اقتصادی

دلیل اختلاف بانک مرکزی و مرکز آمار در اعلام رشد صنعت و معدن

معاون برنامه ریزی و برنامه ریزی وزارت صنعت ، معدن و تجارت (SAMAT) گفت: تفاوت بین جمعیت آماری و نگاهی به نفت در داخل گروه صنعت در مطالعات مرکز آمار دلیل تفاوت بین آماری است که توسط بانک مرکزی و مرکز آمار منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاري ايران ، اختلاف بين رشد اقتصادي اعلام شده از سوي مركز آمار و بانك مركزي اخيراً عناويني را به خود اختصاص داده است. این اختلاف رشد در حوزه صنعت و معدن بسیار زیاد است و به 17٪ می رسد ، مرکز آمار رشد در حوزه صنعت و معدن 14.7٪ منفی است و بانک مرکزی اعلام کرد که این رشد 2.3٪ مثبت است.

با توجه به اختلافات بین این ارقام ، سعید زرندی ، معاون برنامه ریزی و برنامه ریزی وزارت سکوت ، در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (دیباروز) اظهار داشت: جمعیت آماری بانک مرکزی با موقعیت آنها متفاوت است. بنابراین می توان آن اطلاعات را با سرعت بیشتری از جامعه آماری بانک مرکزی جمع کرد و بیش از 100 کارمند را در اولویت قرار داد. با این حال ، مرکز آمار یک فاصله آماری و اولویت ده کارمند است.

وی دلیل دوم اختلاف در تعداد را توضیح داد و گفت: “مرکز آمار در سه موضوع از جمله کشاورزی ، صنعت و خدمات منتشر می کند. این صنعت از پنج مؤلفه تشکیل شده است و بخش های مربوط به ساخت آن فقط به وزارت سکوت وابسته است.”

الزورندی با بیان اینکه اطلاعات مرکز آمار نفت نیز از صنعت کمتر نیست ، اظهار داشت: یکی از این دلایل مهم اختلاف نرخ رشد بخش صنعت در مرکز آمار و بانک مرکزی این موضوع است.

به گفته این مقام بانک مرکزی ، چهار گروه کشاورزی ، صنعت ، معدن ، نفت و خدمات مورد بررسی قرار می گیرند. به عبارت دیگر ، در مدل مرکز آمار ، اقتصاد ایران به سه بخش و در بانک مرکزی به چهار بخش تقسیم شده است.

وی در پاسخ به عددی که به واقعیت نزدیکتر است توضیح داد: هر دو رقم صحیح است و رشد منفی 14.7 که توسط مرکز آمار اعلام شده است با توجه به نفت مورد توجه قرار می گیرد. برای مطالعه دقیق بخش صنعت ، بخش تولید باید در گروه صنعت بررسی شود.

براساس آژانس خبری دانشجویی ، بررسی آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی همچنین نشان داد که رشد تولید ناخالص داخلی در گروه صنایع و معادن از جمله چهار بخش معدن ، صنعت ، برق ، گاز ، آب و ساخت و ساز در سال 1998 حدود 2.3 و چهار بخش بوده است. به ترتیب 1.9 ، 2.1 ، 4.1 و منهای 0.2 رشد مثبت داشته است ، اما در اطلاعات منتشر شده توسط مرکز آمار گروه صنایع و معادن از جمله استخراج نفت خام و گاز طبیعی سایر معدنچیان. صنعت ، انرژی و ساخت و ساز مورد توجه قرار گرفته است ، اما جزئیات رشد برای هر بخش مشخص نشده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا