بین الملل

بلینکن: چین می‌تواند نقش مثبتی در افغانستان ایفا کند

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنلاین دیباروز ، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت چین می تواند نقش سازنده ای در افغانستان ایفا کند.

به گزارش وب سایت راشا تودی ، بلینکن گفت اگر حضور چین در افغانستان به “حل مسالمت آمیز درگیری” کمک کند ، می تواند “یک چیز مثبت” باشد.

وزیر خارجه چین با اشاره به مذاکرات بین نمایندگان چین و طالبان ، گفت “هیچکس” نمی خواهد این گروه شاهد اشغال کامل افغانستان و بازسازی دولت خود در این کشور باشد.

بلینکن از طالبان خواست که به طور مسالمت آمیز پای میز مذاکره بنشینند تا به درگیری 20 ساله در افغانستان که با حمله آمریکا آغاز شد پایان دهند.

وزارت خارجه چین اخیراً تأیید کرد که سیاست “عدم مداخله” در امور داخلی افغانستان را دنبال می کند و خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان “شکست” سیاست خارجی واشنگتن در این کشور را آشکار کرد.

دیروز (چهارشنبه) ، دولت پکن میزبان یک هیئت 9 نفره طالبان به سرپرستی معاون سیاسی این گروه ، ملا برادر بود ، تا درباره روند صلح افغانستان گفتگو کنند.

وزارت خارجه چین در سفر دو روزه هیات به تیانجین گفت که انتظار دارد طالبان در برقراری صلح ، پایان جنگ در افغانستان و کمک به بازسازی این کشور نقش داشته باشند.

محمد نعیم ، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر ، گفت که هیئت مذاکرات جداگانه ای با وانگ یی ، وزیر امور خارجه چین ، معاون وزیر خارجه و فرستاده ویژه در امور افغانستان داشته است و در مورد مسائل اقتصادی ، سیاسی و امنیتی بحث کرده است.

به گفته سخنگوی دفتر سیاسی طالبان ، این جنبش به چین اطمینان داده است که از خاک افغانستان علیه امنیت هیچ کشوری استفاده نخواهد شد.

وانگ یی ، وزیر امور خارجه چین به یک هیئت طالبان گفت: “امیدوارم طالبان افراط گرایان در ترکستان شرقی را سرکوب کنند زیرا آنها تهدیدی مستقیم برای امنیت ملی چین هستند.”

این هیئت در حالی به چین سفر کرد که طالبان حملات خود را در مناطق جداگانه افغانستان از جمله استان بدخشان هم مرز با چین تشدید کرد. طالبان بیش از 100 شهر را در ماه های اخیر تصرف کرده اند.

علاوه بر این ، ژائو لیجیان ، سخنگوی وزارت خارجه چین در توئیتر خود نوشت: “هر دو کشور تصمیم گرفته اند برای شروع واقعی مذاکرات بین الافغانی تلاش کنند تا به طور جدی از تبدیل مجدد افغانستان به کانون تروریسم جلوگیری شود.”

وزارت امور خارجه افغانستان همچنین روز چهارشنبه اعلام کرد که هدف این دعوت ، به گفته دولت چین ، ابراز نگرانی چین از وضعیت امنیتی افغانستان ، حضور اعضای خارجی در طرف طالبان و حمایت دولت چین از گفتگوهای صلح است. . توافق سیاسی

وزارت امور خارجه افغانستان افزود كه مقامات ارشد دولت چين ، در ديدار با هيئت طالبان ، از حملات اخير طالبان كه منجر به كشته شدن دهها هزار نفر و آوارگي دهها هزار نفر شد ، ابراز نگراني كردند و از اين جنبش خواستند راه حل سياسي را بپذيرد. و قطع ارتباط با تروریست های منطقه ای و بین المللی.

در این بیانیه آمده است: “با توجه به تهدیدات مشترک امنیتی و منافع مشترک سیاسی و اقتصادی ، دولت افغانستان انتظار دارد که دولت چین اجماع منطقه ای را تقویت کند و برای پایان دادن به خشونت ها ، ایجاد آتش بس و برقراری صلح و امنیت بر طالبان فشار بین المللی وارد کند.” حضور تروریست های خارجی در افغانستان

انتهای نامه / ص


دکمه بازگشت به بالا