هزینه حج تمتع از سال آینده چقدر خواهد بود؟

هزینه حج تمتع از سال آینده چقدر خواهد بود؟

هنوز نمی توان به طور قطعی در مورد قیمت حج سال آینده اظهار نظر کرد، اما با توجه به قیمت اقامت در عربستان که بین 10 تا 16 هزار ریال سعودی است، قیمت کل بین 120 تا 160 میلیون تومان خواهد بود.

به گزارش دیباروز، خراسان وی نوشت: سفر حج با هیچ یک از سفرها قابل قیاس نیست زیرا حج دنیایی خارج از دنیایی است که ما در آن زندگی می کنیم، شاید به همین دلیل است که از اول ماه میل به زیارت خانه خدا آزاد شده است. ذی القعده زمانی که ثبت نام زائران در خانه خدا آغاز شد. رویایی که فقط برای خیلی ها محقق می شود.در تلویزیون تماشای صحنه های حاج ابراهیمی و زیارت مجازی.هرچند عربستان قیمت حج را در آخرین روزهای سال جاری به گفته رئیس سازمان حج و عمره، شاید امسال آخرین سال سفر زیارتی ارزان قیمت باشد. در این میان میانگین هزینه حج امسال را 45 میلیون تومان اعلام کرده است. در این گزارش سعی داریم به قیمت حج و دلایل افزایش آن در سال های آینده بپردازیم. اتفاقی که شاید بسیاری را مشتاق زیارت خانه خدا کند و دیگر توان پرداخت آن را نداشته باشند.

از ضبط تا ارسال

در 18 اردیبهشت، زائران به مدت شش روز ثبت نام کردند. البته امسال برخلاف همیشه، عربستان برای زائران یک شرط سنی تعیین کرده است و افراد بالای 65 سال اجازه حضور در حج را نخواهند داشت. در هر صورت اعزام زائران طبق برنامه قبلی از 23 خرداد آغاز می شود و آخرین کاروان از 29 ذی الحجه روز هفتم مرداد ماه برمی گردد. به گفته مسئولان حج و حج، زائران در قالب 280 کاروان با ظرفیت های 85، 115، 135 و 160 نفر امسال به مدت 25 تا 30 روز به سرزمین وحی مشرف می شوند و روند انتقال زائران به بیت الحرام. از خدا خداوند 19 ایستگاه پرواز را بیامرزد.

سهم ایران برای حج امسال

دولت عربستان دو سال است که به دلیل ابتلا به کرونا از زائران خارجی پذیرایی نکرده است و گفته می‌شود امسال یک میلیون نفر به حج مشرف می‌شوند که ۸۵ درصد آن‌ها حجاج خارجی هستند، یعنی ۸۵۰ هزار زائر خارجی امسال به حج مشرف می‌شوند. . به گفته اکبر رضایی، معاون امور حج و عمره سازمان حج و عمره، بر اساس آخرین اطلاعیه رسمی وزارت حج و عمره عربستان، تعداد زائران ایرانی که امسال در مناسک شرکت خواهند کرد 39 هزار و 635 زائر خواهد بود. . البته مسئولان حج و عمره ایران افزایش سهمیه 5 هزار نفری را خواستار شدند به طوری که سهمیه ایران برای حج امسال 44 هزار و 635 نفر است اما بر اساس گزارش ها به نظر می رسد با آن موافقت نشده است.

هزینه زائران امسال چقدر است؟

پس از اعلام پذیرش یک میلیون زائر عربستان در سال جاری و کاهش بیش از 50 درصدی سهمیه ایران، سازمان حج و عمره تلاش کرد طبق وعده سال 99 هزینه های اضافی را بر زائران تحمیل نکند و مردم مابه التفاوت را تنها به ریال پرداخت کردند. مخارج حج بر همین اساس آقای صادق حسینی رئیس سازمان حج و عمره اعلام کرد که بخشی از هزینه های حج توسط افرادی که در سال 99 هزینه های حج را پرداخت کرده اند و به این ترتیب زائران با توجه به استان اعزام و نوع حج پرداخت شده اند. کاروان با پرداخت 400 هزار تا حدود چهار میلیون تومان بدون احتساب هزینه پرداختی در سال 1378، سازمان حج و عمره با این مقیاس هزینه حج تمتع را به طور میانگین 37 میلیون تومان اعلام کرد و روند اجرای حج تمتع تسریع شد. اما اواخر هفته گذشته، عربستان سعودی به طور ناگهانی هزینه زیارت و همچنین مالیات بر ارزش افزوده را 15 درصد افزایش داد و زیارت را گرانتر کرد. با این حساب و بر اساس گزارش فارس، زائران امسال باید علاوه بر مبالغ قبلی که واریز کرده اند، شش میلیون و 800 تا 9 میلیون و 500 هزار تومان بپردازند که گفته می شود این مبلغ با توجه به نوع کاروان تفاوت قیمت دارد. به این ترتیب اگر میانگین هزینه اضافه سفر زیارتی امسال را هشت میلیون تومان در نظر بگیریم، هزینه سفر زیارتی امسال از 37 میلیون تومان به 45 میلیون تومان خواهد رسید.

دلیل گرانی حج سال آینده چیست؟

یکی از مهم ترین دلایل افزایش قیمت حج در سال های بعد، تاثیر دلار بر هزینه حج است. رئیس سازمان حج و عمره چند روز پیش در نشست خبری گفت: زائرانی که در اولویت اعزام هستند در سال 99 کل مبلغ را پرداخت کردند که حدود 35 میلیون تومان است و بقیه 25 میلیون تومان پرداخت کردند. این سازمان در آن سال ارز خریداری کرد و دولت 9000 تومان ارز تخصیص داد. وی افزود: این ارز در بانک مرکزی واریز شد که محدودیت سفر حج برداشته شد و از ما خواست تا آن را در بانک ذی صلاح در عربستان سعودی واریز کنیم. مراسم حج تموم شد.»

وی ادامه داد: شاید این آخرین حج ارزان امسال باشد که با قیمت 9000 دلار انجام می شود، افزود: قطعا در سال های آینده به دلیل نوسانات ارز قیمت حج افزایش خواهد یافت.

علاوه بر این، هزینه خدمات در عربستان سعودی نسبت به سال های گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. به نوعی به گفته مسئولان حج و عمره، افزایش 300 درصدی قیمت تمام شده خدمات و همچنین افزایش 20 تا 40 درصدی اقلام عرضه را شاهد هستیم.

حج از سال آینده 100 تا 160 میلیون تومان؟

اگرچه نمی توان در مورد قیمت حج سال آینده اظهار نظر کرد، اما با توجه به قیمت اقامت در عربستان که بین 10 تا 16 هزار ریال سعودی است، قیمت کل بین 120 تا 160 میلیون تومان خواهد بود. قیمت ریال سعودی در حال حاضر حدود 9000 تومان است و با این قیمت هزینه اقامت بین 90 تا 145 میلیون تومان خواهد بود. به این مبلغ باید هزینه بلیط هواپیما را هم اضافه کرد که در حال حاضر بین هشت تا 16 میلیون تومان است اما روش دیگری برای محاسبه هزینه سفر در سال آینده وجود دارد. امسال زائران با 9 هزار تومان به حج رفتند و سال آینده هم احتمالا با نیم دلار به حج می روند که الان حدود 25 هزار تومان شده است یعنی حدود 2.77 دلار افزایش داشته است. اگر میانگین قیمت امسال که 45 میلیون بود را در 2.77 ضرب کنیم، می شود حدود 125 میلیون تومان.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا