عمومی

مهم‌ترین رویدادهای تاریخی بیست‌ودوم دی

به دستور عبدالحسین میرزا فرمانفرما عده ای از ساکنان کرمانشاه را به جرم همکاری با سالارالدوله اعدام کردند. در میان اعدام شدگان پنج روحانی نیز بودند.

به گزارش دیباروز، در زیر مهمترین رویدادهای روز بیست و دوم را فهرست می کنیم مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران اکنون در حال خواندن هستید.

رویدادهای بیست و دوم

سال 1290

به دستور عبدالحسین میرزا فرمانفرما عده ای از ساکنان کرمانشاه را به جرم همکاری با سالارالدوله اعدام کردند. در میان اعدام شدگان پنج روحانی نیز بودند.

مورگان شوستر، خزانه دار کل ایران که از اولتیماتوم روسیه اخراج شده بود، گیج تهران را ترک کرد.

مورگان شوستر آمریکایی پس از خروج از ایران کتابی به زبان انگلیسی به نام «سرکوب ایرانی» منتشر کرد. شوستر در این کتاب به شرح ماجرای مأموریت خود در ایران و همچنین شرح اوضاع سیاسی ایران می پردازد. در برخی موارد او قضاوت های مغرضانه ای می کرد. این کتاب اولین بار در بمبئی به فارسی ترجمه و منتشر شد. برای بار دوم توسط اسماعیل رن و فرامرز پرزگر تجدید چاپ شده است. مورگان شوستر یک انتشارات در ایالات متحده تأسیس کرد و تا سال 1966 در آنجا زندگی کرد.

سال 1307

قانون تشکیل و تشریفات دادگاه کیفری کارکنان دولت تصویب شد.

سال 1312

انجمن طرفدار ملل در ایران تشکیل شد. اسفندیاری به عنوان رئیس جمهور افتخاری و دکتر متین دفتری معاون وزیر دادگستری به عنوان منشی انتخاب شدند.

سال 1320

محمدعلی فرزین وزیر دادگستری در سن ۶۳ سالگی در تهران دار فانی را وداع گفت.

سال 1325

بسیاری از بزرگان و علما در دادگاه به این انتخابات اعتراض کردند. مانند آیت الله حسن امامی امام جمعه تهران، آیت الله شیرازی، سید رضا فیروزآبادی، دکتر محمد مصدق، دکتر احمد متین دفتری، سید مهدی فرخ، سید محمدصادق طباطبایی، حاج اسلام ملک اردلان آشتیانی، مهندس فریوری، جمال. و رضا افشار. سرمد جلالی نائینی و خلیلی از جمله خبرنگاران بودند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا