ویروس کرونا؛ ویرانگر اقتصاد جهانی

دیباروز / خراسان رضوی شروع واکسیناسیون در سراسر جهان نقطه عطف مهمی در حل بحران های بهداشتی و مشکلات اقتصادی است. با این حال ، این همه گیری همچنان خطرات جدی را برای سلامت عمومی و اقتصاد جهانی به دنبال دارد. چشم اندازهای رشد جهانی بستگی به نحوه تکامل همه گیر و تکامل واکسیناسیون دارد. افزایش جهانی شیوع این بیماری باعث کاهش رشد اقتصادی شده است و کشورهایی که به شدت تحت تأثیر کووید -19 قرار گرفته اند شتاب خود را از دست خواهند داد.

ویروس کرونا؛ ویرانگر اقتصاد جهانی

اگر شوک تقاضا در کوتاه مدت با تورم کم تحقق یابد ، تأثیر بلند مدت آن به تغییرات ساختاری در اقتصاد (تجدید ساختار زنجیره های عرضه ، امکان جابجایی برخی فعالیتها ، سیاستهای توزیع مجدد ، سیاستهای حمل و نقل و رقابت) بستگی دارد. معکوس شود برخی عوامل تورم در دهه های اخیر

با نگاهی به آینده ، انتظار می رود فشارهای تورمی دستمزد و قیمت جهانی در اکثر اقتصادها در شرایط مازاد ظرفیت همچنان مهار شود. اما ظهور مجدد COVID-19 و اقدامات محدود کننده بلند مدت در بسیاری از نقاط جهان فعالیت های اقتصادی را مختل کرده است.

پس از کاهش بی سابقه تولید در نیمه اول سال 2020 ، رشد اقتصادی در سه ماهه سوم 2020 تا حدی بازگشت. با این حال ، داده های اقتصادی ورودی ، نظرسنجی ها و شاخص های فرکانس بالا نشان می دهد که از سرگیری اپیدمی و تشدید اقدامات محدود کننده احتمالاً منجر به کاهش فعالیت در سه ماهه چهارم 2020 می شود. تولید در سه ماهه پایانی 2020 کاهش یافته است. ، و تشدید اپیدمی برخی از خطرات منفی را برای چشم انداز ایجاد کرد. اقتصاد در کوتاه مدت.

تا پایان سال 2020 ، در شرایط فزاینده فشارهای ناشی از بهبود همه گیر ، اقتصاد جهانی همچنان به بهبود خود ادامه می دهد. فعالیت های اقتصادی در بخش های تولید و خدمات همچنان قوی است و اگرچه محدودیت های گسترده در کشورهایی که تحت تأثیر همه گیری قرار گرفته اند خطرات نزولی را افزایش می دهد ، برخی از علائم کندی در اواخر سال 2020 مشاهده شد.

لازم به ذکر است که در طول دوره همه گیری ، لازم است مشوق های پولی کافی در همه بخشهای اقتصاد برای حفظ شرایط مطلوب ایجاد شود. این امر با کمک به کاهش عدم اطمینان و افزایش اعتماد ، هزینه مصرف کننده و سرمایه گذاری در مشاغل را تشویق می کند ، از فعالیت های اقتصادی حمایت می کند و ثبات قیمت را در میان مدت حفظ می کند.

تاثیر COVID-19 بر آمار تورم

اپیدمیک ها قیمت ها را به طرق مختلف تحت تأثیر قرار داده اند و این می تواند عرضه و تقاضا را کاهش دهد (ایجاد مشکلات مقیاس گذاری قیمت). تورم بالا و همه گیری کووید -19 فقرا را در برخی کشورها از جمله هند مجبور کرده است که پس انداز خود را خرج کنند. اقتصاددانان هشدار می دهند که افزایش قیمت ممکن است مانع بهبود اقتصادی آینده شود زیرا خانواده ها پول لازم برای خرج کردن را ندارند. ده ها میلیون خانواده فقیر و کم درآمد در هند با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند ، پس از آنکه همه گیری اقتصاد هند را مختل کرد و منجر به بیکاری بالا و دستمزد پایین شد و نرخ بالای تورم قیمت مواد غذایی میلیون ها خانواده را به زیر کشانده است. سوء تغذیه و سوء تغذیه در کودکان را تهدید می کند.

خانواده ها پس انداز خود را به دلیل رکود یا فقدان درآمد اقتصادی خرج می کنند. اقتصاددانان هشدار می دهند که کل پس انداز خانوارها می تواند کاهش یابد ، مصرف آینده را کاهش داده و بهبود اقتصادی را به خطر می اندازد. اقتصاددانان همچنین گفتند که این امر منجر به کاهش سرمایه گذاری می شود ، زیرا بازار مصرف هند با کاهش پس انداز محدود می شود. به عنوان مثال ، سرمایه گذاران جهانی از سرمایه گذاری پول خود در بازاری که مصرف کنندگان پول کمتری دارند ، ناامید شده اند ، که به نوبه خود سرمایه گذاری در پروژه های جدید را کاهش داده و اشتغال زایی را کاهش می دهد.

شیوع کووید و محدودیت های شدید در سراسر جهان ، از جمله هند ، زنجیره تأمین کشاورزی را مختل کرده است و کارشناسان می گویند این امر باعث افزایش بیشتر قیمت مواد غذایی می شود. به گفته اقتصاددانان ، افزایش مداوم تورم قیمت مواد غذایی می تواند تأثیرات مخربی بر فقرا بگذارد ، زیرا آنها می گویند که قیمت بالای مواد غذایی بر درآمد بسیار پایین فعلی فشار می آورد ، این امر پس انداز خانوارها را کاهش می دهد و منجر به فقر و گرسنگی می شود.

بیماری کووید -19 و اقدامات متقابل آن به طور موقت هزینه ها و تولید را کاهش می دهد و این تأثیرات با عواملی مانند افزایش عدم قطعیت تشدید می شود و تأثیر آنها بر تورم نامشخص است. ضعف فعالیتهای اقتصادی جهانی بر این تأثیرات می افزاید ، تقاضای صادراتی را کاهش می دهد و زنجیره تامین بین المللی را مختل می کند و منجر به کاهش درآمد برای مشاغل و خانوارها می شود. افزایش عدم قطعیت ، کاهش اعتماد به نفس و سخت شدن شرایط مالی و اعتباری می تواند هزینه های اولیه و کاهش تولید را تقویت کند. به عنوان مثال ، خانواده ها ممکن است به منظور احتیاط بیشتر پس انداز کنند و برخی از شرکت ها ممکن است کارگران خود را اخراج کرده و تجهیزات سرمایه ای بفروشند. در حالی که کاهش محدودیت های کرونری تأثیرات طولانی مدت بر اقتصاد خواهد داشت ، دولت ها و بانک های مرکزی می توانند به کاهش شدت رکود کمک کنند.

تعادل این تأثیرات بر عرضه و تقاضا تا حدودی تأثیر Covid-19 بر تورم را تعیین می کند. با توجه به تغییرات شدید تقاضا ، تعطیلی نسبی برخی صنایع و تفاوت های بزرگ تجربه در بخش ها ، این تأثیر بسیار مبهم است. اثر بیش از حد ظرفیت ممکن است کمتر از حد معمول باشد. همچنین ممکن است شرکت ها نتوانند با کاهش قیمت تقاضای بیشتری ایجاد کنند زیرا مصرف کنندگان قادر نیستند و تمایل کمتری به مصرف دارند و انگیزه کمتری برای کاهش قیمت دارند. فشارهای خارجی هزینه ها مانند نوسانات نرخ ارز و قیمت کالاها نیز بر تورم تأثیر می گذارد.

همه گیری کووید -19 تأثیر منفی بر عرضه و تقاضا داشته است. در ابتدا ، تقاضای کمتر تورم را به ویژه از طریق کاهش قیمت انرژی کاهش داد و بیشترین تأثیر را بر صنایع مستقیم مانند خطوط هوایی ، هتل ها ، خودروها و پوشاک داشت. عرضه بیش از حد ، تنش های زنجیره تامین کمتر و بازگشت به تقاضای پایدار به دلیل محدودیت های جدید و مداوم حرکت ، عدم اطمینان در مورد حمایت از شغل را در آینده عادی افزایش می دهد.

تغییر در الگوهای مصرف باعث افزایش تقاضا برای برخی اقلام از جمله خرید خودروی فرسوده (به جای جایگزینی برای حمل و نقل عمومی) و افزایش مصرف محصولات بهداشتی شد که با افزایش قیمت این کالاها همراه شد. به دلیل هزینه های ناشی از مشاغل مانند رستوران ها و ادارات برای حفظ فاصله فیزیکی ، نظارت بر دستورالعمل های بهداشت و سلامت کارکنان ، هزینه های ثابت برخی مشاغل در حال افزایش است. در بیشتر موارد ، مصرف کنندگان این هزینه ها را متحمل نمی شوند.

این ویروس طی 15 سال گذشته رشد خرده فروشان آنلاین را سرعت بخشیده است. به ویژه گروه های سنی بزرگتر ، که حضور آنلاین آنها بسیار کمتر از گروه های سنی جوانتر بود ، اکنون به صورت آنلاین خرید می کنند و ژاپن نمونه بارز رونق تجارت الکترونیک است.

تغذیه |ویروس کرونا

تاثیر شیوع بیماری کووید -19 بر تورم اروپا

تأثیر ویروس کرونا بر تورم نامشخص است ، زیرا تعادل عرضه و تقاضا به سمت تورم بالاتر ، تورم کمتر یا کاهش قیمت حرکت می کند. در کوتاه مدت ، با وجود مشکلات اندازه گیری و بسته شدن بازارها ، تورم حاکم است. در میان مدت ، عوامل متعددی وجود دارد که نشان می دهد تورم همچنان رو به کاهش است. در درازمدت ، تحولاتی مانند جهانی شدن یا تغییر الگوهای مصرف می تواند منجر به تغییرات ساختاری شود.

بحران ویروس کرونا یک شوک بی سابقه برای اقتصاد اروپا است و تأثیر آن بر فعالیت های اقتصادی به طور منفی منفی بود و در مورد میزان و مدت تاثیر آن تردیدهایی وجود داشت و تأثیر آن بر تورم سوالات بسیاری را ایجاد کرد. فشارهای نزولی مانند مصرف کمتر به دلیل مسکن و کاهش قیمت نفت و فشارهای صعودی مانند تعطیلی کارخانه ها و کاهش تولید به طور کلی وجود دارد و باید بر اثرات کوتاه مدت (در مرحله ضد ویروس) ، اثرات میان مدت (در مرحله بازیابی) و اثرات طولانی مدت (طبیعی در کشور) ، طبیعی پس از بحران) رایج است.

اختلال در تولید ، کاهش تقاضا و تعطیلی بازار از جمله آثار کوتاه مدت تورم در بازار است. بحران ویروس کرونا می تواند تأثیرات تورمی فراتر از میان مدت داشته باشد ، زیرا می تواند منجر به تغییرات ساختاری در اقتصاد شود. این بحران شکنندگی زنجیره های تامین جهانی را نشان می دهد که در برابر شوک های بزرگ بسیار آسیب پذیر هستند و می تواند شرکت ها را وادار به تجدید نظر در توزیع جغرافیایی ساختارهای تولیدی خود کند. این بحران همچنین می تواند تأثیر ماندگاری بر رفتار مصرف کنندگان و مشاغل داشته باشد ، که ممکن است در تصمیمات مصرف و سرمایه گذاری عاقلانه تر باشد ، یا ممکن است منجر به تغییرات دائمی در سبد مصرف کنندگان شود.

منابع

ecb.europa.eu

blogs.imf.org

caixabankresearch.com

طومار

bankofengland.co.uk

westernasset.com

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا