عمومی

واکاوی اثرات کمیته‌های حسابرسی در بازارهای سرمایه و پول

مسئله “از دست دادن اعتبار” در بازار مسئله مهمی است که می تواند در صورت عدم وجود ساختار سازمانی قوی در سازمان ، خطرات رفتارهای اخلاقی و استانداردهای حرفه ای را افزایش دهد و حتی منجر به تقلب در تجارت شود. لزوم توجه به این موضوع در سیستم حاکمیت و حاکمیت شرکتی در واحدهای اقتصادی به درستی شناسایی شده است و به منظور بهبود عملکرد و پاسخگویی در برابر ذینفعان و همچنین ارتقا the سطح استقلال نظارت داخلی و استقرار و تشکیل حسابرسی کمیته ها بسیار مورد توجه قرار گرفته اند و می توان گفت که کمیته حسابرسی یکی از ارکان اصلی شرکت های سیستم حاکمیت شرکتی است.
کمیته های حسابرسی علاوه بر حمایت و درک انتظارات قانونی و مصوبات هیئت مدیره شرکت ها ، باید بتوانند خود را به ابزار دقیق برای شناسایی بی نظمی های احتمالی در روند گزارشگری مالی مجهز کنند و راه حل های عملی و دقیق برای رفع آنها ارائه دهند.

این کمیته ها همچنین باید از روشهای مدرن برای اطمینان از شفافیت عملیات شرکتها ، به ویژه گزارشگری مالی شرکتها استفاده کنند.
اگرچه کمیته های حسابرسی به طور مستقیم در اجرا و تهیه گزارش های مالی و همچنین حسابرسی های مستقل دخیل نیستند ، اما نقش اصلی را در اطمینان از یکپارچگی و استانداردهای این گزارش ها و روش ها بازی می کنند.
البته شایان ذکر است که کمیته های حسابرسی باید به طور مداوم به روز شوند و از یک رویکرد ساختار یافته و حرفه ای استفاده کنند تا یک مشاور موثر و قابل اعتماد برای سهامداران و سهامداران شرکتی و همچنین کارآمد باشند.

در آخر باید توجه داشت که در صنایع پولی و مالی مانند بیمه ، بازارهای سرمایه و بانکداری ، به دلیل موقعیت خاص این صنایع ، اهمیت کمیته های حسابرسی موثر برای حفظ صحت و قدرت گزارشگری مالی دوچندان شده و تبدیل شده است. یک ضرورت: کار کمیته های حسابرسی را می توان یک گام موثر و استراتژیک برای ایجاد ارزش های جدید برای شرکت ها دانست.

* منتشر شده در خبرگزاری دیباروز

دکمه بازگشت به بالا