اجتماعی

هشدار؛ افزایش قاچاق «شیشه» از افغانستان به ایران/کاهش تعداد ولایتهای «بدون تریاک» در افغانستان 

گزارشی از کشت و تولید تریاک در افغانستان در سال 2020 نشان داد که 37 درصد در کشت خشخاش با وجود شیوع ویروس کرونا در کشور افزایش یافته و در نتیجه قیمت های پایین تری داشته است. از سوی دیگر ، با کشف و اجرای قاچاقچیان افغان به عنوان پیش درآمد صنعت “شیشه” ، این کشور به تولید کننده این داروی صنعتی تبدیل شده است ، که هشداری خطرناک در مورد افزایش قاچاق شیشه از کشور به ایران

فرزانه سهرابی ، نماینده اجتماعی در موسسه قدرس در مصاحبه با دیباروز ، وی با اشاره به وضعیت کشت تریاک در افغانستان اظهار داشت: آخرین گزارش ارزیابی تریاک در افغانستان در سال 2020 نشان می دهد با وجود شیوع ویروس کرونا در این کشور 37 درصد در سطح زیر کشت کوکنار افزایش یافته است. در این گزارش ، کل سطح زیر کشت کوکنار در سال 2020 224 هزار هکتار برآورد شده است که در مقایسه با سال 2019 ، با افزایش 61 درصدی ، 37 درصد افزایش داشته است.

کاهش تعداد ولایات “عاری از تریاک” در افغانستان

به گفته وی ، و براساس گزارش ارزیابی تریاک افغانستان ، در سال 2020 افزایش کشت خشخاش در سراسر افغانستان به استثنای منطقه شرقی مشاهده شد. بیشترین افزایش نسبی مربوط به مناطق جنوبی و پس از آن مناطق غربی ، شمال شرقی ، شمالی ، مرکزی و جنوب غربی است. در مناطق شرقی ، کشت خشخاش 28٪ کاهش یافت. تعداد مناطق بدون کوکنار در افغانستان از 13 به 12 منطقه افزایش یافته است. کاپیسا تنها ولایت افغانستان است که در آن خشخاش کشت نمی شود. با این حال ، بیشترین میزان کشت کوکنار در هلمند باقی مانده است و پس از آن بادغیس ، قندهار ، ارزگان ، فاریاب ، فراه ، بدخشان ، بلخ و نیمروز قرار دارند.

براساس انستیتوی امور اجتماعی در کادرس ، قیمت کل تریاک تولید شده در افغانستان در سال 2020 ، 350 (300-400 میلیون) دلار آمریکا تخمین زده می شود و این کمترین قیمت در سرزمین تریاک از سال 2009 است. در واقع ، متوسط ​​قیمت تریاک در یک زمان برداشت 52 دلار برای هر کیلو در سال 2019 است که از منفی 18 درصد به 42 دلار برای هر کیلو در سال 2020 کاهش یافته است. همچنین ، متوسط ​​قیمت تریاک زمین خشک در زمان برداشت در سال 2019 63 دلار برای هر کیلو بود ، اما در سال 2020 با 13 درصد کاهش به 55 دلار در هر کیلو رسیده است.

اما سهرابی دلایل این افزایش در زمین های زراعی را نیز بررسی کرد و گفت: “در افغانستان با شیوع ویروس کرونا و مشکلات زیادی که بوجود آمده است ، به ویژه برای فقرا ، خانواده های دهقان و افرادی که در این زمین کار می کنند. ” آنها به كشت خشخاش مشغول بودند. این کار عمدتا توسط کارگران فصلی قبل از شیوع ویروس کرونا انجام شده بود. در حقیقت ، با اعمال محدودیت های ویروس کرونا ، کارگران فصلی که از استان های دیگر به افغانستان می آمدند و به افغانستان همسایه می آمدند با تنگناهایی روبرو می شدند ، در عوض ، برای جبران این کمبود نیروی کار ، زنان و کودکان در خانه های همسایه برای کشت خشخاش کار می کردند. این روش آنقدر م effectiveثر بود که تا سال 2020 ، سطح زیر کشت خشخاش 37٪ افزایش یافت و به نظر می رسد تولید دارو در سال 2020 نه تنها مانند گذشته ادامه یابد ، بلکه می تواند روند افزایشی نیز داشته باشد.

