اجتماعی

لزوم بهره گیری مدیریت شهری از فرصت‌های گردشگری و درآمدزا در شهرها

رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور بر لزوم بهره گیری مدیریت شهری از فرصت های گردشگری و درآمدزایی تاکید کرد.

به گزارش دیباروز، مهدی سلیمی که در جلسه مشورتی اعضای شورای عالی استان ها حضور داشت، با اشاره به سخنان نمایندگان شورای عالی استان ها و درخواست های آنان، گفت: نیازمند اصلاح قوانین و مقرراتی هستیم که در صلاحیت این شورا است. اقتدار و مجلس نمايندگان و از نمايندگان شوراي عالي مناطق مي خواهيم كه در اين مورد ما را حمايت كنند و به اداره كمك كنند تا بتوانيم كار كنيم و بر اساس واقعيت استانها درخواست قانون كنيم.

وی در خصوص اعطای اعتبارات از سوی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور افزود: بخشی از اعتبارات در اختیار سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور است. اما توزیع در دست سازمان نیست. ما قبول داریم که در توزیع عدالت وجود ندارد و باید در توزیع به دنبال عدالت باشیم و برای آن تلاش کنیم. به عنوان مثال در حوزه توزیع قیر از ابتدا گفتیم که این موضوع باید با تصویب 5 کمیته توزیع شود و امضای طلایی نقشی در این موضوع ندارد.

سلیمی با اشاره به اینکه توزیع قیر در فصلی صورت می گیرد که عملاً فایده ای ندارد، گفت: ما تنها اختیار توزیع در این زمینه را داریم و متأسفانه تا زمانی که اعتبارات تصویب و در اختیار ما قرار گیرد، شهریور ماه خواهد بود. توزیع قیر در فصل سرد صورت می گیرد. بنابراین برای حل این مشکل باید قوانین بودجه بندی اصلاح شود. بخشی از این مشکل با کنار گذاشتن بودجه قابل حل است و برخی شهرها در سال 2018 خودروهای آتش نشانی دریافت کردند.

وی با تاکید بر اهمیت ارائه خدمات از سوی مدیریت شهری بیان کرد: برای حفظ سرمایه اجتماعی باید امید آفرینی کرد و برای امید آفرینی باید خدمات خود را افزایش دهیم و نشان دهیم نظام نگاه پدرانه به مردم دارد.

سلیمی افزود: مجوزهایی که از سوی سازمان شهرداری ها و دهیاری ها اعطا می شود به درخواست شهرداری ها است و این مجوزها تنها با درخواست مدیریت شهرداری صادر می شود.

وی در خصوص درآمد پایدار شهرداری ها و دهیاری ها گفت: همانطور که در کشور زعفران، هلو، گردو و غیره وجود دارد، باید شهرداری ها را نیز در همین راستا حرکت دهیم. این به این معنی است که ما باید کارهای روزمره را طی کنیم. بنابراین بخشی از توان مدیریت شهری باید صرف فعالیت های روزمره شود و مابقی به سمت توسعه و آزمایش روش های جدید درآمدزایی سوق داده شود.

سلیمی ادامه داد: مدیریت شهری باید از هر فرصتی برای افزایش گردشگری و اقدامات درآمدزایی استفاده کند. بودجه دولت محدود است و نباید فقط منتظر آن بود. در عوض، کارهای جدید باید با استفاده از رویکردهای تازه و نمونه هایی از شهرهای آزمایشی انجام شود.

ضرورت توزیع عادلانه امکانات و ماشین آلات به شهرداری ها

رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور تاکید کرد: برای به دست آوردن ماشین آلات باید چندین شاخص داشته باشد از جمله اینکه از سال 85 ماشین آلات دریافت نکرده، دارای معادن و مناطق سیل و زلزله و … است. بنابراین شهرداری ها باید برای دریافت ماشین آلات فیلتر شده و بر اساس نیاز خود این تسهیلات را دریافت کنند.

وی افزود: ما با جدیت از توزیع عادلانه امکانات دفاع می کنیم و تمام تلاشمان این است که شهرها و روستاها به امکانات واقعی خود دست یابند.

انتهای نامه

دکمه بازگشت به بالا