عمومی

وقتی ارزش پول می‌ریزد – دیباروز

به نظر من بهتر است بگوییم که چرا ارزش پول ملی کاهش یافته است ، نه به همین دلیل بازار سهام به این میزان رسیده است یا چرا همه قیمت کالاها افزایش می یابد. در حقیقت ، دلار چندان گران نیست ، اما ریال در حال ریزش است.

استفاده از اصطلاح “کاهش ارزش پول ملی” حکایت از داستان دارد. در حالی که برخی از افزایش دلار خرسند هستند ، زیرا حجم بالای نقدینگی در کشور و تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی بیش از 40٪ و رشد منفی بیش از 5٪ از اقتصاد حاکی از استهلاک واقعی پول ملی است. برای این کاهش ، هر کالای خوب ، خدماتی و ارزی گران می شود و این طبیعی است.

سال گذشته و در آن زمان دلار حدود 14 و 15 هزار تومان بود. بانک مرکزی تورم سالانه 41 درصد را در کشور اعلام کرد و اکنون قیمت دلار بیش از 17 هزار تومان است. بر این اساس می توان گفت که حتی قیمت فعلی به اندازه کافی رشد نکرده است ، اما ارزش پول ملی کاهش یافته است.

وعده های دولت برای کنترل اوضاع ، ناشی از تعهد دولت برای کنترل اوضاع است. دولت باید شرایط اجتماعی و سیاسی کشور را کنترل کند اما امکانات کافی برای کنترل تورم در اختیار ندارد. یکی از جنبه های مبادلات اقتصادی کشور درآمد دولت است. براساس بودجه 99 ، تمام منابع درآمدی دولت ، از فروش نفت گرفته تا مالیات ، نهایتا 50 درصد حاصل شده است ، بنابراین دولت قادر به کاهش ارزش پول ملی نیست.

در حال حاضر انتظارات تورمی وجود دارد و کشور با کمبود منابع ارزی و ریالی روبرو است که طبیعتاً منجر به کاهش ارزش پول ملی خواهد شد و قیمت کالاها و خدمات مختلف به تدریج افزایش می یابد. با توجه به این شرایط ، مهمترین استراتژی تهیه یک برنامه عملی برای کاهش تورم است.

* رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین

223225

دکمه بازگشت به بالا