وی ادامه داد: عوامل مختلفی از جمله خشکسالی های گسترده و ویرانگر و همچنین وخیم شدن اوضاع امنیتی و افزایش بی ثباتی در این کشور از عوامل مهم در کاهش مناطق زیر کشت در سال های 2018 و 2019 ذکر شده و انتظار می رود همه گیر کویت گسترش یابد تأثیر 19 – تمرکز بر کاهش سطح زیر کشت یا نیروی انسانی موجود برای برداشت تریاک و ادامه این کاهش در زیر کشت ؛ تاکنون با انتشار دفتر جرم و مواد برای سال 2020 ، حتی سطح زیر کشت در افغانستان نسبت به این دو سال پیش بود. که رکود اقتصادی در پی همه گیری کرونا ، همراه با کاهش تولید مواد غذایی و ایجاد اختلال در تجارت جهانی و تجارت کالاها ، منجر به افزایش کشت کوکنار در افغانستان خواهد شد.

وضعیت اسفناک مردم افغانستان در نتیجه تداوم بحران کویت

خانواده ها را به کشت خشخاش تشویق کنید

“در نتیجه بحران COVID-19 و اثرات طولانی مدت آن ، زندگی بسیاری از افغانها به شدت مختل شده و به مزارع خشخاش کشانده شده است. در حقیقت ، عواملی مانند کمبود زیرساخت ها ،” خدمات عمومی مناسب ، نابرابری درآمد وی گفت: از جمله عواملی که کشور را در شرایط بحرانی مانند اپیدمی کرونا دشوارتر کرده است.

سهرابی گفت که انتظار می رود بحران Covid-19 با از دست دادن شغل ، گرانی مواد غذایی ، اختلال در خدمات مانند آموزش و مراقبت های بهداشتی و همچنین مشکلات پیش از همه گیری مانند 2018 ، بر فقیران افغانستان تأثیر نامتناسبی بگذارد. خشکسالی. سیل سال 2019 عملا مشکلات بحران کرونا را ایجاد کرد و شرایط فقرا را در این کشور بسیار بدتر از گذشته کرد. به نظر می رسد رکود شدید اقتصادی و بی ثباتی مرتبط با بحران Covid-19 تأثیر عمده ای بر تعداد خانوارهایی دارد که محصولات غیرقانونی مانند خشخاش در افغانستان می کارند.

هشدار به ایران که هم مرز با افغانستان است. انتظار می رود انتقال هروئین و سایر مواد مخدر در سال 2021 افزایش یابد

پس از مکالمه ، معاون امور اجتماعی م Instituteسسه Cadras مشاوره ای را به سیاستگذاران در زمینه کنترل مواد مخدر در کشور ارائه داد و گفت: این افزایش 37 درصدی را در سطح زیر کشت مشاهده کرده است. این مسئله همچنین می تواند برای سال 2021 ، زمانی که احتمال دارد شیوع ویروس کرونا در جهان و منطقه تحت کنترل درآید ، پیامدهایی داشته باشد ، زیرا با افزایش دسترسی به منابع غذایی و افزایش تأثیرات این افزایش در کشت خشخاش ، بارزتر می شود. محدودیت های هوا و زمین کاهش می یابد. زمینه روشن تر می شود مورد اول افزایش تولید تریاک و دوم افزایش ترانزیت مواد مخدر از جمله هروئین است. این نتیجه برای ایران که در مرز افغانستان و در مسیر بالکان واقع شده و از طریق بازرسی ها و کنترل ها در مرز ، باید تشدید و تشدید شود ، ملموس تر خواهد بود. اگرچه کشور ما همیشه در جهان به عنوان پیشگام کشف مواد مختلف شناخته شده است ، اما تحقیقات آینده در این زمینه می تواند بسیار مثر باشد.

