بین الملل

بلینکن: بدون مشارکت سیاسی طالبان طرد می‌شود

تصمیم رئیس جمهور جو بایدن برای خروج نیروها از افغانستان ، با مشورت با متحدان و شرکای خارجی و همچنین تیم امنیت ملی وی ، همچنان مورد انتقاد جمهوری خواهان و برخی از دموکرات ها است.

عقب نشینی نیروهای آمریکایی که با عقب نشینی نیروهای ناتو همراه خواهد بود ، از اوایل ماه مه (11 سپتامبر) آغاز می شود و تا 11 سپتامبر ، بیستمین سالگرد حمله به برج های مرکز تجارت جهانی در نیویورک به پایان می رسد.

در پی حمله ای که تحت دولت جورج دبلیو بوش رخ داد ، ایالات متحده به بهانه مبارزه با تروریسم برای سرنگونی دولت طالبان ، تأمین پناهگاه های امن برای القاعده و از بین بردن گروه های تروریستی ، به افغانستان حمله کرد.

اما پس از 20 سال ، دولت قبلی آمریكا مذاكرات را با طالبان آغاز كرد و توافق نامه دوحه را امضا كرد ، در حالی كه حملات در افغانستان ادامه دارد و القاعده در سراسر جهان گسترش یافته و پدیده تروریستی دیگری به نام داعش ایجاد شده است.

با این وجود ، آنتونی بلینکن ، وزیر امور خارجه ایالات متحده روز یکشنبه به ABC گفت که “20 سال پیش به اهداف حمله به افغانستان رسیده بود”.

وی همچنین در بیانیه ای مشابه ویلیام برنز ، رئیس سازمان سیا ، گفت كه دولت “ابزار لازم را برای مشاهده دوباره یا دوباره ظهور تهدید تروریستی از افغانستان دارد تا در زمان واقعی عمل كند.”

بلینکین که اخیراً از سفر به کابل بازگشته است: “دولت تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا طالبان به دستاوردهای جامعه افغانستان ، به ویژه در زمینه حقوق زنان احترام بگذارند.”

ارزیابی سالانه جامعه اطلاعاتی ایالات متحده که روز چهارشنبه منتشر شد گفت ترک افغانستان خطر تهدید دوباره تروریستی را افزایش می دهد و نیروهای آمریکایی ممکن است قادر به شناسایی آن نباشند.

برنز گفت: “وقتی زمان عقب نشینی ارتش آمریكا فرا رسد ، توانایی دولت آمریكا را در جمع آوری تهدیدها و اقدام به آنها كاهش خواهد داد.” این فقط یک واقعیت است

وزیر امور خارجه این نگرانی ها را انکار نکرد ، اما گفت که دولت “در تلاش است تا در صورت تکرار دارایی های مناسب برای دیدن آینده را داشته باشیم تا بتوانیم آن را ببینیم و با آن مقابله کنیم.”

بلینکن گفت: “آنچه همه می دانند این است که هیچ راه حلی نظامی برای درگیری وجود ندارد.” بنابراین اگر آنها از ابتدا شروع کنند ، وارد جنگی طولانی می شوند که به نفع آنها نیست.

در حالی که طالبان در اجلاس استانبول شرکت نکردند و مشخص نبود که آنها دوباره در این اجلاس شرکت می کنند ، بایدن ادعا کرد که “متعهد به یافتن راه حل مسالمت آمیز برای مسئله افغانستان است”.

وی گفت: ایالات متحده تمام تلاش خود را برای حمایت از مذاکرات صلح انجام می دهد ، زیرا در هفته های آینده با اجلاس به میزبانی ترکیه از سر گرفته می شود.

وی گفت: “اگر طالبان به نوعی قصد مشارکت در حکمرانی را دارند و اگر می خواهند در سطح بین المللی شناخته شوند و اگر نمی خواهند آنها را سرنگون کنند ، پس باید وارد یک روند سیاسی شوند.”

311311

دکمه بازگشت به بالا