هیچ تریبونی برای صنف معلم نمی دیدیم
کارگردان «میم مثل معلم» که برنامه اش از شبکه دو در حال پخش است به تشریح ایده و چالش های تولید این برنامه پرداخت و بر ضرورت تغییرات بنیادین در نظام آموزشی کشور تأکید کرد.
علیرضا سهولی کارگردان برنامه «میم مثل معلم» به بررسی ریشه های این ایده و چالش های پیش رو پرداخته و از اهمیت آموزش خلاقانه در آینده جامعه سخن گفت.
به گزارش دیباروز وی توضیح داد: ایده اولیه برنامه چهار سال پیش توسط دکتر عبدالعالی مطرح شد. ایده خام این بود که معلم ها در تدریس خلاقانه رقابت داشته باشند. از یک زمانی به بعد ضرورت چنین برنامه ای تشدید پیدا کرد. در ایام اپیدمی کرونا وقتی که بستر کلاس های حضوری برچیده شد معلم ها تلاش می کردند در قالب ویدیو تدریس ها را خلاقانه در اختیار دانش آموزان قرار دهند. این امر ما را در پیاده سازی ایده مان مصر کرد. بنابراین شروع کردیم به انتخاب عواملی که بتوانند در تولید هر چه بهتر برنامه تاثیرگذار بوده باشند. هر چند دغدغه آموزش دکتر عبدالعالی موثر بوده ولیکن عامل اصلی این بود که سیستم آموزشی را نیازمند تغییرات بنیادین می دیدیم و بستری برای این کار مهیا نبود.
از سیستم آموزش کلاسیک زخمی هستیم
سهولی در برشمردن دیگر عوامل تولید «میم مثل معلم» بیان کرد: از دیگر عوامل ایده پردازی «میم مثل معلم» زخمی بودن خودمان از سیستم آموزش کلاسیک بود. هر کدام از ما به شکلی دچار عواقب و عوارض آموزش های قدیمی مدرسه هاییم. با وجود حساسیت و اثرگذاری روش تدریس در سیستم آموزشی و البته ریشه ای بودن امر آموزش در آینده جامعه هیچ تریبونی را برای صنف معلم نمی دیدیم. همه این ها منجر به تولید «میم مثل معلم» شد.
او درباره چالش های تولید «میم مثل معلم» هم اظهار کرد: با توجه به حساسیت های صنفی که همیشه در ایران وجود داشته و البته در مورد معلم و امر آموزش هم به جا و به حق است؛ کار تولید چنین برنامه ای در فرم و محتوا چالش های خودش را داشت. از صفر تا صد تولید و پخش برای ما چالش بود. از قالب تعامل با معلمان گرفته تا چگونگی انتخاب داورها و امر داوری و ملاک دادن امتیازها … در همه و همه تلاش کردیم شأنیت معلمان و جایگاه و کرامت اجتماعی شان حفظ شود. با وجود قالب تلنت شویی که برای برنامه در نظر گرفتیم نمی خواستیم این فرم از برنامه صفر و صدی شود و خدای ناکرده به کرامت این عزیزان خدشه ای وارد شود. از آنجا که در میان شرکت کنندگان معلم بازنشسته تازه کار و معلمانی که در میانه مسیر آموزش بودند داشتیم تلاش کردیم با حفظ حرمت نگاه عادلانه ای شکل بگیرد و هیچکدام از معلمان عزیز شرکت کننده حس رد شدن در رقابت نداشته باشند.
چالش اصلی انتخاب داورها بود
سهولی چالش دیگر برنامه را در بخش داوری عنوان کرد و گفت: اما دیگر چالش اصلی برنامه انتخاب داورها بود. با توجه به اینکه شرکت کنندگان در برنامه قشر معلم بودند و عملکرد تدریسشان که امری تخصصی است مورد ارزیابی قرار می گرفت باید داورهایی انتخاب می کردیم که با توجه به حساسیت صنفی و موضوعی برنامه حاشیه ایجاد نمی کردند. ملاک ها و شکل های مختلفی را بررسی کردیم. از سلبریتی ها گرفته تا معلمان بازنشسته. در جمع بندی به این نتیجه رسیدیم که با وجود پیش فرض سرگرمیِ «میم مثل معلم» از آنجا که وجه آموزشی برنامه از دیگر ابعاد آن پررنگ تر است باید داوران به لحاظ آموزشی از جامعه معلمی آنلاین تایید گرفته باشند.
وی ادامه داد: با این تدبیر سعی کردیم حاشیه های داوری را به حداقل ممکن برسانیم. این شد که آقایان محمد حافظی نژاد و مجید جمشیدیان و خانم مهاجرانی به عنوان داور ثابت برنامه «میم مثل معلم» انتخاب شدند. برای کنترل بهتر این بخش از برنامه تلاش کردیم با طراحی بخش داوران مهمان کوچکترین حاشیه های احتمالی را کنترل کرده و با توجه به خاص بودن این مهمانان جذابیت برنامه را هم بالا ببریم و اعتباربخشی را افزایش دهیم.
کارگردان «میم مثل معلم» همچنین خاطرنشان کرد: از آنجا که «میم مثل معلم» در ارتباط با صنف خاصی است که قالب ارائه محتوای آن بر شیوه مرسوم یک طرفه است نمی خواستیم اجراها قالب سخنرانی داشته باشد. دوست داشتیم اجراها در جاهایی به تلنت شو یا قالب نمایشی و اجرایی تنه بزند و وجهه سرگرمی برنامه هم لحاظ شود. در مواردی از تم استندآپ کمدی هم استقبال می کردیم. با توجه به نداشتن تجربه در چنین برنامه ای طبیعتا در این مسیر خطاهایی هم داشته ایم که انکارشان نمی کنیم. باید به یک هم زیستی برای اجرا می رسیدیم که در آن اجرای مفرح سرگرمی و آموزش آموزش آموزش لحاظ شود. آموزش را سه بار گفتم تا بر اهمیت آن در برنامه تاکید کنم.
او درباره انتخاب معلمان شرکت کننده در برنامه گفت: معلم های خوب و کار درستی داشتیم که جایگاهشان بسیار بسیار محترم بود اما در این قالب قرار نمی گرفتند. مثلا شیوه خاصی در راستای تدریس داشتند ولی نمی توانستند قالب اجرایی خاصی داشته باشند. به همین علت تلاش کردیم ترکیبی از معلم ها در برنامه شرکت داشته باشند. باید دقت کرد این فصل می تواند برای فصل های بعدی برنامه به مخاطبان ایده و نگاه بدهد.
به دنبال این هستیم تا «میم مثل معلم» را به فستیوال ها ببریم
سهولی در بیان بازخوردهای «میم مثل معلم» نیز اظهار کرد: از جمله واکنش ها به برنامه تماس وزیر وقت آقای صحرایی بود. ایشان با تماس خود از عوامل برنامه قدردانی کردند. وزرای پیشین نیز همکاری مناسبی با این برنامه داشتند. در بخش داور مهمان از حضور وزیران و معاونان سابق وزارت آموزش و پرورش بهره مند شدیم. با این حال بیشترین بازخوردها را از سوی معلمان دریافت کردیم. پیام های این عزیزان بسیار دل گرم کننده و انگیزه بخش بوده.
این برنامه ساز اضافه کرد: به دنبال این هستیم که بتوانیم در پلتفرم شاد با مخاطبان «میم مثل معلم» ارتباط بگیریم و دسترسی به برنامه را برای معلمان و دانش آموزان آسان تر کنیم. «میم مثل معلم» در نوع خود به لحاظ محتوایی و ایده ای کار نویی است. در جستجوهای زیادی که داشتیم نتوانستیم نمونه دیگری برای دریافت تجربه پیدا کنیم و این نیاز ما به استفاده از بسترهای تعاملی برای کسب تجربه از مخاطبان و متخصصان را بیشتر می کند.
کارگردان «میم مثل معلم» با اشاره به تعاملات لازم با جامعه هدف برنامه گفت: تلاش داریم «میم مثل معلم» را در فستیوال ها نمایشگاه ها و محیط هایی که به شکلی با امر تدریس در ارتباطند برده و در معرض مخاطبان قرار دهیم. به طور نمونه به جشنواره تدریس برتر فرهنگیان رفتیم. این جشنواره در میان دانشجو معلمان سراسر کشور برگزار می شود. در این برنامه ها با معرفی «میم مثل معلم» و دادن دعوتنامه برنامه به شرکت کنندگان جشنواره ها امیدواریم در ادامه مسیر بتوانیم به رشد و غنای شیوه تدریس و سیستم آموزشی کشور کمک کنیم.
سهولی در پایان خاطرنشان کرد: لازمه اثرگذاری دیده شدن است. با حمایت جامعه هدف برنامه می توانیم بازخوردهای بیشتری گرفته و در اصلاح و رشد «میم مثل معلم» کوشا باشیم. تا به اینجا معلمان لطف کرده بین همکاران و دوستان به تبلیغ برنامه پرداختند. اما برای بهتر دیده شدن نیازمندیم ساعت پخش برنامه در زمان بهتری انجام شود و در دیگر شبکه ها با تبلیغ در امر اطلاع رسانی و دیده شدن برنامه کمک شود.
به گزارش دیباروز مسابقه «میم مثل معلم» از سه شنبه تا جمعه هر هفته به میزبانی علی عبدالعالی روی آنتن شبکه دو سیما می رود.
انتهای پیام