عمومی

لزوم تدوین استانداردهای کیفیت آمار ورفع تناقضات آماری مراجع رسمی – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین ، گروه استان ها – مصطفی طاهری *: در آخرین آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران در خصوص حساب های ملی بهار 1400 ، تفاوت آماری قابل توجهی در برخی از اجزای حساب های ملی وجود دارد. در اینجا برخی از مهمترین تفاوتها ذکر شده است:

تولید ناخالص داخلی با قیمت های فعلی اساس بسیاری از محاسبات است ، به ویژه نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی ، سرعت پول و .. آمار تولید ناخالص داخلی در مقایسه با قیمت های فعلی این دو موسسه نشان دهنده تفاوت حدود 451 هزار میلیارد تومان است ، که بیش از یک سوم تولید ناخالص داخلی اعلام شده توسط بانک مرکزی است. بدیهی است ، بسته به موسسه ای که برای محاسبه نسبت های گفته شده استفاده می شود ، توصیه متفاوت خواهد بود.

خالص صادرات کالا و خدمات به قیمتهای جاری در بهار 1399 و 1400 یک رقم منفی برای بانک مرکزی و یک رقم مثبت مهم برای مرکز آمار است. در واقع ، مشخص نیست که در بهار 1400 تراز تجاری مثبت 318 هزار میلیارد تومان یا منفی 21 هزار میلیارد تومان بوده است!

در حالی که بانک مرکزی از افزایش 30 درصدی واردات با نرخ ثابت در سال 2016 خبر داده بود ، مرکز آمار از کاهش 79 درصدی 1390 واردات با نرخ ثابت در آن دوره خبر داد.

در حالی که بانک مرکزی رشد بخش ساختمان را برای بهار 1400 معادل منفی 12.3 درصد تخمین زده بود ، مرکز آمار رشد ارزش افزوده بخش ساختمان را معادل 12.9 درصد تخمین زده است. واضح است که این تفاوت بزرگ سیاست متفاوتی را برای بخش ساختمان پیشنهاد می کند و در نتیجه منجر به سردرگمی سیاست می شود.

به دلیل نبود سیستم ارزیابی کیفیت آمار در کشور ، هیچ یک از آمارهای فوق تصویر دقیق تری از اقتصاد ایران را نشان نمی دهد.

در این شرایط ، علاوه بر اصلاح قانون نظام آماری ایالتی ، لازم است آمار تولید آمار به طور جدی مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد.

هنگامی که دو سازمان مهم در یک کشور مانند بانک مرکزی و مرکز آمار مسئول تولید و انتشار آماری مانند رشد اقتصادی و سیاست گذاران و مدیران دولتی تفاوت زیادی بین آمارهای گزارش شده توسط دو سازمان مشاهده خواهند کرد. اولین سوالی که مطرح می شود این است که آمارهای صحیح و با کیفیت سازمان چیست و چگونه می توان کیفیت آمار این دو سازمان را بررسی کرد. ابتدا باید مشخص کنیم که کیفیت آمار با چه خطی و با چه معیارهایی باید بررسی شود؟ هیچ چارچوب و استاندارد مشخص و مشخصی برای تولید و انتشار آمار در کشور وجود ندارد.

بنابراین ، برای حل مشکلات فوق در سیستم آماری ایالت و جلوگیری از تولید آمارهای متناقض ، نه تنها برای سیاست گذاران این امر نه تنها آنها را دچار سردرگمی می کند ، بلکه باید قدم های جدی برای تدوین و موافقت با استانداردهای کیفیت آماری و رفع مغایرت های آماری دستگاه های رسمی با ایجاد حمایت قانونی قوی و فرآیند کنترل منسجم برداشته شود.

* نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی

دکمه بازگشت به بالا