عمومی

چرا آدم‌های مشهور عذرخواهی نمی‌کنند؟

اگر یک فرد مشهور حرفی بزند یا کاری را انجام دهد که خیلی ها آن را اهانت آور ، شرم آور یا نفرت انگیز بدانند ، آیا باید عذرخواهی کند؟ آیا عذرخواهی می تواند از کسی پشتیبانی کند که حرف توهین آمیز یا اشتباهی مرتکب شده باشد؟ شواهد جدید ما را به یک پاسخ ساده می رساند: عذرخواهی یک استراتژی پر خطر است.

به گزارش دیباروز ، “كاس سانستای” در نیویورك تایمز نوشت: “فرض كنید هدف او خوب نبودن باشد.” او فقط می خواهد موقعیت خود را بهبود بخشد ، یعنی می خواهد شانس خود را برای پیروزی در انتخابات بیشتر كند. ” رأی اعتماد از مجلس نمایندگان یا حفظ موقعیت وی.

شواهد جدید ما را به یک پاسخ ساده می رساند: عذرخواهی یک استراتژی پر خطر است.

به عنوان مثال اتهامات علیه ال فرانکن را در نظر بگیرید. اکنون ، با گزارش اخیر در نیویورکر ، بسیاری در حال مرور مجدد آن هستند. فرانکن ، که در آن زمان سناتور بود ، علناً به دلیل اتهامات ارتباط بدنی نامناسب با چند زن عذرخواهی کرد. اما این عذرخواهی به او کمکی نکرد و حتی ممکن است اوضاع را بدتر کند. طولی نکشید که وی مجبور به استعفا شد.

حوادث پس از عذرخواهی که برای فرانکن اتفاق افتاد ، شاید از این قاعده مستثنی نباشد. طبق یک نظرسنجی اخیر ، عذرخواهی کسی را که با توهین صحبت کرده یا کار بدی کرده است پشتیبانی نمی کند.

با استفاده از سرویس ترخیص مکانیکی آمازون (2) ، که می تواند برای پیمایش سریع مورد استفاده قرار گیرد ، اخیراً چهار سناریو مختلف را برای چهار گروه 300 نفره ارائه دادم. این چهار گروه از نظر جمعیتی متنوع بودند. آزمایشات به شرح زیر بود:

فرض کنید یک نامزد دفتر دادستانی عمومی در گذشته گفته بود ، “همجنس گرایان اراده خدا را نقض می کنند.” “ازدواج باید بین زن و مرد باشد نه بین همجنس گرایان.”

فرض کنید یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری در گذشته گفته است: “کسانی که می خواهند جلوی سقط جنین را بگیرند اصلاً به زنان اهمیت نمی دهند.”

– فرض کنید یک کاندیدای وزیر امور خارجه چند سال پیش گفت ، “من فکر می کنم ایالات متحده باید به خاطر بسیاری از کارهای بدی که در جهان انجام داده است ، عذرخواهی کند.”

فرض کنید یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری توسط چندین زن به ارتباط نامناسب جسمی متهم شده است: او بیش از حد به آنها نزدیک شده یا آنها را برای مدت طولانی و بیش از حد معمول در آغوش گرفته است و برخی از این زنان احساس کردند این امر باعث عدم امنیت می شود.

در هر چهار سناریو ، از شرکت کنندگان خواسته شد فرض کنند که شخص به خاطر گفتار یا رفتار خود عذرخواهی کرده است. سپس از شرکت کنندگان در مورد تأثیر این عذرخواهی پرسیده شد: آیا حمایت شما از این نامزدها افزایش یا کاهش می یابد ، یا تفاوتی نخواهد داشت؟

در هر چهار سناریو ، درصد افرادی که کمتر از این نامزدها حمایت می کنند ، بیشتر از افرادی است که بیشتر از آنها حمایت می کنند. جالب توجه است ، اگرچه پاسخ دهندگان به هر یک از این چهار سناریو افراد مختلفی بودند و این عمل یا گفتار فرضی برای گروه های مختلف اعتقادی توهین آمیز تلقی می شد ، اما الگوهای هر چهار سناریو بسیار شبیه به هم بودند.

در سناریوی اول ، که ازدواج همجنسگرایان بی احترامی بود ، 37 درصد گفتند که پس از عذرخواهی ، احتمال حمایت از فرد کمتر است ، 22 درصد اظهار تمایل بیشتری به حمایت از آن داشتند و 41 درصد گفتند که تغییر نخواهد کرد.

در سناریوی دوم ، در صورت سقط جنین ، 5/36 درصد اظهار داشتند که بعد از عذرخواهی احتمال حمایت از شخص کمتری دارند ، 20 درصد گفتند که احتمال حمایت از آنها بیشتر است و 5/43 درصد گفتند که تغییر نخواهد کرد.

در سناریوی سوم ، در مورد وزیر امور خارجه ، 5/41 درصد گفتند كه پس از عذرخواهی كمتر از این فرد حمایت می كنند ، 235 درصد گفتند كه احتمال حمایت وی بیشتر است و 5/35 درصد گفتند كه وی تغییر نخواهد كرد.

در سناریوی چهارم تماس بدنی نامناسب ، 29 درصد اظهار داشتند که بعد از عذرخواهی کمتر از فرد حمایت می کنند ، 25 درصد اظهار تمایل بیشتری برای حمایت از آن داشتند و 46 درصد گفتند که تغییر نخواهد کرد.

بنابراین ، حتی در شرایط مختلف ، عذرخواهی احتمال حمایت از کسی را که گفتار یا رفتار بد دارد ، بیش از آنکه زیاد کند ، کاهش می دهد. این نتایج مطابق با تحقیقات ریچارد هانانیا ، محقق دانشگاه کلمبیا است که متوجه شد عذرخواهی افراد مشهور به آنها کمکی نمی کند و حتی ممکن است اوضاع را بدتر کند.

اما چرا؟ دادن پاسخ قطعی دشوار است ، اما شاید یک دلیل این باشد که عذرخواهی مانند اعتراف است. این خطا را برجسته می کند و دیگران را به این نتیجه می رساند: “تا پیش از این فکر می کردیم او روسپی است ، اما اکنون مطمئن هستیم که او عوضی است.” او موافق است!

به همین دلیل است که ممکن است عذرخواهی مخالفان یک فرد مشهور را بیشتر منزجر کند. حتی برای کسانی که مستعد شهرت هستند ، گناه این فرد مشهور چیزی به ارزش های او اضافه نمی کند. حتی ممکن است نشانه ضعف باشد. به عنوان مثال دونالد ترامپ را در نظر بگیرید که علاقه ای به عذرخواهی از عملکرد خود ندارد و طرفدارانش مسحور او هستند.

این تحقیق قطعاً هنوز در مراحل ابتدایی است. نظرسنجی های ذکر شده نسبتاً اندک است و علیرغم تنوع جمعیتی گروه های موجود ، منعکس کننده تنوع کل ایالات متحده نیست. همچنین س questionsالات را بی پاسخ می گذارند. تأثیر واقعی عذرخواهی احتمالاً در هفته ها و ماه های بعدی رخ خواهد داد. موضوع و زمینه عذرخواهی بدون شک مهم است. در برخی موارد ، ابراز تأسف صادقانه نقش اصلی را دارد اگر بخواهیم اوضاع را آرام کنیم.

صرف نظر از تأثیر ، عذرخواهی یک امر اخلاقی است. چه در زندگی روزمره و چه در زندگی سیاسی: عذرخواهی می تواند نشانه احترام و شناخت کرامت انسانی کسانی باشد که مورد آزار و اذیت و آزار قرار گرفته اند.

اما نکته اصلی همچنان باقی است. عذرخواهی استراتژی خوبی نیست. بعضی اوقات خاموش کردن یا تغییر موضوع برای آن شخص هوشمندانه است.

اشتراک ها:

این مقاله توسط کاس سونستاین نوشته و در تاریخ 27 ژوئیه 2019 با عنوان “درباره سیاست ، پوزش برای بازندگان” در وب سایت نیویورک تایمز منتشر شده است. و وب سایت مترجم وی در تاریخ 29 آوریل 1400 با عنوان “چرا افراد مشهور عذرخواهی نمی کنند؟” ارسال شده توسط بابک طهماسب.

کاس سونستاین اقتصاددان رفتاری و استاد دانشکده حقوق هاروارد است. Nudge مشهورترین کتاب او است.

[۱] یک سیاستمدار آمریکایی و یکی از فعالترین اعضای سنا که منتقد ترامپ است [مترجم].
[۲] آمازون مکانیکی ترکیه

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا