بین الملل

چین: آمریکا به نگرانی‌های مشروع ایران پاسخ دهد

ژائو لیجیان در پاسخ به سوالی درباره دیدار آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با وزرای امور خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس (دیروز 18 فروردین) برای بررسی رفع تحریم ها و موضع پکن در این زمینه گفت: مذاکراتی رسیده است تا برجام را احیا کنید به عنوان آخرین مرحله، همه طرف ها بر سر بیشتر قسمت های متن برای از سرگیری توافق به توافق رسیده اند و مسائل محدودی وجود دارد که باید حل شود.

وی ادامه داد: چین معتقد است که جایگزینی بهتر از برجام وجود ندارد و در این مرحله نهایی بیش از هر زمان دیگری برای همه طرف‌ها مهم است که با افزایش تلاش‌های دیپلماتیک و پرهیز از ناکارآمدی توافق، انعقاد توافق را با اطمینان بیشتری تسهیل کنند. تلاش‌های قبلی آمریکا باید به‌عنوان مقصر پرونده هسته‌ای کنونی ایران، به زودی تصمیم سیاسی بگیرد و به نگرانی‌های مشروع طرف ایرانی پاسخ مؤثری بدهد.

سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرد که چین به مشارکت سازنده در گفتگوها و کمک به بازگرداندن شورای امنیت سازمان ملل متحد به حالت عادی در اسرع وقت و همچنین اجرای معاهدات منع اشاعه و ارتقای صلح در خاورمیانه ادامه خواهد داد. .

هشتمین دور مذاکرات لغو تحریم ها که از پنجم آذرماه سال گذشته آغاز شده بود، در 20 اسفند 1393 به پیشنهاد هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد مرحله شگفت انگیزی شد و مذاکره کنندگان برای رایزنی های سیاسی به پایتخت های خود بازگشتند. اکثر کشورهای درگیر در مذاکرات می‌خواهند مذاکرات سریع‌تر به نتیجه برسد، اما توافق نهایی در انتظار تصمیم‌گیری سیاست ایالات متحده در مورد چند موضوع کلیدی باقی مانده است.

جمهوری اسلامی ایران می گوید اگر طرف آمریکایی واقع بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق در ایران سندی است که تحریم ها تا حد امکان برداشته می شود و منطقه نیز از اجرای آن منتفع می شود.

311311

دکمه بازگشت به بالا