عمومی

نقش مذاکرات بین‌الافغانی در تحقق صلح در افغانستان

محسن پاک-ای در وب سایت خود برای شورای راهبردی روابط خارجی گفت: اهمیت همایش های صلح در افغانستان با هدف آماده سازی زمینه برای شروع مذاکرات بین افغان ها به شرح زیر است: دولت و اقوام بویژه طالبان نقش مهمی در دستیابی به صلح دارند. و ثبات در افغانستان باید مورد حمایت و استقبال جامعه جهانی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه “عدم امنیت و بی ثباتی در افغانستان بی ثبات می کند و امنیت در منطقه را کاهش می دهد” ، افزود: “کشورهای منطقه بسیار علاقه مندند که یک صلح عادلانه در افغانستان را ببینند.” مسلم است که برقراری صلح در افغانستان به توسعه این کشور کمک خواهد کرد و کشورهای منطقه به ویژه کشورهای همسایه از جمله ایران را به مشارکت در بازسازی و توسعه اقتصادی افغانستان و دستیابی به صلح و امنیت در منطقه تشویق می کند. .

اطمینان حاصل کنید که ایالات متحده در کنفرانس های افغانستان و روند صلح دخالتی نخواهد کرد

رئیس سابق کارمندان وزارت امور خارجه افغانستان گفت: “ما همیشه اعتقاد داشته ایم که جلسات بین افغان ها می تواند در یافتن راه حل های مناسب برای پایان دادن به خشونت در افغانستان بسیار مؤثر باشد. البته کشورهای خارجی به ویژه ایالات متحده نباید در کنفرانس های افغانستان شرکت کنند.” و مذاکرات بین گروه های مختلف افغانستان و دولت باید براساس منافع ملی صورت گیرد.

پاک العین ضمن ارزیابی مثبت از این همایش ها ، تأکید کرد: لازم است در این زمینه به نکاتی توجه شود؛ از جمله موارد دیگر ، بحث در مورد صلح باید پایدار و ادامه یابد. صلح پایدار و پایدار بدون تکیه بر محور عدالت حاصل نمی شود. صلح در افغانستان ادامه خواهد یافت اگر عادلانه باشد. صلح عادلانه است كه به طور كامل دخالت كشورهاي خارجي ، به ويژه آمريكا و ناتو را در عمليات آنها قطع كنيم.

ایالات متحده علاقه ای به امنیت در افغانستان ندارد

وی ادامه داد: “تاریخ نشان داده است كه ایالات متحده هرگز به دنبال برقراری صلح در افغانستان نبوده است.” ناامنی توجیهی برای حضور نظامی آمریكا در این كشور اعلام شد. بنابراین ، ایالات متحده علاقه ای به امنیت در افغانستان ندارد. این در مورد حمایت غیرمستقیم داعش از حضور آن در افغانستان نیز اتفاق می افتد. بنابراین ، این یک صلح عادلانه است که در آن کشورهای خارجی و قدرتهای بزرگ دخالت نمی کنند.

پشت چشم پایان خشونت را دومین محور یک صلح عادلانه توصیف کرد و افزود: امروز مردم افغانستان از خشونت و جنگ در این کشور به شدت ناراضی هستند. این به وحدت ملی در این کشور آسیب رسانده است. بنابراین ، عدالت با توجه به این مذاکرات ، از بین بردن خشونت ، که مقدمه ای برای جنگ است ، حکایت می کند.

با تأکید بر لزوم حفظ تصمیمات اجلاس بن

این دیپلمات کشورمان گفت: سومین دلیلی که منجر به ثبات و عدالت برای صلح می شود ، حفظ تصمیمات اجلاس بن است که ساختار دولت را در افغانستان ایجاد کرده است .این کشور به جمهوری اسلامی افغانستان معروف است. در برخی مذاکرات بین ایالات متحده و طالبان ، تلاش شده است تا نام “جمهوری اسلامی افغانستان” به “امارت اسلامی افغانستان” تغییر یابد ، این همان چیزی است که طالبان به دنبال آن هستند. این برخلاف توافق های حاصل شده در کنفرانس بن است و نباید آن را از هویت اصلی دولت افغانستان ، جمهوری اسلامی محروم کرد.

اهمیت تعیین معیارهای اسلامی برای برقراری صلح عادلانه

پاک العین افزود: برخی از کشورهای خارجی و سازمانهای غیردولتی خارجی در افغانستان تلاش می کنند کشور را به سمت سکولاریسم سوق دهند: “در واقع ، آنها می خواهند ظاهر و ظهور ارزش های اسلامی را حفظ کنند ، اما فرهنگ غربی باید در این کشور غالب شود.” مطمئناً در این صورت ، مردم مسلمان در افغانستان این مسئله را قبول نخواهند کرد و دوباره عامل جنگ و خشونت در این کشور خواهد بود. بنابراین ، تأیید حفظ هویت جمهوری اسلامی افغانستان و اساس معیارهای اسلامی در این کشور بسیار مهم است و می تواند به برقراری صلح عادلانه در این کشور کمک کند.

رئیس سابق کارمندان وزارت امور خارجه افغانستان ضمن تأکید بر اهمیت توجه به موضوع پناهندگان و ساماندهی امور آنها و همچنین تلاش برای بازگشت و اشتغال پناهندگان در داخل افغانستان گفت:

وی از دولت خواست که زندانیان طالبان را توسط دولت آزاد کند ، مسئله مهم دیگر در روند صلح است و گفت: “اگرچه این شرط است که طالبان برای مذاکره بپیوندند و از روند صلح حمایت کنند ، که داخلی است ، اما در این روند باید احتیاط لازم را انجام داد.” نباید تعدادی از زندانیانی که پس از آزادی دوباره اسلحه حمل می کردند و به دنبال بی ثبات و تحریک امنیت در افغانستان بودند.

پاک العین افزود: “باید سازوکارهایی به کار گرفته شود تا بازداشت شدگان آزاد شده مجدداً به اقدامات بی ثبات کننده در افغانستان متوسل نشوند.”

ایران می تواند میزبان مذاکرات بین افغان ها باشد

وی همچنین با اشاره به بیانیه 15 نکته ای وزیر امور خارجه ما محمد جواد ظریف و همتای افغانی اش آقای اتمر ، ارزیابی مثبتی از مذاکرات صلح و لزوم ادامه این کنفرانس ها انجام داد و گفت: در صورت درخواست ایران ، ایران نیز می تواند از امکانات و امکانات خود برای تسهیل روند مذاکرات بین افغان ها استفاده کند و حتی میزبان این گفتگوها باشد. .

* ارسال شده در وب سایت شورای استراتژیک روابط خارجی. ۲۳ ت ایر ۱۳۹۹

دکمه بازگشت به بالا