بین الملل

مقام اسبق اطلاعاتی سعودی: بسیاری از جنایات جهان توسط آمریکایی‌ها انجام می‌شود

به گزارش روسیا الیوم ، بندر بن سلطان ، رئیس اطلاعات سابق آمریكا ، پس از انتشار گزارش سیا درباره ترور روزنامه نگار برجسته سعودی ، كه در آن ولیعهد سعودی به ارتكاب “كشتن” یا “آدم ربایی” خاشقجی متهم شد ، گفت. بر اساس شواهد معتبر ، اما بر اساس ارزیابی ها.

شاهزاده سعودی که بیش از 20 سال به عنوان سفیر عربستان سعودی در ایالات متحده فعالیت داشت ، افزود: “بسیاری از وقایع جهان مربوط به جنایاتی است که توسط سربازان با افسران ارشد آمریکایی در قالب عملیات نظامی یا امنیتی به دستور آنها انجام شده است. و با اجازه از مقامات ارشد ایالات متحده. ” اما این بدان معنا نیست که رئیس جمهور آمریکا به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح مسئول این جنایات است.

او گفت: به عنوان مثال ، حادثه زندان ابوغریب ، ایده زندانهای مخفی یا تغییر قوانین تحقیق درباره تروریستها پس از 11 سپتامبر ، یک سیاست آمریکایی است و توسط مقامات آمریکایی ، فرزند رئیس جمهور وقت جورج دبلیو ، تایید شد بوش و دونالد رامسفلد وزیر دفاع مشاور عالی دولت وی بوده اند. رسوایی زندان ابوغریب ناشی از این سیاست مجاز توسط رئیس جمهور جمهوری ، یک نقص جدی در مدیریت این سیاست بود ، اما بگذارید بپرسیم آیا مطابق آنچه امروز درباره چگونگی این سیاست و تصمیم گیری گفته می شود ، مطابقت دارد؟ فرآیند پدید آمده است. سازوکاری برای آن و پیگیری دقیق آن توسط مقامات ارشد اطلاعاتی ، و آیا منظور از دفاع ایالات متحده این است که جورج دبلیو بوش و وزیر دفاع او مسئول مستقیم این جنایات در ابوغریب هستند؟ البته این طور نیست ، اما آنها همان مسئولیت اخلاقی را دارند که دولت سعودی با تمام شهامت خود بر دوش می کشد.

وی استدلال کرد که ایالات متحده همیشه حاکمیت خود را حفظ کرده و از محاکمه سربازان آمریکایی در دادگاهی غیر از ایالات متحده ، حتی در دادگاه های متحدانش امتناع ورزیده است.

بندر بن سلطان ادامه داد: ارزیابی تیم گزارشگر سیا از دست دادن محمد بن سلمان در قتل یا آدم ربایی خاشجی بر اساس آگاهی از مکانیسم تصمیمات عربستان یا ارزیابی خود محمد بن سلمان بود و به این نتیجه رسید که دوران سعودی مسئول قتل یا آدم ربایی روزنامه نگار سعودی است. یکی دیگر از نقاط ضعف گزارش سیا این است که ناتوان بوده است هدف جنایت را مشخص کند ، خواه عامل امر به کشته شدن یا ربودن خاشکی دستور داده باشد.

وی گفت: “عربستان سعودی مسئولیت كشته شدن خاشوگیشی را از طریق ابن سلمان بر عهده گرفت و عاملان این جنایت محاكمه شدند و سپس برخی از متهمان محكوم و برخی نیز تبرئه شدند.”

رئیس اطلاعات سابق عربستان سعودی گفت: “در عربستان سعودی ، بخش دیگری از رسیدگی به این موارد مربوط به خانواده مقتول است که خواستار کاهش مجازات اعدام به حبس ابد بودند و این همان اتفاقی است که افتاده است. طبق حکم دادگاه و شرع.

وی خاطرنشان کرد که این یک روند کلی و عینی از نحوه برخورد عربستان با این جنایت است که همه سعودی ها را تحت تأثیر قرار داده است ، اما همه گزارش ها و داده های رسانه ای و سیاسی وارد منطق تجزیه و تحلیل ، ارزیابی ، مفروضات ، تفسیرها و نتایج می شوند. بیشتر این مواضع ، گزارش ها و تحلیل ها مطابق با مفاد قبلی و به طور کلی مواضع سیاسی ، فکری و روانی پادشاهی عربستان سعودی ارائه می شود.

بندر بن سلطان افزود كه پادشاهی عربستان سعودی ، به دلیل حاكمیت و مسئولیت خود به عنوان یك كشور و یك عضو حقوقی جامعه بین الملل ، مانند هر كشور دیگر ، این جنایت را تحقیق كرده ، متهمان را محاكمه و آنها را محكوم كرده است و من معتقدم که این پرونده مختومه می شود مگر اینکه مدارک جدیدی به دادگستری عربستان ارائه شود.

311311

دکمه بازگشت به بالا