بین الملل

ارزیابی مقام آمریکایی از فضای مذاکرات وین

باربارا لیف، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک، این اظهارات را در جلسه استماع سنای آمریکا درباره نقش رو به رشد چین در غرب آسیا بیان کرد و مواضع دولت جو بایدن را در مورد موضوع این نشست توضیح داد.

در این نشست سنای آمریکا، سناتور آمریکایی تد یانگ از دستیار وزیر خارجه آمریکا پرسید: نقش چین در مذاکرات برای بازگشت به برجام چیست؟ آیا روابط چین با ایران مانعی برای دولت بایدن برای دستیابی به توافق طولانی تر و قوی تر خواهد بود؟

باربارا لیف، دستیار وزیر امور خارجه در امور خاور نزدیک، پاسخ داد: چین به صراحت اعلام کرده است که می‌خواهد ایران و آمریکا به برجام بازگردند یا حداقل به میز مذاکره در مورد برجام بیایند.

وی مدعی شد آنچه که مرا نگران می کند عدم اقدام چین برای اعمال فشار بر ایران در مناطقی است که شواهدی مبنی بر ارائه تسلیحات، منابع و غیره لازم توسط تهران به نیروهای تحت امر خود در منطقه وجود دارد که بسیار مخرب است.

وی افزود: اما در گروه 1+5، چینی ها نسبتاً سازنده بودند.

این سناتور آمریکایی گفت: چین و ایران اخیرا تفاهم نامه همکاری 25 ساله را با هدف تعمیق روابط راهبردی بین دو کشور اعلام کردند. وضعیت این یادداشت چگونه است؟ آیا ما معتقدیم که افزایش همکاری بین چین و ایران تهدیدی فزاینده برای سربازان آمریکایی یا متحدان آمریکا در خاورمیانه است؟

این مقام وزارت خارجه آمریکا در پاسخ مدعی شد: معتقدم بسیاری از عناصر این تفاهم نامه به دلیل محدودیت های تحریمی قابل اجرا نیست. اما این یادداشت قطعا ایران را در زمره پنج کشوری قرار می دهد که نقش عمده ای در نفوذ چین در منطقه دارند.

وی مدعی شد: در حال حاضر این تفاهم نامه هیچ تهدید مستقیمی برای نیروهای آمریکایی ندارد اما قطعا این همکاری برای منطقه خوب نیست.

311311

دکمه بازگشت به بالا