علمی و پزشکی

معجزه بلوبری برای زخم دیابتی

سالانه بیش از 50 میلیارد دلار برای مراقبت از زخم هزینه می شود. زخم‌های مزمن، مانند زخم‌های ناشی از دیابت و زخم‌های فشاری، به دلیل کاهش رشد «رگ‌های خونی غنی از مواد مغذی» یا «رگ‌های خونی» به‌عنوان غیرقابل التیام طبقه‌بندی می‌شوند. رگ های خونی برای بهبود زخم ضروری هستند.

محققان دانشگاه UMaine در ایالات متحده قبلاً دریافته بودند که عصاره فنولی زغال اخته به بهبود رگزایی و مهاجرت سلولی در سلول های بند ناف انسان کمک می کند که مراحلی حیاتی در بهبود زخم است. در یک پروژه جدید به رهبری Dorothy Clemese-Zakas، محققی در دانشگاه مین، این تیم اثرات یک عصاره فنولی را بر روی زخم ها بررسی کردند. فنل ها ترکیباتی هستند که به طور طبیعی در برخی از غذاها یافت می شوند و به عنوان آنتی اکسیدان برای جلوگیری یا معکوس کردن برخی آسیب های سلولی عمل می کنند.

محققان گروهی از موش ها را با یک ژل موضعی حاوی عصاره فنلی که از زغال اخته وحشی گرفته شده بود، درمان کردند. گروه درمان شده مهاجرت سلول های اندوتلیال بهتر به محل زخم و افزایش 12 درصدی در بسته شدن زخم را در مقایسه با موش های تحت درمان با ژل فنولیک بدون ژل نشان دادند و گروه کنترل هیچ درمانی دریافت نکردند.

تولو استر آدیکی، محقق اصلی این پروژه گفت: کرن بری توانایی افزایش مهاجرت سلولی، تشکیل رگ های خونی جدید یا رگزایی و تسریع بسته شدن زخم را دارد. این امر به ویژه در بیماران مبتلا به زخم های مزمن مانند زخم های ناشی از دیابت، سوختگی ها و زخم های فشاری که نیاز به بستن زخم های بیشتری را احساس می کنند بسیار مهم است.

46

دکمه بازگشت به بالا