علمی و پزشکی

واکنش وزارت بهداشت به انتشار اخباری درباره خط تولید واکسن روسی در ایران

با توجه به شفاف د. کیانوش جهانپور در پاسخ به بیانیه مطبوعاتی ، به نقل از سخنگوی ستاد ملی کرونا در کلاب هاوس ، گفت که “اسپوتنیک خط تولیدی به ایران داد که به درد ما نمی خورد” ، در حالی که این عنوان را رد کرد و عنوان انتخاب شده را در برخی رسانه ها با متن خواند سخنرانی دکتر علی رضا رئیسی: “متأسفانه: عنوانی که در برخی رسانه ها انتخاب شده هیچ ارتباطی با متن خبر و سخنان سخنگوی محترم فرماندهی ملی علیه کرونا ندارد. آنچه او شب گذشته در این کلوپ هاوس گفت مصاحبه توضیح دلایل تاخیر در واکسیناسیون در ایران بود که دلیل آن تأخیر در روند تهیه واکسن است و البته گزارشی در مورد چگونگی و تا چه حد انتظارات قبلی از تأمین کنندگان واکسن ، از جمله روسیه و واکسن اسپوتنیک آن.

وی افزود: واکسن “Sputnik V” عملا اولین واکسن ثبت شده علیه Covid 19 در جهان و در هفته های اول واکسیناسیون به ویژه در واکسیناسیون کادر پزشکی است و واکسن های ارسالی از روسیه به شروع واکسیناسیون در ایران و سلامت کمک کردند. واکسیناسیون مدافعان حقوق بشر مورد استقبال قرار گرفت. و به نوعی توسط بسیاری از متقاضیان واکسن درخواست شده است. اما در هفته های اخیر ، به دلیل کندی و محدودیت های اعمال شده در تولید واکسن اسپوتنیک در روسیه و ظهور مجدد بیماری در این کشور ، تولید و تحویل این واکسن مطابق انتظار و توافق صورت نگرفت.

جهانپور ادامه داد: البته این موضوع فقط به واکسن “Sputnik V” محدود نمی شود و تقریباً تمام تولیدکنندگان دنیا به نوعی و درجات مختلف با این مشکل روبرو شده اند و طبیعی است که دکتر رئیسی معاون وزیر بهداشت و واکسیناسیون در وزارت بهداشت ، در ارائه گزارش شما ، آنچه در ماه های گذشته اتفاق افتاده است و نگرانی های خود را بیان کنید.

وی در توضیح اظهارات رئیسی در مورد خط تولید مشترک واکسن اسپوتنیک در ایران ، افزود: با توجه به خط تولید مشترک واکسن اسپوتنیک در ایران ، (دکتر علی رضا رئیسی) توضیح داد که به دلیل راه اندازی این خط تولید و نیاز به تأیید فنی و تأیید واکسن در روسیه ، البته این واکسن هنوز در بخش واکسیناسیون عمومی نیست ، بنابراین ، تا زمان انتشار این واکسن ، به واکسیناسیون عمومی در ایران کمک نمی کند. متأسفانه انتخاب عنوان از این طریق عنوان قیاسی نیست و هیچ ارتباطی با گزارش ارسالی و آنچه که گفته شد ندارد. انتظار می رود رسانه های دلسوز و محبوب در شرایط دشوار امروز ، همراه با مردم و سیستم بهداشت ، از هرگونه اطلاعاتی که حتی ممکن است منجر به ابهام ، تنش یا اضطراب در افکار عمومی شود ، جلوگیری کنند.

و سخنگوی سازمان غذا و دارو افزود: “دولت و مردم روسیه در تمام ماه های گذشته از قدرت خود برای کمک هرچه بیشتر به سیستم بهداشتی ایران و با نیت خوب برای مقابله با کرونا ، آغاز واکسیناسیون و ادامه آن استفاده کرده اند.” و توسعه آن در ایران و یکی از نمونه های بارز آن همکاری در تولید مشترک و تحت لیسانس واکسن اسپوتنیک در ایران است که قابل تحسین است و البته با ورود واکسن های اسپوتنیک در ایران به چرخه واکسیناسیون عمومی بعد از تصویب مراحل فنی ، و این نقش مهمی در تسهیل و تسریع سال واکسیناسیون در ایران خواهد داشت.

دکمه بازگشت به بالا