اقتصادی

ملزومات تحقق تورم ۲۲ درصدی

با توجه به اینکه بانک مرکزی در سال آینده هدف تورم 22 درصد را تعیین کرده است ، یک اقتصاددان معتقد است که دستیابی به این نرخ قابل دستیابی است و یکی از الزامات آن تغییر روش تأمین کسری بودجه از پایه پولی به خروجی است. اوراق را می دانست.

علی سعدفندی در مصاحبه با “دیباروز” درباره دستیابی به هدف تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی اظهار داشت: اگر قرار باشد نرخ تورم را کنترل کنیم ، باید کل جامعه با نرخ مشخصی توافق کنند ، بنابراین بخشی از سیاست پولی بانکهای مرکزی در جهان اعلام نرخ تورم است. هدف و سپس کسب اعتبار لازم با رسیدن به این نرخ ؛ بنابراین نرخ تورم اعلام شده باید قابل دفاع باشد تا بانک مرکزی بتواند به این نرخ برسد.

عواقب تورم غیر واقعی

وی با تمجید از اجرای سیاست هدفگذاری تورم ، اظهار داشت: اگر بانک مرکزی به قیمت اعلام شده نرسد ، تراز بانک مرکزی تحت تأثیر قرار می گیرد و هدفگذاری تورم برعکس می شود.

این اقتصاددان گفت: نرخ تورم خیلی دور از حد انتظار و تحقق دشوار نیست. بنابراین دستیابی به اقتصاد غیر تورمی کار پیچیده ای نیست.

تورم به 22٪ نیاز دارد؟

این اقتصاددان گفت: “برای دستیابی به هدف اعلام شده تورم ، روش تأمین کسری بودجه باید از پایه پولی به اوراق بهادار تغییر یابد. متأسفانه در گذشته ، وقتی دولت ها با کسری بودجه روبرو بودند ، آنها به خزانه و صندوق های قوی بانک مرکزی متوسل شدند.” گزارش شده است که اثرات تورمی داشته است.

به گزارش خبرگزاري ايران ، استاندار بانك مركزي اخيرا آمادگي بانك را براي اجراي تورم هدفمند اعلام كرده و در چارچوب اين سياست ، محور اصلي سياست هاي پولي و نرخ ارز بانك مركزي بر «تورم هدف» و دستاورد آن و ابزارهاي مديريت خواهد بود. نرخ سود در بازار آزاد استفاده می شود.

پس از آن ، حماتی اعلام کرد این بیانیه در زمینه هدف قرار دادن تورم در تاریخ 26 ژوئن منتشر می شود ، بر این اساس هدف تورم یک ساله بانک مرکزی با 22 درصد با دامنه مثبت و منفی دو درصد تعیین شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا