مشکلات دانش آموزان نابینای پشت کنکوری
توجه به دغدغه زندگی افراد نابینا یا کم بینا از بدو تولد تا دوران تحصیل و انتخاب شغل برای آنان می تواند انگیزه یک زندگی خوب را برای این قشر ایجاد کند؛ مجتمع نابینایان محبی تهران یکی از مجتمع هایی است که دانش آموزان بسیاری از سراسر کشور در آن مشغول تحصیل هستند هرچند گلایه هایی هم به جهت کم لطفی مسئولان وجود دارد.

به گزارش دیباروز وجود دانش آموزان با نیازهای ویژه در همه کشور و موضوع تعلیم و رفع کاستی های آنان در جهت حضور فعال آنان در جامعه یکی از مهمترین و اساسی ترین موضوعاتی است که نیازمند توجه همه مسئولان بخصوص وزارت آموزش و پرورش است که وظیفه اصلی را در جهت پروراندن استعدادهای این گروه جامعه را دارد.
سمیه برزویی نژاد معاون آموزشی مجتمع نابینایان محبی که ۳۱ سال از زندگی خود را با دانش آموزان نابینا گذرانده است در گفت وگو با دیباروز از تلاش هایی که در این مجتمع برای توجه به دانش آموزان نابینا می شود صحبت کرد.
وی با بیان اینکه این مجتمع ۱۱۳ دانش آموز مشغول به تحصیل دارد که نسبت به قبل این آمار کاهش داشته و همین مسئله باعث شده که تنها یک معاون آموزشی داشته باشد افزود: در این مجتمع همه دانش آموزان نابینا کم بینا و گاها دانش آموزان نابینا در کلاس های ویژه تحصیل می کنند. کلاس های ویژه برای کسانی است که علاوه بر مشکل نابینایی مشکل ذهنی نیز دارند.
معاون آموزشی مجتمع با بیان اینکه این دانش آموزان باید کتاب های مدارس عادی را بخوانند و همان کتاب ها را در کنکور سراسری با همان محتوا امتحان دهند ادامه داد: بعضی از کتاب ها مانند ریاضی مباحث مختصات آن که شکل دارند یا مباحثی که نیاز به الگوهای شکلی دارند باید مناسب سازی شود.
برزویی نژاد با بیان اینکه هر مدرسه در کشور براساس آماری که دارد خدمات توانبخشی و … به آن تعلق می گیرد گفت: درست است که آمار مجتمع کاهش یافته ولی دانش آموزان مشکلات خیلی زیادی دارند و واقعا لازم است گفتار درمان و کار درمان در مدرسه داشته باشیم. در گذشته بینایی سنجی گفتار درمان و کار درمان به صورت ثابت در مدرسه حضور داشتند اما اکنون حتی هفته یک روز هم نداریم و کار درمانی که دوستمان است برای رضای خدا یک روز در هفته اینجا حاضر می شود و با بچه ها کار می کند چون خط بریل خط اصلی این دانش آموزان است و باید دست های آنان خیلی تقویت باشد.
وی با بیان اینکه گاها نیاز داریم از کارهای تخصصی توانبخشی استفاده کنیم افزود: امکانات تجهیزات اتاق تاریک زمین چمن و سالن ورزشی و … وجود دارد اما کسی که بخواهد این کارها را انجام و مدیریت کند نداریم. نیرو در حدی است که کتاب ها به بودجه بندی ها برسد تا بچه ها از کنکور و امتحانات و بودجه بندی های سالانه عقب نمانند.
این معاون آموزشی با بیان اینکه در این مجتمع همه مقاطع تحصیلی از پیش دبستانی تا پایه دوازدهم مشغول تحصیل هستند ادامه داد: دانش آموزان پیش دبستانی برای رفتن به کلاس اول حتما باید کارنامه قبولی داشته باشند. در پیش دبستانی دانش آموز باید تقویت لامسه شده باشد و بتواند خط بریل و نقطه ها را به راحتی تشخیص دهد.
برزویی نژاد با بیان اینکه در این مجتمع رشته علوم انسانی و از پایه دهم دانش آموزان تفکیک و در کلاس موسیقی درس می خوانند گفت: همه رشته ها به گونه ای چیدمان شده که در نهایت به یک شغلی برسند و بتوانند وارد بازار کار و اجتماع شوند. قبلاً رشته کامپیوتر هم داشتیم اما الان این رشته حذف شده است.
وی با بیان اینکه سال گذشته دانش آموزان مجبور شدند امتحان نهایی را در یک حوزه امتحانی مدرسه عادی بدهند افزود: امسال با رایزنی های انجام شده توسط هر سه مدرسه نابینایان تهران قرار شده یکی از مدارس نابینایان به عنوان حوزه امتحانی انتخاب شود که اگر این اتفاق بیفتد چاپگر بریل در مدارس وجود دارند و در مدت کمتر از نیم ساعت سوالات با خط بریل چاپ و در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد.
معاون آموزشی مجتمع محبی با بیان اینکه این مجتمع دارای خوابگاه است و بچه های شهرستانی که از پایه هفتم به بعد در این مجتمع ثبت نام می کنند می توانند در اینجا مستقر و از محیط استفاده کنند ادامه داد: در حال حاضر نزدیک ۳۰ دانش آموز در خوابگاه مستقر هستند البته ظرفیت پذیرش تعداد بیشتر دانش آموزان را داریم.
برزویی نژاد با بیان اینکه از جنوب و شمال کشور و قم دانش آموز در این مجتمع مشغول تحصیل هستند گفت: در شهرستانها مدرسه نابینایان وجود ندارد و اگر هم باشد در مقطع ابتدایی است چون در مقطع دبیرستان از کتاب های صوتی استفاده می شود که مدارس نمی توانند آن ها را پذیرش کنند. بنابراین به دلیل عدم پذیرش والدین ترجیح می دهند بچه هایشان را در اینجا ثبت نام کنند تا هم از خوابگاه و امکانات ناهار و … که به صورت رایگان در اختیار آن ها قرار می گیرد استفاده کنند.
وی تنها شرط پذیرش در این مجتمع را نبود مدرسه نابینایان در شهرستان اعلام کرد و افزود: این مدرسه به لحاظ مالی درآمدزایی زیادی دارد ولی در نهایت اگر به مشکل برخورد کنیم اداره استثنای شهر تهران کمک می کند.
در بین تدابیر و تلاش های انجام شده برای این گروه از دانش آموزان گله هایی نیز وجود داشت که بهروز افروز معلم ادبیات فارسی دانش آموزان مدرسه نابینایان شهید محبی در جمع خبرنگاران آن را اینگونه مطرح کرد:« به صورت رسمی ۱۰ سال است که در آموزش و پرورش فعالیت می کنم اما به صورت تدریس خصوصی از سال ۸۸ یعنی از زمان دانشجویی به این کار مشغول هستم. از سال ۱۳۹۱ تا سال ۱۳۹۵ هم در مرکز نابینایان کشور رودکی در بخش کتابخانه ها به امر تولید و توضیح کتب گویا و بریل مشغول و فعالیت کردم.
وی با بیان اینکه بزرگترین مشکل دانش آموزان نابینا سیاست های کلان امور آموزشی و پرورشی در حوزه دانش آموزان آسیب بینایی است افزود: سازمان آموزش و پرورش استثنایی بازویی مشورتی در امور اجرایی است. متاسفانه دانش آموزان متوسطه دوم در پایه های یازدهم و دوازدهم باید در امتحان نهایی کشوری شرکت کنند و تاثیر پذیرش آنها در موسسات آموزش عالی دانشگاه های کشور با توجه به تاثیر معدل در کنکور ۶۰ درصد و خود آزمون کنکور نیز مانند ساید دانش آموزان عادی ۴۰ درصد است که از طرف وزارت آموزش و پرورش هیچ تمهیدی برای این ۶۰ درصد اندیشیده نشده است.
این معلم روشندل با بیان اینکه سال گذشته در امتحانات نهایی نه سوالات بریل و نه پاسخنامه بریل وجود داشت که واقعاً به دانش آموزان نابینا ظلم شد افزود: تصور کنید از دانش آموزان نابینا آزمون گرفته می شود اما کتاب های درسی دیر به دست آن ها می رسد در کلاس های کمک درسی نمی توانند شرکت کنند امتحانات نهایی آموزش و پرورش نیز بدون استاندارد سازی برای آن ها برگزار می شود.
افروز با بیان اینکه امسال گفته شده یک چاپگر بریل در محل آزمون گذاشته می شود ادامه داد: مرکز کیفیت و سنجش نظام آموزشی متولی این امر است و وظیفه سوالات و آزمون استاندارد را برای دانش آموزان نابینا برعهده دارد و این چالش هایی است که هنوز مرتفع نشده است.
وی با بیان اینکه زمانی که وزارت آموزش و پرورش به لحاظ کشوری تصمیم گرفت در پایه های دهم یازدهم و دوازدهم امتحانات را به صورت نهایی برگزار کند باید دانش آموزان نابینا را نیز مورد توجه قرار می داد عنوان کرد: باید سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به این موضوع ورود می کرد که متاسفانه در چنین امر مهمی هیچ اتفاقی صورت نگرفت.
این معلم نابینا با بیان اینکه در امتحانات نهایی سال گذشته مدیران میانی به دلیل نبود سیاست گذاری کلان به زحمت افتادند گفت: ۱۷ دانش آموز در حوزه امتحانی عادی با چهار منشی ( هر چهار دانش آموز به همراه یک منشی ) به سوالات آزمونی پاسخ دادند که نه سلامت آن قابل تایید بود و نه کیفیت آزمون تمرکز لازم را داشت. هرچند از امتحانات سوم و چهارم به بعد نفری یک منشی در اختیار دانش آموزان قرار داده شد اما این سبک به ۶۰ سال پیش باز می گردد اکنون دانش آموزان نابینا دانش رایانه ای خوبی هستند هوش مصنوعی و نرم افزارهای دسترسی پذیری در اختیار این دانش آموزان قرار گرفته که بسیار راحت می توانند این آزمون را به صورت الکترونیک امن با حوصله و با عدالت آموزشی انجام دهند اما نه خود مسئولان بلد هستند نه نظرات کارشناسان نابینا و کم بینا را جویا می شوند و نه اصلا در قید و بند این هستند که برای آن سیاست کلان کشوری اتخاذ کنند.
گله این معلم برای دانش آموزانش که نمونه ای تعمیم یافته در کل کشور است بیان شد حال باید دید وزارت آموزش و پرورش آیا آنگونه که معاون آموزشی مجتمع اعلام کرد تدبیری برای امسال در نظر خواهند گرفت یا خیر.
انتهای پیام