افزایش تولید شیشه در افغانستان

وی افزود: “گزارش جدید دفتر مبارزه با جرم و مواد مخدر برای سال 2021 نشان می دهد که در افغانستان پس از دریافت گزارشات مربوط به کشفیات در کشورهای همسایه مانند ایران ، تولید مت آمفتامین همچنان مانند گذشته ادامه دارد و این هشدار جدی در افغانستان. افزایش قاچاق شیشه از افغانستان به ایران. ” این مسئله در سالهای اخیر مشکلاتی را برای ایران ایجاد کرده است. در حقیقت با کنترل مصرف و تولید شیشه در کشور در دهه 1990 ، شاهد کاهش مصرف این ماده مخدر به خصوص بین سالهای 1994 و 1996 بودیم اما پس از افزایش تولید شیشه در افغانستان به دلیل کشف این کشور به تولید کنندگان شیشه روی آورد و در منطقه و بازار ایران جذاب ترین قاچاقچیان بود.

الصحرابی گفت: “طبق اطلاعات موجود از ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور ، مصرف شیشه افزایش یافته و یکی از دلایل اصلی آن افزایش تولید این ماده در همسایگی افغانستان است که منجر به کاهش قیمت و افزایش دسترسی به آن در ایران. “

با پایان کرونا انتظار افزایش عرضه و تقاضای دارو در بازارهای منطقه ای و جهانی را داشته باشید

وی افزود: “انتظار می رود بازار مواد منطقه ای و جهانی پس از پایان اپیدمی کرونا ، میزان عرضه و تقاضا را افزایش دهد.” نشانه هایی وجود دارد که فروشگاه های مواد مخدر در کشورهای تولید کننده افغانستان ، به ویژه تریاک ، منتظر پایان این دوره هستند تا دوباره وارد دنیای قاچاق مواد مخدر غیرقانونی شوند ، که به دلیل موقعیت جغرافیایی و مصرف کننده داخلی آن ممکن است خطری برای ایران ایجاد کند. بازار.

وی خاطرنشان کرد: سرانجام به نظر می رسد که افزایش سطح زیر کشت و به دنبال آن افزایش تولید تریاک و کاهش چشمگیر قیمت تریاک در سال 2020 در کشور ، می تواند دو دلیل مهم داشته باشد: جذب نیروی کار محلی و محلی. خشخاش بیشتر توسط کارگران فصلی یا مهاجر ، معمولاً از سایر استانهای افغانستان یا پاکستان انجام می شود که هزینه کار را کمی بیشتر کرده است ، زیرا آنها به سرپناه و غذا نیاز دارند ، اما با عمل. محدودیت های ویروس کرونا حتی اگر در ابتدا کاهش نیروی کار گزارش شده باشد. در کشت خشخاش ، خانواده های کسانی که در مزارع خشخاش کار می کردند و حتی کسانی که قبلاً به طور قانونی کار می کردند و در نتیجه کرونا را از دست دادند ، مشاغل در این مزارع جذب شدند ، در نتیجه نیروی کار بیشتر و ارزان تر ، بیشتر زنان و کودکان ، و این را می توان در نظر گرفت یکی از دلایل کاهش بی سابقه در قیمت تریاک.

در پایان ، هنوز نگرانی در مورد افزایش قاچاق کالا به ایران و لزوم توجه به آن وجود دارد

سهرابی به دلیل دیگری برای افزایش سطح زیر کشت و به دنبال آن افزایش تولید تریاک و کاهش چشمگیر قیمت تریاک زمین در سال 2020 اشاره و خاطرنشان کرد: بحران اپیدمی کرونا با یک بحران بزرگ در جامعه افغانستان روبرو شد و افزایش یافت. در قیمت مواد اولیه مانند گندم و برنج ؛ به نوعی فقیران این کشور در تأمین نیازهای اساسی خود با مشکلات جدی روبرو شدند و چاره ای جز کار غیرقانونی در مزارع خشخاش نداشتند. همه این عوامل به افزایش تولید تریاک در همسایگی ایران و همچنین افزایش قاچاق مواد مخدر در کشور اشاره دارد که نیاز به توجه ویژه دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا