اقتصادی

افغانستان از ایران درخواست سوخت کرد

وضعیت بازار نشان دهنده افزایش صادرات فرآورده های نفتی ایران به کشورهای همسایه است. اگرچه آمارهای رسمی درباره صادرات بنزین و سایر محصولات فاش نشد ، اما به گفته سخنگوی انجمن صادرکنندگان نفت ، گاز و پتروشیمی ایران ، شروع صادرات به افغانستان می تواند پیشرفت خوبی در این زمینه باشد.

به گزارش دیباروز ، در اواخر سال 1997 ، با افتتاح سومین مرحله پالایشگاه ستاره خلیج فارس ، ایران در تولید بنزین خودکفا شد و توانست دروازه های واردات این محصول استراتژیک به کشور را ببندد. خودکفایی در تولید بنزین یکی از اهداف وزارت نفت در سال های اخیر بوده است و بنابراین میزان تولید بنزین در کشور با گذشت زمان افزایش یافته است؛ بین سالهای 1957 تا 1959 ، به طور متوسط ​​روزانه 14 میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می شد که بین 1996 تا 1997 (9 ماه اول سال اول) 5.9 برابر افزایش یافته و به طور متوسط ​​به 83 میلیون لیتر در روز رسیده است.

در همین حال ، مصرف روزانه بنزین در کشور نیز از همین رقم پیروی کرد. بین سالهای 1996 تا 1997 ، به طور متوسط ​​روزانه 88 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می شد. اما واردات این محصول به کشور بین سالهای 1957 تا 1959 صفر بود و به تدریج بین سالهای 1964 تا 1967 به 3.7 میلیون لیتر در روز افزایش یافت ، با افزایش تعداد خودروها و رشد زندگی شهری که در سالهای 1984 تا 1987 به اوج خود رسید. همان (16.8 میلیون لیتر در روز) و سپس با روند کلی کاهش به 7.6 میلیون لیتر در روز بین سالهای 2 تا 95 (دولت یازدهم).

حجم واردات بنزین بین سالهای 1996 تا 1997 (9 ماهه اول سال) 5.9 میلیون لیتر بود. و برای تأمین بنزین مورد نیاز کشور در ابتدای شهریور 97 به صفر رسید و دیگر بنزینی وارد کشور نشد.

سید حمید حسینی ، سخنگوی انجمن صادرکنندگان نفت ، گاز و پتروشیمی درباره آخرین مورد صادرات بنزین و سایر فرآورده های نفتی به دیباروز گفت: حدود 3 میلیارد دلار در سال اول و 700 میلیون دلار در سه ماهه اول سال گذشته صادر شده است.

وی با اشاره به دلایل کاهش صادرات گفت: در زمستان سال گذشته به دلیل کمبود سوخت مجبور شدیم در بسیاری از نیروگاه ها از گازوئیل استفاده کنیم و این باعث شد که به تعهدات صادراتی خود عمل نکنیم. . ” در همین راستا ، برخی از این تعهدات برای امسال و همچنین افزایش مصرف داخلی بنزین و همچنین نیاز به اصلاح پالایشگاه ها که منجر به کاهش صادرات شد ، به تعویق افتاد.

به گفته سخنگوی انجمن صادرکنندگان نفت ، گاز و پتروشیمی ، قیمت بنزین در کشورهای همسایه به دلیل کاهش حضور این محصول در کشورهای همسایه به ویژه افغانستان افزایش یافته است.

وی با اشاره به صادرات سایر فرآورده های نفتی مانند قیر ، روغن ، حلال ها و محصولات پتروشیمی گفت: ما در این بخش ها موفق بوده ایم و اعداد خوبی به دست آورده ایم ، اما صادرات بنزین پالایشگاه محدود شده است.

وی گفت: “اخیراً ما به پیام افغانستان مبنی بر آغاز صادرات فرآورده های نفتی پاسخ مثبت داده ایم.”

سخنگوی انجمن صادرکنندگان فرآورده های نفت ، گاز و پتروشیمی ایران گفت: با توجه به اتفاقات اخیر ، انتظار داریم بازار مطلوبی برای صادرات نسبت به گذشته داشته باشیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا