عمومی

واقعه متروپل آبادان و ممنوعیت استفاده سقف‌های وافل!

نتیجه رفتار دینامیکی آنها سالها بعد در زلزله بعدی تمام ابعادی را که سیستم در زمانی که دیگر مفید نبود به طرز فاجعه باری نادیده گرفته شده را آشکار می کند!

– در اواخر دهه 40 تا اواسط دهه 70 از تیرهای خارجی استفاده می شد که در زلزله رودبار منگل، بام و سایر زلزله ها شاهد آن بوده ایم!
– در دهه های اخیر عدم تکیه گاه دیوارها و استفاده از نماهای سنگین ثابت بوده و در زلزله کرمانشاه و سایر زلزله ها ابعاد فاجعه کاملاً احساس شده است.
– چند سالی است که استفاده از سطوح وافل که شکست اکثر آنها در زلزله در دنیا ثابت شده است متاسفانه توسط بهره برداران رواج پیدا می کند که بدون شک در زلزله بعدی هزاران نفر را از دست خواهند داد.
– و خیلی چیزهای دیگر

بارها در این سال ها در مجامع علمی و فنی مخالفت شدید خود را با این گونه سقف ها حتی در مناطق زلزله خیز کشور حتی تا حد از دست دادن اصل اثر اعلام کرده ام! با فروریختن و نمایش فاجعه بار ساختمان متروپل در همان روز پس از حادثه هولناک آبادان، برای اولین بار و اولین اعتراض به چنین سقف هایی در رسانه ها نوشتم:

«اولین حمله کشور به یک سیستم ساختاری شکست خورده که متأسفانه به امری عادی تبدیل شده و تا حدی بر اساس تبلیغات سخیف برای سودجویان، عملکرد ناموفق یک کلاهک وافل است!؟

دلایل اصلی ریزش ساختمان ده طبقه آبادان

و سپس:

فاجعه سقف وافل در متروپل

حادثه کلانشهر آبادان و ممنوعیت استفاده از وافل روی سطوح!

خوشبختانه چند روز پیش نامه ای از مرکز تحقیقات ساختمان به رئیس سازمان نظام مهندسی کشور مبنی بر رد این سیستم سازه ای ناکارآمد دریافت کردم که باعث خوشحالی نگارنده شد. من بسیار خوشحالم و خوشحالم و مطمئنم که با این اقدام به موقع و اعتراض جدی و جدی ممکن است بالاخره جان هزاران و نه میلیون ها نفر از همشهریان خود را در زلزله های آینده نجات دهیم.

از مرکز تحقیقات بابت نامه ضمیمه تشکر می کنم و امیدوارم فعلاً کمربند اسکلت بتنی را تا بررسی کاملتر آویزان کنند! در آینده شاهد مشکلات زیادی در مورد پنکیک خواهیم بود، در کل اسکلت های فولادی یا بتنی، تفاوت چندانی در رفتار لرزه ای ندارند! خواهیم گرفت.

حادثه کلانشهر آبادان و ممنوعیت استفاده از وافل روی سطوح!

اکنون که شرایط را فراهم کرده اید و با شجاعت مطرح کردن این موضوع در کشور علیرغم فشار شدید پیمانکاران برای این سقف ها، تایید و تایید اولیه از مرکز تحقیقات ساختمان برای پشتیبانی از این نوع سقف ها، باور کنید بدون هیچ گونه فشاری قوانین. در کشور مد شده است (خود این عزیزان از عواقب احتمالی آن آگاه نبودند وگرنه انجام نمی دادند) و برخی سازندگان به نفع پیمانکار و برخی طراحان برای کارمزد به این نوع کم کاری ها متوسل شدند. پوشش بام با کیفیت در مناطق زلزله خیز کشور. برای جلوگیری بهتر است به هر قیمتی در مورد این اسقف های ایالتی بیشتر فکر کنیم! خیلی زیاد ! نظر من برای استفاده از این نوع سقف ها حتی برای کشور زلزله خیز ما به جز با تمهیدات بسیار خاص کاملا منفی است!

پیام چشم انداز جلوگیری از ساخت سقف وافل یکی از بهترین روزهای کار من است زیرا مطمئن هستم که جان و دارایی بسیاری از مردم نجات یافته است.

* استاد نمونه دولتی، مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران، بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران در ایران و مؤسس انجمن زبادقان شهر در کشور.

دکمه بازگشت به بالا