نهال گلدانی چند ساله

امروزه تبلیغات نادرستی در مورد نهال چندین ساله گلدانی با نهال پنج ساله ریشه لخت وجود دارد و باعث شده تا بیشتر کشاورزان در انتخاب نهال خود دچار شک و دودلی شوند. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا به صورت کاملا علمی و تجربی دلیل انتخاب نهال جوان و دوساله را برای شما توضیح دهیم.

نهال گلدانی چند ساله

آیا نهال ۵ ساله گردو پربار است؟

در سال‌های گذشته پیشرفت و تولید انواع نهال گردو پیوندی چندلر ژنوتیپ و اصلاح شده به صورت علمی، باعث شده تا کشاورزان مشکلات خیلی کمتری در احداث باغ گردو تجربه کنند، با این وجود برخی از مراکز توزیعی با استفاده از تبلیغات نادرست و کاملاً غیر علمی سعی می‌کنند نهال گردو بدون کیفیت را با کمی تعریف و توصیف بیشتر بدون هیچ ضمانت و گارانتی به کشاورزان بفروشند.

متخصصان متبحر در این زمینه، همیشه به کشاورزان تاکید می‌کنند در مراحل احداث باغ تجاری از مراکز معتبر که مجوز رسمی در این زمینه دارند، کمک بگیرند. یکی از این مشکلات «فروش نهال چند ساله است» وقتی کشاورزان به مشاوران نهالستان مراجعه کرده و توضیح می دهند به دنبال نهال گردو پیوندی چندلر چند ساله هستند، با مخالفت کارشناسان با تجربه و تحصیل کرده رو به رو می‌شوند.

سرمایه گذاران باید به هنگام خرید و بررسی دقت داشته باشند امروزه بازار اصطلاحات علمی بسیار داغ است و بسیاری از افراد سودجو با استفاده از این اصطلاحات و تبلیغات سعی در فروش محصولات خود دارند. ما در ادامه سعی می‌کنیم دلایل مهمی برای خرید نهال دوساله گردو بیان کرده همچنین توضیح دهیم چرا نهال یکساله و نهال ۳ الی ۵ ساله مناسب برای احداث باغ تجاری نیستند.

یک سوال! چرا نهال گردو دو ساله؟

برای اینکه توضیح دهیم چرا نهال گردو دوساله برای خرید بهتر است، در ابتدا معایب نهال گردو یک ساله را توضیح می‌دهیم:

نهال گردو یک ساله: در ابتدا بهتر است بگوییم نهال گردو یک ساله به هیچ عنوان پیوندی نیست چون فرصتی برای فرایند پیوند آنها وجود ندارد. معمولاً کارشناسان تاکید می‌کنند کشاورزان نهال گردو ژنوتیپ و پیوندی اصلاح شده را تهیه کنند زیرا میزان باروری و مقاومت آنها به نسبت دیگر نهال‌ها بالاتر است.

از نظر علمی نهال گردو یک ساله در واقع یک نهال بذری بوده و ریشه های بسیار ضعیفی دارد. کشاورز بعد از کاشت این نهال در محوطه باغ، نه تنها تلفات خیلی زیادی را خواهد داشت بلکه مجبور است یک سال دیگر منتظر مانده و عمل پیوند را بر روی آن انجام دهد. در واقع نهال کاشته شده، پایه دو ساله و پیوندک یک ساله خواهد داشت و همین امر باعث می‌شود درصد سازگاری بین پایه و پیوندک را کاهش دهد.

البته نباید فراموش کنید نگهداری از نهال یک ساله در محوطه باغ برای کشاورزان کار بسیار سختی خواهد بود. آنها سیستم دفاعی ضعیفی داشته و در مقابل ناملایمات هوا در یخبندان زمستان و گرمای تابستان مقاومت چندان زیادی از خود نشان نمی دهد.

در این مورد استثنایی وجود دارد آن هم نهال‌های اصلاح شده است. با این که نهال‌های اصلاح شده نیاز به پیوند ندارند ولی در سن یکسالگی رشد خیلی کمی داشته در صورت انتقال آن به زمین، احتمال گیرایی کمتری وجود خواهد داشت. بنابراین نهال‌های اصلاح شده نیز باید در سن دوسالگی خریداری شود. نهال‌های اصلاح شده یکساله را نیز در صورتی که به صورت گلدانی پرورش یابند، می‌توان کشت کرد.

نهال چند ساله: از ویژگی بارز این نهال که بیشتر کارشناسان تاکید می‌کنند تا شما از خرید آن اجتناب کنید، این است که این نهال گردو پیر بوده و بازدهی آن ۳۰ الی ۵۰ درصد کاهش یافته است. تجربه نشان داده است احداث باغ گردو با نهال گردو ۳ الی ۵ ساله، باردهی رضایت بخشی برای کشاورزان نداشته و حتی گاهی تا پنجاه درصد نیز کاهش پیدا کرده است. ولی دلیل آن چیست؟

باید بگوییم نهال چند ساله گردو در واقع نهال نیست یک درخت جوان بوده و کسی که حتی کمترین اطلاعات کشاورزی را دارد، می‌داند جابجا کردن درخت جوان در هر سنی باعث کاهش بازدهی آن شده و نتیجه چندان مطلوبی نخواهد داشت. علاوه بر آن ریشه نهال ۳ الی ۵ سال کاملاً زمخت بوده و کاشتن آن سخت است. همچنین سازگاری کمتری با محیط تازه خواهد داشت. به علاوه در صورت انتقال، احتمال خشک شدن درخت خیلی زیاد است.

به خاطر بسته بودن محل کاشت و نزدیک بودن نهال ها به یکدیگر در نهالستان، ریشه‌ها در هم تنیده و گاهی ریشه چند درخت به یکدیگر گره می خورند که با جدا کردن آنها، ریشه درخت زخمی شده و ریشه زخمی نیز مستعد انواع بیماری است. بنابراین توصیه می‌شود قبل از بلوغ درخت در سن دو سالگی، حتماً آن را به محوطه باغ انتقال دهید.

نهال دوساله گردو را چگونه تشخیص دهیم؟

معمولاً به هنگام خرید تاکید می‌شود نهال شناسنامه‌دار را خریداری کنید چون نهال شناسنامه‌دار تحت نظارت بازرسین وزارت جهاد کشاورزی لیبل و شناسه خود را دریافت کرده‌ است بنابراین سن واقعی نهال بر روی تنه نهال ثبت شده و هر گونه تغییراتی در ظاهر و ریشه آن انجام شود، باز هم می‌توان سن آن را تشخیص داد.

نهال دوساله ارتفاع بین یک الی یک و نیم متر دارد. نهال‌های بالای دو سال ضخیم، بلندتر و دارای شاخه‌های جانبی زیادی هستند. در مراکز فروش نهال گردو توزیعی متفرقه، شاخه‌های نهال ها را هرس می‌کنند تا جثه کوچکتری داشته و به عنوان نهال دوساله گردو به فروش رسانند.

ریشه نهال جوان دارای مویرگ‌های ریز و سوا از یکدیگر است در حالی که نهال ۵ ساله دارای ریشه‌های زمخت است که گاهاً درون یکدیگر تنیده شده اند و کشاورز به راحتی نمی‌تواند این ریشه‌ها را از یکدیگر جدا کرده و آن ها را در بستر خاک کشت کند؛ حتی در برخی موارد ریشه و مویرگ‌های آن نیز دچار آسیب می شود.

پرفروش ترین نهال گردو در ایران

آمار نشان داده است برای احداث باغ، خرید نهال گردوی اصلاح شده و پیوندی چندلر، ، خرید نهال اصلاح شده ژنوتیپ و… در کشور ایران ارجح تر است. البته ارقام مختلف نهال گردو چه کانادایی و آمریکایی و چه ایرانی، توسط نهالستان های معتبر به صورت پیوندی تولید و با تضمین کیفیت به همراه کارت گارانتی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد. حداقل عمر مفید نهال اصلاح شده گردو بین ۱۰۰ الی ۱۵۰ سال و باردهی آن ها بین ۸ الی ۱۰ تن در یک هکتار است. از انواع این نهال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نهال ژنوتیپ پالیز
  • نهال پیوندی و اصلاح شده چندلر
  • نهال پیوندی فرانکت
  • نهال ژنوتیپ فرنور

کلام آخر

به هنگام تهیه نهال گردو علاوه بر دقت به قیمت نهال گردو حتماً به ویژگی ظاهری آن توجه داشته باشید. باید بدانید بهترین زمان انتقال نهال گردو ژنوتیپ به محوطه باغ، سن دو سالگی است. هنگام کاشت، نهال گردو را از لحاظ تنه و ریشه کاملا بررسی کنید تا کوچکترین ویژگی غیر نرمالی نداشته باشد.

وجود نهالستانهای بسیار و عرضه‌ی نهال با قیمت‌های مختلف و سنین مختلف نهال این سوال را در ذهن باغداران ایجاد می‌کند که آیا تفاوتی بین کیفیت نهال دوساله و یا نهال با سن بیشتر تا 5 سال وجود دارد؟ اگر تفاوتی وجود دارد کدام یک بهتر است؟ آیا بهتر است نهال با سن کم بکاریم یا نهال مسن‌تر؟ آیا این موضوع درست است که نهال با سن بیشتر زود تر به باردهی می‌رسد یا خیر؟ و یا چه عواملی سبب می‌شود که کاشت نهال در یکی دو سال اول با شکست مواجه شده و نهال خشک شود؟

در این نوشتار قصد داریم به بررسی پاسخ پرسشهای ذکر شده بپردازیم پس اگر یکی یا همه‌ی این پرسشها در ذهن شما نیز نقش بسته است تا انتهای مقاله با ما باشید.

تاثیر سن نهال بر موفقیت استقرار نهال در زمین اصلی:

یکی از فاکتورهای مهم موثر بر میزان گیرایی نهال سن نهال کاشته شده است، اما سن نهال با تاثیر بر چه مواردی می‌تواند عامل موثر برگیرایی نهال تازه کاشته شده باشد؟ در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت:

  • پیچیدگی و در هم تنیدگی ریشه ها:

نهال یک ساله دارای ریشه‌ی ساده و ظریف است و نهال دو ساله تعداد کمی انشعابات فرعی در ریشه‌ی خود ایجاد کرده اما با گذشت زمان و با رسیدن سن نهال به بیشتر از سه سال ریشه‌ی نهال دارای حجم زیاد و انشعابات و در هم تنیدگی زیاد خواهد شد، این موضوع مشکلاتی را در زمان کاشت نهال و یا پس از آن به وجود می‌آورد:

مشکل اول:

ریشه‌ای که حجیم و در هم تنیده شده باشد احتمال بیشتری برای صدمه دیدن آن در زمان انتقال به چاله وجود دارد و در زمان جابجایی و انتقال به چاله در صورت بروز زخم و یا مشکل در ریشه تشخیص محل آسیب دیده و هرس کردن آن بسیار سخت خواهد بود، در بسیاری از موارد ممکن است آسیب وارد شده به ریشه به چشم نیاید و نهال با ریشه‌ی آسیب دیده کاشته شود و همین امر سبب خشک شدن نهال در سال اول پس از کاشت خواهد شد.

مشکل دوم:

ریشه‌ی ساده و ظریف نهال یک ساله و یا دو ساله شانس استقرار بیشتری در محل جدید نسبت به ریشه‌ی نهال سه سال به بالا تا پنج ساله دارد، چرا که ریشه‌ی حجیم تا زمانی که بخواهد خود را به محیط جدید وفق دهد و به خوبی مستقر شود مدت زمان بیشتری احتیاج داشته و در صورتیکه نهال با سن بالا در اواخر زمستان و یا اوایل بهار کاشته شود وضع بدتر نیز می‌شود چرا که در یکی دو ماه اول پس از کاشت نهال درخت با فصل گرما مواجه شده و ریشه‌ای که به خوبی مستقر نشده نمی‌تواند آب و مواد غذایی را به خوبی دریافت کند و همین امر سبب خشک شدن نهال در سال اول پس از کاشت می‌شود.

تاثیر دیگری که سن نهال در استقرار نهال در سال اول پس از کاشت دارد سرعت رشد و گسترش طوقه و یقه است، نهال یک ساله به خوبی و با سرعت می‌تواند طوقه و یقه‌ی خود را در محل جدید رشد داده و این امر به استقرار نهال تازه کاشته شده کمک زیادی می‌کند اما در مورد نهال بالاتر از دو سال و نهال پنج ساله متاسفانه گسترش طوقه و یقه در نهالستان سپری شده و زمانی که به محل جدید منتقل می‌شود گسترش این ناحیه نمی‌تواند به استقرار درخت کمک کند چرا که در زمین اصلی به سرعت نمی‌تواند طوقه و یقه‌ی خود را گسترش دهد.

  • درگیری به آفات و بیماریها:

زمانی که نهال در نهالستان پیوند می‌خورد به مرور زمان در محل نهالستان و در مجاور با انواع و اقسام نهالهای حساس و نامقاوم است و احتمال دارد به آفات و یا بیماریهایی در طی سالهای قبل از بلوغ آلوده شود، به خاطر اینکه نهال سالهای بیشتری در نهالستان مانده باشد احتمال آلودگی پنهان و آشکار نهال به آلودگی‌ها بالا می‌رود و احتمال انتقال نهال آلوده به باغ افزایش پیدا می‌کند.

در صورتی که با انتخاب نهال یک ساله و دو ساله این احتمال به شدت کاهش پیدا کرده و همین امر سبب کاهش گیرایی نهال می‌شود.

نهالی که بیشتر از دو سال سن داشته باشد دارای شاخ و برگهای بیشتری بوده و در زمان انتقال با توجه به تنشی که به ریشه‌ی حجیم آن وارد می‌شود ریشه توانایی تامین آب و مواد غذایی کافی برای شاخ و برگ گسترده‌ی نهال چند ساله را نداشته و سبب خشک شدن نهال می‌شود.

  • حفر چاله با توجه به سن نهال:

در صورتی که نهال با سن بالا را انتخاب کرده باشید طبیعتا با توجه به حجم ریشه باید چاله‌ای حجیم‌تر داشته باشید اما باغدارانی که نهال بالاتر از دو ساله خریداری می‌کنند به این موضوع توجه نکرده و کافی نبودن حجم چاله می‌تواند منجر به خشک شدن نهال در سال اول پس از کاشت شود.

دکمه بازگشت به بالا