اقتصادی

لیر ترکیه به کف جدیدی سقوط کرد

لیر ترکیه روز پنجشنبه پس از کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی مطابق با برنامه اقتصادی رئیس جمهور، 5.6 درصد کاهش یافت.

به گزارش دیباروز، پس از این اقدام نرخ لیر در برابر دلار آمریکا به کمترین میزان خود یعنی 15.689 لیر رسید، اما با ادامه معاملات، کاهش ارزش پول ترکیه در برابر دلار به 15.5 لیر محدود شد. ارزش دلار آمریکا در برابر لیر ترکیه در سال جاری دو برابر شده است و به اقتصاد ترکیه دامن می زند.

کاهش 100 واحدی بانک مرکزی ترکیه با انتظارات تحلیلگران در نظرسنجی رویترز مطابقت داشت و کل کاهش را از سپتامبر به 500 واحد رساند و لیر را برای سرمایه گذاران جذاب تر کرد.

بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد که چرخه تسهیل را برای ارزیابی اثرات آن در سه ماه آینده متوقف خواهد کرد.

طرح اقتصادی جدید رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه صادرات و اعطای وام را در اولویت قرار داده است، اگرچه اقتصاددانان و قانونگذاران مخالف از این سیاست انتقاد کرده و آن را غیرمحبوب دانسته اند. با افزایش نرخ تورم در ترکیه به بیش از 21 درصد، مردم ترکیه مشکلات اقتصادی را تجربه می کنند و نگرانی ها افزایش یافته است.

بانک مرکزی در دو هفته گذشته چهار بار در بازار ارز مداخله کرد و دلار فروخت تا لیر را کاهش دهد و ذخایر ارزی را بیشتر کاهش دهد.

ناظران بازار انتظار کاهش بیشتر ارزش لیر پس از کاهش اخیر نرخ بهره را دارند.

بانک مرکزی ترکیه که تورم 5 درصدی را هدف قرار داده است، فشارهای قیمتی را موقتی و ضروری برای تقویت رشد اقتصادی و دستیابی به تراز حساب جاری می داند. اما با کاهش ارزش لیر، اقتصاددانان انتظار دارند تورم در سال آینده به حدود 30 درصد افزایش یابد که دلیل آن افزایش قیمت واردات است.

کمیته ای در وزارت کار تشکیل جلسه داد تا در مورد حداقل دستمزد ماهانه که در حال حاضر 2826 لیره است، بحث کند. با کاهش لیر در روز پنجشنبه، حداقل دستمزد دلار از 380 دلار در ابتدای سال به 185 دلار افزایش یافت.

به گزارش رویترز، یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر لیر، تصمیم فدرال رزرو در روز چهارشنبه برای پایان دادن به برنامه محرک خرید اوراق قرضه در ماه مارس و پیش بینی سه دور افزایش نرخ بهره در سال آینده برای مبارزه با تورم بود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا