بین الملل

نماینده افغانستان: غنی باید از مردم عذرخواهی کند/ معاون غنی: طالبان رفراندوم برگزار کند

رئیس هیئت افغانستان در سازمان ملل متحد، اشرف غنی، خواستار عذرخواهی از مردم افغانستان شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان افغان، به نقل از افق نیوز، نصیر احمد فائق، رئیس هیئت افغانستان در سازمان ملل متحد در واکنش به اظهارات اشرف غنی؛ رئیس جمهور فراری گفت که باید از مردم افغانستان عذرخواهی می کرد.

وی در توئیتی نوشت: اشرف غنی باید از همه مردم افغانستان به ویژه زنان، جوانان، نیروهای امنیتی و دفاعی و خانواده شهدا عذرخواهی می کرد، اما این کار را نکرد.

فایق افزود که اشرف غنی سعی کرد در این گفتگو خود را سرزنش نکند و مدام بر شعارها و سخنان عوام فریبانه تمرکز کرد.

او گفت که خود اشرف غنی به گفته های او اعتقادی نداشته و در دوران حکومتش به آنها عمل نکرده است.

یک سال پس از فرارش از کابل، اشرف غنی گفت که او همچنان رئیس جمهور “منتخب” افغانستان است و تا زمانی که قدرت از سوی مردم به شخص دیگری واگذار نشود، طبق قانون رئیس جمهور خواهد بود.

او همچنین مدعی شد که وزیر دفاع قبل از او فرار کرده بود و او آخرین نفری بود که کابل را ترک کرد.

غنی تأکید کرد که میراث و امانتی که به او سپرده شده است، بدون رأی و انتخاب مردم «با دل و ذهن» به هیچ کس دیگری نخواهد رسید.

صالح: ما نتیجه همه پرسی را می پذیریم

از سوی دیگر امرالله صالح، معاون غنی نیز بر یافتن میکانیزم برای برگزاری همه پرسی تاکید کرد و گفت که در صورت پیروزی طالبان در همه پرسی، آماده پایان دادن به مقاومت مسلحانه و پذیرش مشروعیت این گروه است.

صالح که گفته می شود به تاجیکستان گریخته است، به بی بی سی گفت: «ما آماده پایان دادن به مقاومت مسلحانه هستیم به شرطی که مکانیزمی برای برگزاری همه پرسی پیدا شود». اگر طالبان پیروز می شدند، ما مطمئناً مشروعیت آنها را می پذیرفتیم. اما ما تسلیم گروهی نخواهیم شد که با توطئه به قدرت رسیده اند.»

صالح افزود: ما در برابر طالبان مقاومت کردیم، تسلیم نشدیم، محاصره نکردیم، موضع خود را تغییر ندادیم و همچنان می جنگیم.

وی با اشاره به تشکیل «مقاومت» مسلحانه در برابر طالبان، گفت که به جنگ چریکی علیه طالبان روی آورده و با ایجاد یک مسیر تدارکاتی مخفی، کنترل طالبان بر افغانستان را به چالش کشیده است.

صالح با اشاره به اولین سالگرد تشکیل حکومت طالبان گفت: سالی که گذشت برای طالبان نه تنها سال شکست نبود، بلکه تنها یک سال شکست بود. بلکه چهره واقعی خود را به مردم افغانستان نشان داد، مردمی که بلاها و قحطی ها را برایشان به ارمغان آوردند و زنان را به عقب راندند.

وی همچنین از فشار ندادن کشورهای غربی به طالبان انتقاد کرد و گفت که غربی ها تنها به چند تن از رهبران طالبان فشار می آورند که به نظر او کافی نیست.

وی افزود: کشورهای غربی 1.1 میلیارد دلار کمک حقوق بشری به طالبان برای تقویت خود کردند.

صالح گفت: غرب گناهکار و خطاکار است. معلوم نیست وجوه اهدایی به طور منظم کجا خرج می شود. تا آنجا که ما می دانیم، حاکمان طالبان انتخاب می کنند که چه کسی پول را دریافت کند. این کمک باید پیش شرط باشد و جریان وجوه توسط یک نهاد بی طرف نظارت شود.»

این در حالی است که پس از گذشت یک سال حکومت طالبان از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نمی شود و این گروه همواره از سوی جامعه جهانی به دلیل نقض حقوق بشر مورد انتقاد قرار می گیرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا