مسئولان نوسازی نمی‌کنند؛ مالکان توان مالی ندارند…

مسئولان نوسازی نمی‌کنند؛ مالکان توان مالی ندارند...

یک کارشناس صنعت خودرو که مسلماً به دلیل پایین بودن قیمت ، از مخالفان جدی واردات خودرو ، به ویژه اتوبوس و کامیون است ، معتقد است وقتی دولت مسئولیت خود را در مورد خارج شدن از کار و بازسازی ایمن وسایل نقلیه کنار بگذارد ، صاحبان آنها نیز چنین کنند. هیچ هزینه ای وجود ندارد و به همین دلیل است که سالانه بسیاری از عزیزان غمگین می شوند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران ، چند روز از فاجعه تصادف اتوبوس روزنامه نگاران و فعالان محيط زيست و گرماي شديدي كه بر همه قلب ما به ويژه خانواده هاي دیباروز و ايرينا آويخته است ، مي گذرد. در چنین مواردی ، مانند تصادف اخیر اتوبوس توسط روزنامه نگاران محیط زیست ، سربازان معلم ، و چنین حوادث ناگوار ، که در سالهای اخیر نادر نبوده است ، موضوع استهلاک و نقص فنی دلیل اصلی آن است. اتوبوس های منسوخ اروپایی با کمتر از یک چهارم قیمت واقعی کار می کنند و با کمی دقت به واگن های مرگ تبدیل می شوند.

در همین راستا ، حسن کریمی سینجاری ، متخصص صنعت خودرو کشور ، از مخالفان جدی واردات خودروهای دست دوم به ویژه اتوبوس و کامیون در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران ، ضمن تسلیت این ضایعه تلخ ، گفت گفت: به طور کلی ، اگرچه شنیدن اخبار ناراحت کننده از عزیزان درگذشتگان تصادفات جاده ای طی این سالها بسیار عادی شده است ، اما مرگ دو روزنامه نگار عزیز محیط زیست ، صرف نظر از رابطه کاری آنها ، به دلیل خطای مضاعف جاده ماشین . این یک مسئله مسئولیت پذیر است.

وی افزود: “هنگامی که سال گذشته پیشنهاد شد که دولت قصد دارد بودجه زیادی را برای واردات کامیون های دست دوم و اتومبیل در اوج کمبود ارز اختصاص دهد که حتی نمی تواند به داروها اختصاص یابد ، ما به این موضوع پاسخ دادیم در روشهای مختلف. ”من شخصاً اظهار داشتم كه در پس این اقدام رانت وجود دارد. در غیر این صورت چرا دولت در بحران ارزی میلیون ها دلار به واردات خودروهای دست دوم تنها از نظر اولویت ، کارایی ، استفاده ، مصرف ، استانداردهای زیست محیطی ، نوع سوخت و خدمات پس از فروش در استفاده از آنها اختصاص می دهد – کشور عملا غیراصولی است.

این کارشناس صنعت خودرو با تأکید بر اینکه اگر قرار است ارز به واردات خودرو اختصاص یابد ، منطقی است که شرایط تحریم ها و منابع ارزی محدود را برای خودروهایی که طیف وسیعی از جامعه را به دلیل کارآیی در جامعه پوشش می دهند ، وارد کنید. و حمل و نقل حومه ای در کشور سالهاست که به دلایل زیادی بهبود نیافته است. وجود اتوبوس های فرسوده در ساختار حمل و نقل کشور با وجود جاده هایی که استانداردهای لازم را ندارند ، تنها قاتل زندگی عزیزانمان خواهد بود.

ویژگی های ساخت و ساز به جای پروفیل های صنعتی در Bus Builder!

وی افزود: دولت و شركتهای تجاری وظایف خود را در زمینه حذف اتوبوسها از سرویس انجام ندادند بلكه بازسازی اتوبوسهای فرسوده را انجام دادند تا صاحبان آنها بعضی اوقات بازسازی این اتوبوسها را به كارگاههای بی كیفیت و كنترل نشده بسپارند كه بعضاً بدنه فرآیند بازسازی ارزان تر ، از پروفیل های سطح کیفیت ST14 استفاده می شود که نوعی پروفیل ساختمانی است ؛ در حالی که پروفیل های صنعتی مورد استفاده در اتوبوس ها باید از سطح ST44 ، ST57 و حتی از سطح کیفی بالاتری برخوردار باشند.

کریمی سنجاری ادامه داد: “واقعاً ، اگر مقامات کشور مسئولیت پذیر و پاسخگو باشند ، کافی است بلافاصله وظایف پیشگیرانه خود را در دولت اجرا کنند و در عین حال با این کمبودها محکم برخورد کنند.” اصولاً مشخص نیست چرا دولتی که مبارزات انتخاباتی را با شعار تدبیر و امید آغاز کرد و در انتخابات پیروز شد ، نسبت به تحلیل های کارشناسی اینقدر بی پروا و بی تفاوت است.

ماشینهای فرسوده ای که می میرند

وی افزود: “با توجه به شرایطی كه در آن نزدیك به 300000 وسیله نقلیه منسوخ تجاری وجود دارد كه 60٪ آنها اتوبوس های شهری و برون شهری هستند و از آنجا كه این تهدیدی آشكار برای تردد مسافران در خیابان ها و جاده های كشور است ، البته از طرف دولت احتیاط ادعا می شود ، این اتومبیل ها و جایگزینی آنها با اتومبیل های جدید و با کیفیت مرسوم است ، اما عقل سلیم به دولت اجازه می دهد منابع ارزی محدود خود را به وارد کردن کامیون و اتومبیل دست دوم اختصاص دهد ، که برای اولویت نیست چند کشور

تعویض اتوبوس های فرسوده از اولویت های اصلی دولت سیزدهم است

این کارشناس صنعت خودرو کشور تأکید کرد: دولت سیزدهم باید به این نکته توجه کند که جایگزینی اتوبوس های فرسوده از اولویت های اصلی صنعت خودرو کشور است. در حال حاضر ظرفیت کافی در کشور برای تولید اتوبوس وجود دارد. سرمایه گذاری در تولید اتوبوس های با کیفیت از نظر استراتژیک مهم است. استفاده از مواد اولیه با کیفیت و سرمایه گذاری در جذب گروههای اصلی نیروهای محرک مانند موتورها و گیربکس ها باعث افزایش سرعت تولید اتوبوس در کشور می شود.

کریمی سنجاری با اشاره به اینکه “جذب” تنها شعار شرکت های خودروسازی دولت دوازدهم برای افزایش عمر مدیریت است ، خاطرنشان کرد: اما جذب واقعی ، به ویژه در ترکیب های استراتژیک مانند موتور و گیربکس ، هرگز اتفاق نیفتاده است. بیش از 20 سال از ورود فناوری موتور 457 بنز به کشور می گذرد ، اما به دلایل مختلف از جمله مدیریت ضعیف و وجود مافیای واردات ، ما هنوز قادر به تولید این موتور با استانداردهای زیست محیطی یورو 5 نیستیم. همین امر در مورد تولید گیربکس و اتوبوس 16 سرعته صدق می کند.

وی ادامه داد: “دولت سیزدهم با به عهده گرفتن وظایف خود ، باید مأموریت استراتژی توسعه صنعت خودرو در کشور ، به ویژه در زمینه وسایل نقلیه تجاری مانند اتوبوس را تعریف کند.” بی کفایتی و فساد از عوارضی است که بدنه صنعت اتومبیل سازی را در کشور تحریف کرده و قدرت مافیای فعلی خودرو چنان زیاد است که اجازه هیچ نوع پیشرفت و نوآوری از طریق قلدری را نمی دهد. کار رئیس جمهور سیزدهم در صنعت خودرو بسیار دشوار است ، اما جلوگیری از کار وی در مافیای اتومبیل که توصیه را جایگزین توسعه می کند ، بسیار دشوار خواهد بود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا