عمومی

موضوعات اندک اما مهم در مذاکرات باقی مانده است

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز چهارشنبه در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه عمان اظهار داشت: در گفت و گوهای امروز با وزیر امور خارجه پادشاهی عمان توافق کردند که روابط سیاسی بین دو کشور در بالاترین سطح خواهد بود.»

وی افزود: امروز از روابط سیاسی جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عمان به عنوان روابط عالی، مثال زدنی و راهبردی در کشورهای عربی خلیج فارس یاد می کنیم.

وی افزود: در ماه‌های اخیر گام‌های زیادی در زمینه همکاری‌های اقتصادی و تجاری برداشته‌ایم، اما با توجه به ظرفیت‌های دو کشور، این حجم مبادلات تجاری را کافی نمی‌دانیم و موافقیم که تلاش‌های بیشتری برای توسعه بیشتر روابط صورت خواهد گرفت. ” او گفت.

امیرعبداللهیان افزود: امیدواریم در آینده ای نه چندان دور روسای جمهور دو کشور بتوانند با یکدیگر دیدار کنند.

وی اعلام کرد: دعوت رسمی جناب عالی رئیس جمهور کشورمان توسط حضرتعالی سلطان عمان صورت گرفته است و امیدواریم این سفر هر چه زودتر و البته در این منطقه مهم محله ما باشد. در طی این.” سفر، نقطه عطف جدیدی برای روابط می توان به دست آورد. ایجاد دو حالت

وزیر امور خارجه گفت: در این راستا و در حوزه سیاست همسایگی، جمهوری اسلامی ایران در دولت مردمی، طی دو روز گذشته، آقای الرئیسی در دوحه، دیدارها و توافقات بسیار مهمی با امارات متحده عربی، امیر قطر و 14 سند در زمینه های مختلف آن را امضا کردند، رئیس جمهور همچنین در اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز شرکت کرد.

امیرعبداللهیان افزود: معتقدیم با همکاری همه جانبه می توان به ثبات و امنیت بیشتری دست یافت.

وی همچنین درباره مذاکرات ایران با عربستان گفت: در روابط تهران و ریاض تاکنون چهار دور مذاکره با کمک و مساعدت مقامات ذیربط در جمهوری عراق انجام شده است.

رئیس سازمان دیپلماسی کشور گفت: از طریق وزیر امور خارجه عراق که این هفته در مونیخ آلمان با وی دیدار کردیم، پیامی مبنی بر آمادگی طرف سعودی برای ادامه این مذاکرات دریافت کردیم و در مقابل از آمادگی خود برای گفتگو صحبت کردیم. و دستیابی به نتایج آینده‌نگر در روابط دو کشور».

امیرعبداللهیان با بیان اینکه آماده ادامه سیاست رایزنی و گفت و گوی مشترک با همه طرف ها در خصوص مسائل منطقه هستیم، افزود: معتقدیم راه حل بحران های مختلف منطقه ما چیزی جز گفت و گو و رایزنی و در نتیجه نیست. ، مشارکت.”

وی افزود: رقابت های مبتنی بر بی اعتمادی تنها به نابودی منطقه و از بین رفتن ثروت هنگفت منطقه منجر می شود. امیدواریم همه طرف ها بفهمند که به دلیل ناامنی زیست محیطی دیگران نمی توانند امنیت خود را داشته باشند.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: بر این اساس ما آمادگی خود را برای هرگونه اقدام منطقه ای که به توسعه امنیت پایدار، رشد اقتصادی و انسانی در منطقه کمک کند، مجدداً تاکید می کنیم.

امیرعبداللهیان درباره بحران یمن نیز گفت: اکنون وضعیت به یک فاجعه انسانی بزرگ تبدیل شده است.

وی افزود: اینکه سفیر شهید ارلو به دلیل شرایط سخت محاصره انسانی در یمن نتوانست از کمترین امکانات پزشکی برخوردار شود و بر اثر بیماری عروق ویروس کرونا قلب و کمبود امکانات پزشکی به شهادت رسید. کشور، اوج وخامت انسانی در یمن ظاهر می شود.” و اینکه حتی مقامات ارشد و دیپلمات ها در کنار مردم یمن از این فاجعه انسانی رنج می برند!

وی گفت: امیدواریم همه طرف ها هر چه زودتر به راه حل سیاسی بازگردند.

امیر عبداللهیان گفت: جمهوری اسلامی برای دستیابی به صلح و امنیت در منطقه و همچنین پایان دادن به جنگ یمن و آغاز گفتگوهای «یمنی-یمنی» فعالانه از آن بهره برداری می کند و از توانایی و توانایی خود بهترین استفاده را خواهد کرد. ارتباط با همه طرف های منطقه.”

وی در مورد افغانستان نیز گفت: امیدواریم تلاش‌های صورت گرفته از سوی جمهوری اسلامی ایران را که از ماه‌ها قبل آغاز شده است، در اسرع وقت پیگیری کنیم، ضمن اینکه با تمام احزاب، رهبران و اقوام افغانستان در تماس دائمی هستیم و امیدواریم که دولت در اسرع وقت.” تشکیلات فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان.

وی گفت: ما از آنچه در بحران اوکراین رخ داد خوشحال نیستیم. متأسفانه رفتار تحریک آمیز ناتو و آمریکا وضعیت این منطقه شمالی و اطراف جمهوری اسلامی ایران را نگران کننده کرد.

امیرعبداللهیان افزود: از همه طرف ها می خواهیم که این بحران را به صورت مسالمت آمیز خاتمه دهند.

وی افزود: هفته گذشته در گفت و گوی تلفنی با وزرای امور خارجه روسیه و اوکراین، پرونده عمومی و شفاف جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که دخالت ناتو و آمریکا کمکی به این موضوع نمی کند، اما یک اقدام تحریک آمیز اعلام کرد که راه حل این مشکل جنگ نیست، گفتگو و اتخاذ راه حل های اسلامی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره مذاکرات وین نیز گفت: مذاکرات وین به مرحله حساسی رسیده است و امروز علاوه بر روابط دوجانبه، مسائل منطقه ای و مذاکرات وین را با وزیر امور خارجه پادشاهی عربستان نیز بررسی کردیم. عمان.” هنوز چند موضوع بسیار مهم در وین وجود دارد.

امیرعبداللهیان گفت: در مونیخ و همکارم آقای باقری در وین به صراحت تاکید کردیم که در دیدار با غرب از خطوط قرمز در مذاکرات وین عبور نخواهیم کرد.

وی تاکید کرد که ما به هیچ وجه از خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین عبور نخواهیم کرد و تعهد قاطع خود را به این امر نشان خواهیم داد.

و وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در عین حال ضرورت هر مذاکره ای را مفید می دانیم و در آن مذاکرات باید منافعی برای ملت بزرگ ایران داشته باشد.

امیر عبداللهیان تصریح کرد: همچنان در حال انجام مذاکرات مستقیم مذاکره کننده ارشد ایران با نمایندگان 4+1 در وین درباره نحوه مذاکرات وین هستیم و این امر مستلزم تبادل نظر بین نماینده آمریکا و هیئت نمایندگی آمریکاست. جمهوری اسلامی ایران از طریق «مورا» نماینده اتحادیه اروپا.

وی افزود: پیام‌های زیادی از سوی مقامات آمریکایی مبنی بر لزوم گفت‌وگوی مستقیم دریافت می‌کنیم، آنچه برای ما اهمیت دارد این است که این گفت‌وگو چه فایده‌ای دارد و آیا آینده با آنچه در مذاکرات کنونی رخ داده متفاوت است و آیا وجود دارد یا خیر. هر دستاوردی فراتر از آن.”

وی گفت: تاکنون عمدتا پیام های مثبتی از سوی آمریکا شنیده ایم اما تاکنون هیچ اقدام عملی برای اثبات حسن نیت خود انجام نداده است.

امیرعبداللهیان گفت: ما تاکنون به مذاکرات وین خوشبین هستیم و امیدواریم با واقع بینی غرب در روزهای آینده و تلاش های انجام شده در 9 ماه گذشته، مسائل حساس و مهم باقی مانده در مذاکرات حل شود. همه طرف های ما در بازگشت به تعهدات کامل خود به توافقنامه 2015 پایبند خواهند بود.”

دکمه بازگشت به بالا