نگرانی از شیوع آسیبهای اجتماعی بین دانشآموزان و نوجوانان
معاون پرورشی فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه وضعیت شیوع آسیبهای اجتماعی در میان دانش آموزان، نوجوانان و کودکان نگران کننده است، گفت: عمده آسیبها شامل بیتابی و پایین آمدن تاب آوری، اعتیاد به دخانیات، اعتیاد به مواد مخدر، بزه یا آسیب به خود، ترک تحصیل، خشونت، بیاخلاقیها و ناهنجاریها است.
به گزارش دیباروز، دکتر باقرزاده در نشست علمی و تخصصی پیشگیری از اعتیاد با بیان اینکه وضعیت شیوع آسیبهای اجتماعی در میان دانش آموزان، نوجوانان و کودکان نگران کننده است، گفت: شیوع آسیبهای اجتماعی صرفا مربوط به اعتیاد نیست و بیش از ۱۱ آسیب بین نوجوانان، کودکان و بزرگسالان وجود دارد و این شیوع به دلیل مسئله کرونا و ارتباط بیشتر بچهها با فضای مجازی و کم تحرکی آنهاست و رشد آن در سه سال منتهی به پایان کرونا افزایش بیشتری از قبل داشته است.
وی ادامه داد: عمده آسیبها عبارتند از بیتابی و پایین آمدن تاب آوری، اعتیاد به دخانیات، اعتیاد به مواد مخدر، بزه یا آسیب به خود، ترک تحصیل و خشونت و بی اخلاقیها و ناهنجاریها است. دلیل بیشتر این آسیبها احصاء شده است که دلایل متوسط و مبنایی دارد. دلایل متوسط فقر و مسائل اقتصادی و ارتباط شدید بچهها با فضای مجازی یا تحت تاثیر قرار گرفتن بچهها با همسالان و کم توجهی خانوادهها به مسائل خاص نوجوانان است.
باقرزاده با اشاره به دلایل مبنایی کم شدن ایمان، امید و هویت را به عنوان دلایل مبنایی عنوان کرد و افزود: معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تلاش میکند تقویت ایمان، اعطای امید و نشاط و تقویت هویت را مبنای فعالیت خود قرار دهد.
وی با اشاره به آسیب اعتیاد گفت: معاونت پرورشی و فرهنگی با ستاد مبارزه با مواد مخدر عمدتا برنامههایی در سه سر فصل آموزش پیشگیری، ترویج و فرهنگسازی پیشگیری و شناسایی و درمان و مددکاران دارد.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با اشاره به ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار دانش آموز در دو مقطع کلی ابتدایی و متوسطه به همراه اولیای آنها و معلمان، اظهار کرد: در هر سه سطح برنامهها در حوزه آموزش و فرهنگسازی و شناخت و آسیبهای اجتماعی دنبال میشود.
وی با بیان اینکه امسال را سال قوی کردن اولیاء و مربیان در نظر گرفتیم، گفت: حتی در دانشگاه فرهنگیان این فرصت شد که به میزان دو واحد شناسایی آسیبهای اجتماعی و به ویژه اعتیاد و رفع مشکل فرد قبل از حاد شدن طراحی و اجرا شود.
ادامه دارد