عمومی

مهم‌ترین رویدادهای تاریخی هجدهم دی

مظفرالدین شاه قاجار در سن 54 سالگی بر اثر بیماری مداوم درگذشت.

به گزارش دیباروز، در زیر مهمترین رویدادهای 27 دی را مشاهده می کنید مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران اکنون در حال خواندن هستید.

وقایع روز هجدهم

سال 1285

مظفرالدین شاه قاجار در سن 54 سالگی بر اثر بیماری مداوم درگذشت. جنازه او به وصیت آن مرحوم به حکومت سپرده شد تا به کربلا منتقل شود.

مظفرالدین شاه قاجار در سال ۱۲۶۹ هجری قمری به دنیا آمد. وی پنجمین پسر و چهارمین ولیعهد ناصرالدین شاه است. پیش از او پدرش سه پسر از پسرانش را به ولیعهدی منصوب کرده بود که سه تن از آنان در کودکی فوت کردند و چهارمین پسرش مسعود میرزا ذوالسلطان بود که چون مادرش قاجار نبود به ولیعهدی برگزیده نشد. مظفرالدین شاه در سال 1313 به کوشش میرزا علی اصغر خان امینه سلطان، نخست وزیر، بر تخت سلطنت نشست. یک سال بعد امین السلطان را از صدارت عزل کرد و آرام آرام به قم تبعید کرد. وزیر امور خارجه تسلیم فرضیات شاه نشد و مظفرالدین شاه مجدداً امین السلطان را به عنوان اتابک اعظم منصوب کرد. اتابک دو وام با شرایط سخت از روس ها گرفت و شاه را به اروپا برد و بدهی ها را به مردم ایران واگذار کرد تا بازپرداخت شود. مظفرالدین شاه از پادشاهان نالایق ایران بود و اگر فرمان مشروطه در زمان او صادر نمی شد به گونه ای دیگر مورد قضاوت قرار می گرفت. ورشکستگی اقتصادی ایران و واگذاری منابع طبیعی، راه ها و معادن به بیگانگان در زمان سلطنت وی رخ داد. او سه سفر به اروپا داشت و در اولین سفرش به فرانسه ترور شد. پدرش از او تقلید کرد، او داستان سفر نوشت. همسر اول او ام الخاقان دختر امیری بزرگ بود که محمدعلی شاه از او متولد شد. وی پس از وفات وی دارای 18 دختر و 6 پسر بود: محمدعلی میرزا، مالک منصور میرزا شعاع السلطنه، ابوالفتح میرزا سالارالدوله، ابوالفضل میرزا عضدالسلطان، حسنعلی میرزا نصرت السلطنه، و ناصرالدین میرزا ناصری. .

سال 1286

مطبوعات حملات خود را به محمدعلی شاه از سر گرفتند و به او و خانواده اش اظهارات تند و توهین آمیز کردند. و روزنامه های «موسوا» و «روح القدس» گوی سبقت را در این حملات ربودند.

در تبریز پیشوای ظالمان آقا سید هاشم امامزاده حمزاده را با دو سه هزار نفر مستحکم کرد و شیخ سلیم مشروطه خواه قلعه «کربی» را تصرف کرد و آن را دژ مشروطه قرار داد. تیراندازی از هر دو طرف شروع شد و در عرض دو هفته تعدادی از طرفین کشته و زخمی شدند.

سال 1290

در نبردی سخت بین نیروهای دولتی و نیروهای سالارالدوله، مدعی تاج و تخت شکست خورده ایران عقب نشینی کرد و نیروهای دولتی کرمانشاه را تصرف کردند.

سال 1299

سید محمد طباطبایی از رهبران مشروطه ایران در تهران درگذشت.

سال 1300

مدارس رژیم مارشال دولتی، قزاقستان و ژاندارمری به یک واحد آموزشی به نام مدارس کل نظام تبدیل شد و سرهنگ عزیرالله خان رئیس آن شد.

سال 1314

علی اصغر حکمت، سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اقدامات خود در 17 دی ماه به سمت وزیر ارتقا یافت.

سال 1323

قانون لغو اختیارات اقتصادی دکتر میلسپو، مدیر کل امور مالی تصویب شد.

سال 1331

دکتر مصدق در نامه ای به مجلس خواستار تمدید یک سال دیگر دوره خدمت خود شد. پس از قرائت سخنان نخست وزیر، مکی گفت که در این شرایط از نمایندگی مجلس استعفا می دهد و استعفای خود را روی تریبون قرار می دهد و مصدق را به هیتلر در یک کنفرانس مطبوعاتی تشبیه می کند و می گوید مصدق مرتکب اشتباهی می شود که گرانش جبران ناپذیری را به دنبال دارد. آسیب به ایران

لایحه قانونی شورای عالی فرهنگ برای تعیین وضعیت و تشکیلات این شورا با رعایت اختیارات قانونی نخست وزیر تصویب و به وزارت فرهنگ ابلاغ شد. اعضای شورا به قرار ذیل تعیین شدند: حجت الاسلام آقا شیخ مهدی حائری یزدی، دکتر. شایگان، دکتر. دوست من دکتر سنجابی، دکتر. معین، مهندس حسین شقاقی، دکتر مرسپسی، احمد مقبلی.

پیش نویس قانون لغو حق الزحمه در روستاها که در حدود صلاحیت های نخست وزیر به تصویب رسید برای تصویب به شورای ملی ارائه شد.

ساجیکوف سفیر شوروی با مصدق در مورد شیلات و مسائل دیگر ملاقات کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا