برترین های کسب و کارعمومی

محل صحیح قرارگیری یخچال در آشپزخانه کجاست ؟

محتوای این مطلب پنهان
1 اصول چیدمان آشپزخانه به چند شکل اجرا می‌شود؟

بدون شک در سالیان گذشته هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد که روزی مطبخ‌ها تا این حد تغییر قیافه بدهند و به مهم‌ترین و پروسیله‌ترین نقطه‌ی خانه تبدیل شوند. آن‌قدر که برای رسیدن به بهترین اصول چیدمان آشپزخانه به کلی بررسی و اندازه‌گیری نیاز باشد. همه می‌دانیم که مهم‌ترین دلیل این نیاز هم وجود وسایل برقی متعدد است.

بنابراین اگر شما هم به‌دنبال راهکاری برای پیدا کردن جای درست و ایمنی برای وسایل برقی آشپزخانه‌تان مثل یخچال و اجاق گاز و… هستید، پس این مقاله اسنوا را از دست ندهید.

چون ما در ادامه قصد داریم صحیح‌ترین محل قرارگیری وسایل برقی آشپزخانه را به شما نشان بدهیم تا علاوه‌بر رعایت اصول ایمنی، از فضای آشپزخانه به‌شکل بهینه‌تری استفاده کنید.

اصول چیدمان آشپزخانه به چند شکل اجرا می‌شود؟

آشپزخانه‌ها با وجود شکل و ظاهر متفاوت به‌طور معمول یکی از این ۶ نوع چیدمان را دارند:

ساده‌ترین شکل چیدمان یک آشپزخانه به‌صورت خطی یا تک‌دیواره است. چیدمانی که در آن چینش کابینت‌ها و اجزای مختلف آشپزخانه همگی در یک خط قرار دارند. مزیت مهم این نوع چیدمان فضای باز جلوی آشپزخانه است که امکان استفاده از میز ناهارخوری را فراهم می‌کند.

در آشپزخانه L شکل یا دو دیواره، چینش وسایل و قرارگیری کابینت‌ها زاویه ۹۰ درجه پیدا می‌کند. از آنجا که این نوع آشپزخانه‌ها در گوشه‌ی خانه قرار می‌گیرند فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند.

در چیدمان U شکل یا سه دیواره، قسمتی از چیدمان در مقابل هم قرار می‌گیرد. به‌طور معمول در این نوع آشپزخانه فضای پیشخوان زیاد است و ورودی آشپزخانه به یک راه محدود می‌شود.

چیدمان G شبیه به طراحی L است با این تفاوت که در آشپزخانه در چیدمان Gشکل، کانتر به عنوان ضلع چهارم به سایر اضلاع اضافه می‌شود.

طرح جزیره‌ای برای آشپزخانه‌های بزرگ به‌خوبی قابل‌اجراست.

این سوالی است که احتمال ذهن شما را هنگام جابجایی و اسباب‌کشی در منزل جدید و یا زمانی که قصد دارید آشپزخانه‌تان را به سبک و مدل دلخواه‌تان طراحی کنید، به خود مشغول می‌کند. البته امروزه طراحان بر حسب سلیقه و نظر تخصصی خود، جای مناسبی را برای یخچال‌ در آشپزخانه در نظر می‌گیرند و با یک نگاه ساده، می‌توانید محل آن را پیدا کنید؛ اما اگر شما فردی اهل اظهار نظر کردن و اعمال سلیقه باشید، شاید نظر دیگری داشته باشید و ترجیح بدهید مطابق میل و سلیقه‌ی خودتان عمل کنید! در هر صورت، خانه و آشپزخانه متعلق به شماست و حق شماست که محل وسایل‌تان را خودتان انتخاب کنید. در این محتوا قصد دارد، به شما کمک کند تا جای مناسب یخچال در آشپزخانه تان را بیابید و بهتر بتوانید فضای آشپزخانه‌تان را مدیریت و ساماندهی کنید. چنانچه دغدغده‌ی این موضوع را دارید از شما دعوت می‌کنیم این محتوا را بخوانید:

چگونه جای مناسب یخچال در آشپزخانه مان را پیدا کنیم؟

آشنایی با مثل کار یا مثلث آشپزخانه

اگر به چیدمان و طراحی آشپزخانه علاقمند باشید، احتمالا با اصطلاح مثلث طلایی، یا مثلث کار و یا مثلث آشپزخانه، آشنا شده‌اید. مثلث کار، به فضایی مابین یخچال، اجاق گاز و سینک ظرف‌شویی گفته می‌شود. در واقع این سه جزء، یک مثلث فرضی را در آشپزخانه تشکیل می‌دهند که به مثلث کار  یا مثلث آشپزخانه معروف است.

طبق استاندارد و تعریف مثلث کار، بهترین محل برای قرارگیری یخچال نزدیک به در ورودی آشپزخانه است. بهترین مکان برای قرار گرفتن گاز، فضایی ایمن و در کنار میز سرو غذا است و پیشنهاد می‌شود که در نزدیکی پنجره باشد تا بخارات ناشی از پخت و پز و ذرات غذا، با سهولت بیشتری از هود یا هواکش خارج شوند.

حتما ببینید : atrixconcept

با تعبیه این دو نقطه که در واقع دو ضلع یک مثلث هستند، محل قرارگیری سینک ظرف‌شویی مشخص می‌شود. سینک ظرف‌شویی بهتر است در نقطه‌ای با چشم‌انداز مناسب باشد تا فردی که در حال ظرف‌ شستن است، صحنه‌ی خوشایندی را در مقابل داشته باشد و از حضور در پای ظرف‌شویی احساس کسالت و خستگی نکند.

  • اگر یخچال‌تان بزرگ و جاگیر است:

یخچال‌های بزرگ مانند سایدبای‌ساید، اگرچه زیبا و شیک هستند، اما اگر جای مناسبی در آشپزخانه نداشته باشند، مانند یک غول بزرگ هستند که نه تنها زیبایی ندارند، بلکه باعث می‌شوند به طور کلی فضای آشپزخانه گرفته شود و نازیبا دیده شود.

به شما پیشنهاد می‌دهیم اگر یخچال سایدبای‌ساید بزرگی دارید، ( مانند انواع یخچال‌های ۳۲ فوت با بزرگتر که بسیار حجیم هستند و یا حتی هر مدل یخچال دیگری ) ‌یخچال را با محیط یکپارچه کنید. برای این کار، یخچال باید درون قابی از جنس کابینت قرار بگیرد. دراین صورت، بالا، کناره‌ها و به طور کلی اسکلت یخچال دیده نمی‌شود و فقط قسمت درب آن دیده می‌شود و در اصل، حجم بیشتر آن پوشیده می‌شود. این روش، علاوه بر زیبایی، بسیار متداول است و باعث می‌شود فضای آشپزخانه شیک و مدرن به نظر برسد.

قرار دادن یخچال درون قابی از جنس کابینت، مزیت دیگری نیز دارد و آن، استفاده‌ی بهینه از فضا استو باعث ایجاد یک می شود.. با این کار، می‌توانید قسمت بالای یخچال را نیز کنید. این کابینت‌ها که به کابینت یخچالی معروف هستند، می‌توانند انبار کوچکی باشند تا وسایل و لوازم غیرضروری‌تان را درون آن‌ها قرار دهید. البته باید از قرار دادن اشیاء سنگین در درون بالای کابینت یخچال اجتناب کنید، زیرا ممکن است بر اثر فشار زیاد، کابینت خم شده و اصطلاحا شکم بیندازد و به سقف یخچال آسیب برساند.

  • اگر یخچال کوچک و مینی دارید:

ممکن است شما به هر دلیلی، احتیاج به یخچال و یا فریزری به سایز کوچک داشته باشید. اگر چنین است،  جای مناسب یخچال در آشپزخانه‌ تان، درون کابینت‌های ردیف پایینی است. یخچال‌های مینی را می‌توانید همانند ماشین لباس‌شویی یا ماشین ظرف‌شویی نصب کنید و در صورتی که تمایل دارید ظاهر یخچال‌تان دیده نشود، می‌توانید از درب‌های کابینتی استفاده کنید و یخچال را به طور کامل درون کاور و قابی از جنس کابینت قرار دهید.

قرار دادن یخچال درون قاب کابینت باعث می‌شود فضای یکسان و یکنواختی بین کابینت‌های ردیف پایینی وجود داشته باشد و سادگی آشپزخانه بیشتر حفظ شود.

چنانچه به وجود یخچال مینی و کوچک در آشپزخانه‌تان احتیاجی ندارید، می‌توانید آن را درون اتاق خوابتان قرار دهید و میوه‌های تازه و نوشیدنی‌هایتان را درون آن قرار دهید و هنگام مطالعه یا نیمه‌ شب‌ها، هنگامی که تشنه یا گرسنه می‌شوید از خوراکی‌های درون آن استفاده کنید. حضور یخچال کوچک در اتاق خواب، خصوصا اگر نوزاد یا فرزند کوچکی دارید، بسیار برایتان مفید و کارساز خواهد بود.

  • یخچال را در جایی قرار دهید که درب آن به راحتی باز شود.

یکی دیگر از نکاتی که در محل و جای مناسب یخچال در آشپزخانه باید رعایت شود، باز و بسته شدن درب یخچال است. یخچال را باید در قسمتی از آشپزخانه قرار دهید که به درب آن به راحتی باز و بسته شود و علاوه بر آن، شخصی که قرار است از درون یخچال چیزی بردارد، به راحتی بتواند این کار را انجام دهد. قرار دادن یخچال در فضایی که محل تردد است، کار شما را با سختی همراه خواهد کرد.

  • محل قرارگیری یخچال باید فضای کافی برای گردش هوا داشته باشد.

موتور یخچال برای خنک کردن، احتیاج به سیستم تهویه‌ی هوا دارد، بنابراین یخچال شما باید در محلی قرار گیرد که امکان تهویه‌ی هوا وجود داشته باشد. در صورتی که یخچال‌تان را درون قاب یا کابینت یخچالی قرار می‌دهید، لازم است در کناره‌ها و پشت یخچال، فضایی برای رد و بدل شدن هوا وجود داشته باشد و یا سیستم تهویه‌ی برقی تعبیه شده باشد.

عدم تهویه‌ی مناسب، باعث عملکرد نامناسب یخچال و اتلاف انرژی برق و در نتیجه‌ی هزینه‌ی بیشتر برق و در نهایت، عمر کوتاه‌تر یخچال خواهد شد.

  • نزدیکی به لوله‌ آب را فراموش نکنید.

اگر یخچال‌تان ساید‌بای‌ساید یا انواع دیگری است که دارای آب سردکن خودکار هستند، لازم است که آن را در نزدیکی لوله‌کشی آب قرار دهید. فاصله‌ی زیاد یخچال از لوله‌کشی آب، باعث خراب شدن پمپ یخچال می‌شود و مکش آب را با مشکل مواجه خواهد کرد.

آشپزخانه محیط خطر‌زایی به حساب می‌آيد، بنابراین باید همه‌ی جوانب احتیاط در آن رعایت شود. قرارگیری یخچال در فضایی که از پریز برق، فاصله‌ی زیادی دارد باعث می‌شود به سیم‌کشی بلندتری نیاز داشته باشید و همین مساله خطراتی را به همراه خواهد داشت، بنابراین تا جای ممکن از سیم‌کشی بلند اجتناب کنید.

یخچال را در چه قسمت‌هایی نباید قرار دهید؟

  • قرار دادن یخچال در کنار اجاق گاز، مایکروفر، فر و یا توستر و هر وسیله‌‌ای که تولید حرارت و گرما در آشپزخانه می‌کند ممنوع است. یخچال برای کارکرد مناسب احتیاج به تهویه‌ی هوا دارد و لازم است در محیطی باشد که بتواند هوای گرم خود را با محیط مبادله کند و چنانچه کنار وسایلی نیز باشد که تولید گرما می‌کنند، تبادل گرما با محیط، به درستی انجام نخواهد گرفت و باعث می‌شود که موتور یخچال شما دچار آسیب شود.

علاوه بر این، وجود حرارت در کنار یخچال، باعث می‌شود که بدنه‌ی یخچال، زرد شود و تغییر رنگ دهد. ضمن آنکه قرارگیری یخچال در کنار وسایل برقی ممکن است خطرات دیگری نیز داشته باشد و از نظر ایمنی، استاندارد نیست.

  • قرارگیری یخچال در کنار پنجره یا هر قسمت دیگری که نور خورشید بر آن می‌تابد نیز ممنوع است و باعث آسیب رسیدن به وسیله‌ی برقی‌تان خواهد شد. یخچال، وسیله‌ی تولید سرما است بنابراین اگر در میحطی قرار بگیرد که نور و گرما به آن می‌تابد، عملکرد آن با دشواری روبرو خواهد شد. علاوه بر این، نور خورشید رنگ یخچال را خراب خواهد کرد، پس همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، جای مناسب یخچال در آشپزخانه در کنار درب ورودی و در محلی است که نور آفتاب به آن نتابد.
  • محلی که یخچال‌تان را آنجا قرار می‌دهید نباید نم‌زده و رطوبت‌زده باشد. همانقدر که گرما و نور خورشید به موتور یخچال آسیب می‌زند، رطوبت هوا و هرگونه شرایط نامساعد مانند حضور گرد و خاک، باعث می‌شود که عملکرد یخچال دچار نقصان شده و عمر آن کوتاه‌تر شود.
  • محل قرارگیری یخچال نباید در کنار باشد، زیرا باعث ایجاد رطوبت و پاشیدن آب به بدنه‌ی یخچال و حتی بروز برق‌گرفتگی می‌شود. بهتر است فاصله‌ی استاندارد سینک ظرف‌شویی از یخچال را رعایت کنید و با این کار، هم از بروز خطر برق‌گرفتگی و اتصال برق جلوگیری کنید و هم از زنگ‌زدگی و ایجاد فضایی مرطوب در پشت یخچال پیشگیری کنید.

سخن پایانی :

از بین وسایل و لوازم برقی آشپزخانه، یخچال وسیله‌ای است که توسط همه‌ی اعضای خانواده مورد استفاده قرار می‌گیرد، بنابراین جای مناسب یخچال در آشپزخانه باعث می‌شود دسترسی و راحتی برای همه‌ی خانواده مهیا شود. همچنین یخچال و فریز، وسیله‌ای بسیار گرانقیمت در آشپزخانه به حساب می‌آيند، بنابراین باید در نگهداری و مراقبت از آن‌ها کوشا باشید. زیرا خرید مجدد آن‌ها هزینه‌بر است و بار اقتصادی زیادی را متحمل خانواده می‌کند.

این محتوا توسط وب‌سایت آکس چوب نگاشته شده است. امیدواریم مطالب بیان شده در آن برایتان مفید و سودمند واقع شده باشد. ازین که همراه این مقاله بوده‌اید از شما سپاسگزاریم.

نویسنده

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکوراسیون مدرن، فضای کافی‌ای را در اختیارتان قرار می‌دهد.

  • چیدمان دو طرفه، راهرویی، موازی

چینش آشپزخانه راهرویی تقریباً شبیه U شکل است با این تفاوت که در این مدل، آشپزخانه از دو سمت راه دارد و چیدمان آن به‌صورت موازی است. در این چیدمان معمولاً تعداد کابینت‌ها زیاد و فضای آزاد کم است.

با کمک مثلث طلایی محل قرارگیری وسایل برقی در آشپزخانه را پیدا کنید

مثلث کار در آشپزخانه یا مثلث طلایی، یک مثلث فرضی است که جای‌گیری استاندارد و اصولی اجزای اصلی یک آشپزخانه یعنی اجاق گاز، یخچال و سینک را مشخص می‌کند. چینشی که علاوه‌بر ایجاد فضای بهینه در آشپزخانه، باعث کاهش هدررفت انرژی و آسان‌تر شدن  تردد می‌شود.

مثلث کار در بهترین حالت به شکل یک مثلث متساوی الاضلاع و با اضلاعی به‌طول ۱٫۵ تا ۲ متر است. فاصله‌ی مناسبی که امکان جابه‌جایی و تردد بین سینک، اجاق و یخچال را به‌راحتی فراهم می‌کند.

با اینکه مثلث کار مزایای بسیاری دارد اما اجرای آن یک قانون ملزم نیست. حتی در برخی آشپزخانه‌ها، مثل آشپزخانه‌های خطی امکان چندانی برای اجرای این چینش وجود ندارد.

در آشپزخانه‌های L شکل هم معمولاً طول اضلاع مثلث کار کاهش پیدا می‌کند اما در صورت وجود فضای کافی با اضافه کردن تعداد کابینت‌ها می‌شود این مشکل را برطرف کرد.

اسنوا | جای مناسب یخچال در آشپزخانه کجاست؟| مثلث آشپزخانه را جدی بگیرید | اسنوا

مناسب‌ترین محل قرارگیری اجاق گاز در آشپزخانه کدام قسمت است؟

مهم‌ترین پیش‌شرط تعیین جای اجاق گاز در آشپزخانه این است که با توجه به نیاز خانواده و فضای آشپزخانه یک اجاق گاز مناسب خریداری کنید.

بعد از آن خوب است که حواستان به این چند نکته باشد:

  • اجاق گاز را نباید در کنار یا نزدیک یخچال قرار دهید. چون حرارت اجاق به سیستم یخچال آسیب وارد می‌کند.
  • بهترین محل قرارگیری اجاق گاز در آشپزخانه ، جایی دور از پنجره است تا وزش باد شعله‌ی گاز را خاموش نکند و خطراتی مثل گازگرفتگی و انفجار شما و خانه‌تان را تهدید نکند و از طرف دیگر در اثر تماس پرده با شعله، آتش‌سوزی اتفاق نیفتد.

اگر هم به فکر نصب اجاق گاز رومیزی هستید و به دنبال بهترین محل قرارگیری اجاق گاز رومیزی در آشپزخانه می‌گردید، نکته‌های زیر را هم به نکات بالا اضافه کنید.

  • در دو طرف اجاق رومیزی حداقل ۴۰ سانتی‌متر فضای خالی باشد. فضایی که بهتر است به‌عنوان میز کار استفاده شود نه جایی برای چیدن وسایل برقی کوچک!
  • برای نصب اجاق گاز رومیزی روی کابینت جزیره‌ای از لبه‌ی خارجی صفحه کابینت تا لبه‌ی پشتی گاز یک فاصله‌ی ایمن در نظر بگیرید.

محل مناسب یخچال با استفاده از اصول چیدمان آشپزخانه

آشپزخانه شما هر مدلی که داشته باشد، باید در هنگام ورود به آن، یخچال اولین وسیله‌ی در دسترس باشد. در کنار این نکته‌ی مهم، برای تعیین جای یخچال در آشپزخانه نکات زیر را هم در نظر داشته باشید:

  • یخچال را رخ به رخ با آفتاب قرار ندهید. حرارت مستقیم آفتاب به‌خصوص در تابستان به یخچال فشار می‌آورد.
  • فضای مناسبی را برای باز شدن درِ یخچال در نظر بگیرید تا در هنگام باز و بسته کردن در با مشکلی مواجه نشوید.
  • محل مناسب یخچال در آشپزخانه جایی است که خللی در گردش هوای اطراف یخچال ایجاد نکند تا با کمک به عملکرد صحیح سیستم خنک‌کننده‌ی یخچال، مصرف انرژی کاهش پیدا کند.
  • مناسب‌ترین محل قرارگیری یخچال در آشپزخانه مکانی به دور از رطوبت و نم و سرما است.
  • یخچال را در جایی قرار دهید که علاوه‌بر در دسترس بودن، در صورت نیاز به تعمیرات، برای جابه‌جا کردنش مانعی وجود نداشته نباشد.
  • اجاق گاز، فر و مایکروویو را در نزدیکی یخچال قرار ندهید.

بیشتر بخوانید:

بهترین محل قرارگیری سینک در آشپزخانه را چطور پیدا کنیم؟

همان‌طور که می‌دانید سینک ظرفشویی مدل‌های بسیار متنوعی دارد که در این بین سینک‌های دوقلویی که در یک سمت سینی دارند، بهترین و کارآمدترین نوع آن است.

خوب است در هنگام نصب سینک آرایش مثلثیِ اجاق، یخچال و سینک را در نظر داشته باشید اما در صورتی که چیدمان آشپزخانه‌تان خطی است، بهترین کار این است که سینک را بین یخچال و اجاق گاز نصب کنید.

همچنین نصب سینک در نزدیک پنجره به برقراری جریان هوا و کاهش رطوبت بسیار کمک می‌کند. البته از آنجا که معمولاً آبچکان بالای سینک قرار می‌گیرد بهتر است سینک را دقیقاً زیر پنجره نصب نکنید.

توجه به تک‌تک این نکات به شما کمک می‌کند تا مناسب‌ترین محل قرارگیری سینک در آشپزخانه را راحت‌تر پیدا کنید.

مناسب‌ترین محل قرارگیری ماشین ظرفشویی در آشپزخانه

به دلیل اینکه وسایلی مثل ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی به لوله‌ی تخلیه‌ی فاضلاب احتیاج دارند، بهتر است محل نصب این وسایل را در کنار سینک در نظر بگیرید تا تمام لوله‌کشی‌های لازم، در یک قسمت از آشپزخانه انجام شود.

به‌علاوه، قرار گرفتن ماشین ظرفشویی و سینک کارایی در کنارِ هم، کارایی هر دو را بیشتر می‌کند. در واقع بهتر است محل قرارگیری ماشین ظرفشویی در آشپزخانه دور از کابینتِ نگهداری ظروف و قاشق و چنگال‌ها نباشد تا بعد از اتمام شستشو، انتقال ظرف‌ها به‌راحتی انجام شود.

بیشتر بخوانید:

بهترین محل قرارگیری ماشین لباسشویی در اصول چیدمان آشپزخانه

اگر در این فکر هستید که ماشین لباسشویی‌تان را در حیاط خلوت بگذارید یا یک گوشه از انبار را برایش کنار گذاشته‌اید، باید بگوییم که متخصصین اسنوا توصیه می‌کنند که از این کار صرفنظر کنید. چون رطوبت و گرد و خاک عمر مفید لباسشویی را به‌شدت کاهش می‌دهد.

فراموش نکنید که بهترین مکان برای نگهداری لباسشویی، آشپزخانه است و بهترین محل قرارگیری ماشین لباسشوی در آشپزخانه ، در نزدیکی سینک است. امروزه طراحی لوله‌های خروجی سینک کاملاً متناسب با خروجی ماشین ظرفشویی و لباسشویی است.

در صورتی که چنین خروجی‌ای در آشپزخانه‌تان وجود ندارد، می‌توانید با صرف هزینه‌ی نه چندان زیادی لوله فاضلاب مناسبی بخرید تا برای پیدا کردن مناسب‌ترین محل قرارگیری ماشین لباسشویی در آشپزخانه با مشکلی مواجه نشوید.

گاهی هم برای قرار دادن ماشین لباسشویی در یک جای مناسوقتی در مورد جای مناسب یخچال در آشپزخانه صحبت می‌کنیم، مثل این است که در مورد جای دادن یک آسمان‌خراش در یک کوچه بن بست کوچک حرف می‌زنیم. آسمان‌خراشی با صد طبقه که سایه‌اش تمام کوچه را می‌پوشاند و نور را از همه خانه‌ها دریغ خواهد کرد. شاید تا امروز به محل قرارگیری تخت خواب بیش از اندازه فکر کرده باشید، یا اینکه برای محل جاگذاری تلویزیون در نشیمن با همسرتان کلی بحث کرده باشید، اما همیشه برای یخچال یک تصمیم ساده می‌گیریم! نزدیک‌ترین نقطه به درب آشپزخانه.

بیشتر بخوانید:

اما در حقیقت این راه ساده به شدت سهل‌انگارانه است. هیولای در ورودی می‌تواند به اندازه کافی شما را طی یک سال سکونت، آزار دهد! یا اینکه می تواند کار شما را خیلی ساده کند. همه چیز را می‌توانید سریع در یخچال جاسازی کنید، به راحتی به درب یخچال دسترسی داشته باشید و یا اینکه همیشه توی دست و پای شما باشد، اجازه ندهد که به سادگی پا به داخل آشپزخانه بگذارید و یا حتی مانع از تردد در آشپزخانه شود، آن‌هم وقتی کسی درب یخچال را باز کرده و یا در حال استفاده از آن است.

همین یک پاراگراف به شما نشان می‌دهد که جای مناسب یخچال در آشپزخانه تا چه اندازه دارای اهمیت است. تا چه حد مهم است که بدانید این آسمانخراش را در کجای آشپزخانه خود پارک کنید! این‌ها همه به کنار، یخچال به عنوان بزرگ‌ترین شی منزل شما، تاثیر زیادی در دکوراسیون و رنگ‌بندی آشپزخانه دارد. پس این نکته را هم فراموش نکنید که چطور یخچال را در آشپزخانه قرار دهید که به هارمونی و رنگ‌ها صدمه نزند.

بیایید با تئوری مثلث آشپزخانه شروع کنیم. تئوری آشپزخانه یک متد ساده برای چیدمان است. یک مثلث را تصور کنید که هر گوشه آن با یکی از مهم‌ترین اجزای آشپزخانه شکل گرفته، یخچال، سینک ظرفشویی و اجاق گاز. این سه راس که هر کدام مهم‌ترین اجزا و اصلی‌ترین المان‌های آشپزخانه را تشکیل می‌دهند، اصلی‌ترین دسترسی‌های شما نیز به حساب می‌آید.

فاصله این لوازم را جدی بگیرید، سعی کنید یخچال به در ورودی نزدیک باشد، اجاق گاز زیر پنجره باشد که برای خارج کردن دود‌ها و بوی غذا بصورت فوری مناسب است. بخش آخر هم سینک ظرفشویی است که نقطه کور و نسبتا بلااستفاده را به یک بخش جدانشدنی تغییر می‌دهد.

در ادامه‌ی این مقاله از بلاگ اسنوا، جای مناسب یخچال در آشپزخانه و جاسازی یخچال در کابینت و موارد دیگری را بررسی می‌کنیم. مواردی که بیشتر با اندازه یخچال ارتباط دارد.

بیشتر بخوانید:

یخچال بزرگ و جاگیر: آسمان‌خراش را کنار یک اتوبان بساز

ساید بای سایدها نه تنها بزرگ‌ترین مدل یخچال هستند، بلکه شرکت‌های تولید کننده یخچال و فریزر تمام تلاش خود را معطوف به زیباسازی آن‌ها، و همینطور مجهز کردن‌شان به آخرین تکنولوژی‌ها می‌کنند. پس بیراه نیست که بگوییم یخچال فریزر ساید بای ساید نه یک غول بزرگ، که یک ربات زیبا و عظیم است. یک موجود گران که همه نگاه‌ها را در آشپزخانه به خود خیره می‌کند. اما گذشته از همه خصوصیات خوب این وسیله، برای نگهداری آن به یک آشپزخانه بزرگ نیاز دارید.

یک یخچال مخفی در کابینت داشته باشید

پیشنهاد اولیه این است: شاید برایتان خنده دار باشد که بگوییم جای یخچال در کابینت آشپزخانه است! اما صراحتا می گوییم که برای یخچال ساید بای ساید خود قابی از جنس کابینت درست کنید. این قاب باعث می‌شود که یخچال با کل محیط یکپارچه به نظر برسد. دلیل اصلی این کار این است که یخچال‌های ساید بای ساید خصوصا مدل‌هایی با اندازه‌ای بزرگ‌تر از ۳۲ فوت، عمق زیادی دارند تا فضای مورد نیاز را از طریق این عمق تامین کنند.

پس اگر یخچال را بصورت ساده در آشپزخانه قرار دهید، دید بصری خانه را با سه وجه یخچال درگیر می‌کنید و تمام نگاه‌ها به یخچال معطوف می‌شود.

با ساخت قاب کابینتی، نه تنها یخچال خود را پنهان نمی‌کنید، بلکه به فضا یک سر و شکل مدرن می‌بخشید. علاوه بر این، می‌توانید با طراحی یک باکس در فضای بالای یخچال، فضایی برای برخی از آیتم‌های غیر ضروری بسازید.

فقط این موضوع را در نظر داشته باشید که از قرار دادن اشیای سنگین در کابینت بالای یخچال بپرهیزید، چون ممکن است باعث شکستن و سقوط کابینت یخچالی شده و به ساید‌بای‌ساید صدمه بزنید. البته راه حل فوق تنها برای یخچال‌های ساید‌بای‌ساید نیست. امروزه پای یخچال‌های بزرگ به راحتی به آشپزخانه‌ها باز شده و این فرمول برای آن‌ها نیز کاربرد دارد.

بیشتر بخوانید:

یخچال کوچک، ماشین را در پارکینگ قرار دهید

به این جمله فکر کنید: جاسازی یخچال در کابینت! یخچال‌های کوچک یا مینی یخچال‌ها، یک وسیله ضروری نیستند، اما احتمال این‌که شما به آن نیاز پیدا کرده‌باشید هم کم نیست. اگر به یک مینی یخچال نیاز دارید، بهترین جا برای آن زیر کابینت آشپزخانه است. این وسیله تقریبا هم اندازه با ماشین لباسشویی یا ماشین ظرفشویی است. پس می‌توانید در کنار آن و زیر کابینت جاسازش کنید. در عین حال یکی از بهترین نقاط برای نگهداری این وسیله، در اتاق خواب و کنار تخت است. اگر به دکوراسیون مدرن اهمیت نمی‌دهید، مینی یخچال می‌تواند در کنار باقی لوازم شما و در آشپزخانه قرار گیرد، یک گلدان روی آن قرار دهید و یا آن را کنار یک مجسمه بزرگ گچی سفید که روی زمین است بگذارید، با چند کتاب تزئینش کنید و به این صورت به محیط آشپزخانه حال و هوای جذابی دهید.

دسترسی به آب و برق را فراموش نکنید

شاید ورودی آشپزخانه بهترین نقطه برای جاسازی یخچال در آشپزخانه باشد، یا شاید یک فضای خالی بزرگ دارید که جان می‌دهد برای گذاشتن یخچال، اما هر دو نقطه با پریز برق فاصله زیادی دارد. یادتان باشد که آشپزخانه محل خطرناکی برای سیم‌کشی یخچال است. هربار که گاز را روشن می‌کنید یا شیر آب را باز می‌کنید، یک سیم‌کشی معیوب ممکن است جان شما را به خطر اندازد. شاید پیدا کردن جای یخچال در کابینت آشپزخانه کار ساده‌ای نباشد، اما سعی کنید که تا حدامکان از سیم‌کشی اضافه پرهیز کنید.

اگر یخچال سایدبای ساید دارید، آن را در نزدیکی شیر آب قرار دهید تا از شلنگ بزرگی استفاده نکنید. فراموش نکنید که سیم برق را بدون رابط به پریز وصل نکنید.

چه محلی برای قرار دادن یخچال در آشپزخانه مناسب نیست

راحتی باز و بسته شدن درب یخچال یک مسئله مهم است. یخچال را در محلی قرار ندهید که باز و بسته کردن درب آن متوجه کوچک‌ترین محدودیتی باشد. تصور کنید که بعد از مدتی درب یخچال ساید بای ساید شما توسط کابینت قر شده باشد، یا رنگ متال و استیل آن خراش‌های واضحی بردارد. چیز‌های دردناک زیادی در دنیا هست، و حقیقتا یکی از آن‌ها بی‌ریخت شدن یخچال سایدبای‌ساید گران‌قیمت خانه است.

درست است که پیش از این از مینی یخچال‌ها صحبت کردیم و گفتیم که جای یخچال در کابینت چطور می‌تواند دکوراسیون خانه را دست‌خوش تحول اساسی نمیاد. یخچال مخفی در کابینت یک گزینه مناسب است،  اما نباید فراموش کنید که تبادل و گردش هوا برای یخچال، نقش اکسیژن را برای بدن جانداران دارد.

نباید یخچال را در معرض نور خورشید قرار داد. پس نوری را که از پنجره وارد آشپزخانه می‌شود زیر نظر بگیرید. آن را در کنار اجاق گاز هم قرار ندهید، اجاق گاز منبع تولید گرمای آشپزخانه است، مشروط به اینکه از آبگرم‌کن خبری نباشد.

بنابراین هر دو گزینه را جدی بگیرید. گرما باعث می‌شود که موتور یخچال به خوبی کار نکند و در بلند مدت دچار خرابی شود. موضوع دیگر اینکه گرما و نور باعث زرد شدن بدنه یخچال‌هایی می‌شود که رنگ‌ آنها روشن است. مطمینا تا اینجای مقاله متوجه شدید که چه محلی برای قرار‌دادن یخچال در آشپزخانه مناسب نیست. تا انتها با ما همراه باشید.

بیایید در انتها به این سوال پاسخ دهیم که در حقیقت محل قرار گیری یخچال کجاست؟‌ آشپزخانه یا اتاق خواب؟ آیا نشیمن جای خوبی برای قرار دادن آن است؟ هر شکلی از پلان خانه، می تواند پاسخ متفاوتی به این پرسش ارائه دهد. خانه کوچک، نمی‌تواند پذیرای یک یخچال بزرگ باشد. این همان پارک کردن آسمان‌خراش صد طبقه در یکی از کوچه‌های تنگ و بن بست خیابان انقلاب است. پس محل مناسب قرار گیری یخچال خیلی هم ساده نیست!

برگرفته از : houseandhome.com

اما اگر به یخچال خود علاقه دارید، راه حل‌های دیگر می‌تواند راهگشا باشد. آشپزخانه را برای این هیولا خلوت کنید، یا این‌که آن را به جای دیگری از خانه منتقل کنید.

این جواب ما به این سوال بود. به این‌که در یک خانه با ظرفیت پذیرش کمتر، چطور یک یخچال اضافه را جای دهیم. ممکن است شما به این سوال، با توجه به نیاز خود پاسخ دیگری دهید. مثلا آن را فورا بفروشید. یا اینکه بسته‌بندی کرده و آن را در انباری به خاک بسپارید.

ب لازم است چند کابینت را بردارید یا جابه‌جا کنید.

در این مقاله سعی داشتیم با توجه به اصول چیدمان آشپزخانه ، مناسب‌ترین محل قرار گیری وسایل برقی در آشپزخانه را به شما نشان دهیم. البته در بسیاری از آشپزخانه‌ها به‌دلیل محدود بودن فضا امکان اجرای دقیق تمامی این اصول وجود ندارد اما بهتر است تا حد ممکن از مثلث طلایی غافل نشوید و تا حد ممکن اجزای اصلی یعنی سینک، اجاق و یخچال را در بهترین حالت و مناسب‌ترین فاصله قرار دهید.

به‌این‌ترتیب یک آشپزخانه خوش‌منظر خواهید داشت که هم تردد در آن راحت‌تر است و هم اینکه به شکل بهینه‌ای از فضاهای مختلف استفاده شده است!

 

دکمه بازگشت به بالا