بین الملل

ترکی فی فیصل: طبیعی است که توافق سعودی و سوریه به وقوع پیوسته باشد. ترور پدرم یک عمل فردی بود

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنلاین دیباروز ، ترکی الفیصل ، رئیس اطلاعاتی سابق عربستان و سفیر پیشین در ایالات متحده و انگلیس ، با حضور در برنامه «اللوان روتان» به سؤالات مختلفی پاسخ داد. بابا

ترور شاه فیصل

او درباره ترور پدرش صحبت می کند گفتپس از تحقیقات دو ماهه داخلی و خارجی ، مشخص شد که این ترور یک عمل فردی بوده و هیچ یک از طرفهای خارجی در آن دخیل نبودند.

ترکی بن فیصل افزود: بخشی از این ترور ناشی از انگیزه های شخصی و بخشی نیز توسط سیاست های پدرش بوده است.

فیصل بن عبدالعزیز پادشاه پیشین عربستان سعودی در سال 1975 توسط برادرزاده خود کشته شد.

موضع اطلاعاتی عربستان سعودی در مورد ترور

وی در پاسخ به سؤالی درباره موضع عربستان سعودی در قبال تروریسم اعلام کرد: رویه عمومی عربستان سعودی مبتنی بر قوانین اسلامی است ، تجاوز انسانی یا قتل موضوعی بزرگ است و هوشمندی و اقتدار آن اجازه ترور هیچ شخصی در جهان را نمی دهد. وظیفه سرویس اطلاعاتی فقط جمع آوری اطلاعات و استفاده از منابع و ارائه آنها به مقامات است.

ترکی اضافه شدهعدنان خاشقجی ، یک فروشنده مشهور سلاح سعودی (عمو جمال خاشقجی) ، هیچ اطلاعاتی با اطلاعات سعودی نداشته است.

بن فیصل ادامه داد: “پادشاه فهد اصرار داشت تا مخالفان سعودی که در خارج از کشور زندگی می کنند برای بازگشت به این کشور را ترغیب کند و وزارت کشور ، نمایندگان و اطلاعات شاه نیز این نقش را ایفا کردند. این تلاش ها با موفقیت انجام شد.”

القاعده

او درباره القاعده صحبت می کند ادعا کردعربستان سعودی یا ایالات متحده هیچ نقشی در ایجاد ، تسهیل یا حمایت از القاعده نداشته اند.

بن لادن

ترکی بن فیصل ادعا کرددر سال 1995 ، عمر البشیر ، رئیس جمهور سابق سودان ، استرداد بن لادن را به عربستان سعودی ارائه داد ، مشروط بر اینكه وی در دادگاه نباشد ، اما ریاض امتناع كرد.

الخبار منفجر و اتهاماتی علیه ایران وارد می کند

وی انگشت خود را به سمت ایران بمباران شهر الخبر سعودی در سال 1996 در خارج از یک مجموعه مسکن ارتش ایالات متحده نشان داد. گفت: عاملان این انفجارها قصد داشتند روابط ما با ایران را نابود کنند تا ما آنها را سرزنش نکنیم ، اما درخواست ما را برای تسلیم “احمد المقصر” (رهبر حزب الله حجاز ، که به عنوان مقصر اصلی معرفی شد) ادامه داد.

یک بمب خودرو در مرکز استخدام کیساک عراق منفجر شد و حداقل 19 سرباز آمریکایی کشته و بیش از 300 نفر دیگر زخمی شد.

اخوان المسلمین

او در ادامه می گوید نوووباور به اخوان المسلمین غیرممکن است ، نگرش آنها به کویت در زمان حمله عراق به عراق ناامید کننده بود ، و این همه روابط با عربستان را قطع کرد.

عادی سازی روابط

ترکی بن فیصل او ادامه داد: من تعجب کرده ام که برخی مرا متهم به عادی سازی روابط (با اسرائیل) می کنند. تأکید می کنم که مسئله فلسطین تنها یک راه حل دارد و آن ابتکار عمل عرب است که توسط ملک عبدالله پیشنهاد شده است.

توافق سعودی و سوریه

وی در پاسخ به این سؤال كه آیا او پیشنهاد نزدیكی با عربستان سعودی خواهد كرد یا خیر ، گفت: گفتپاسخ: طبیعی است که یک توافق سعودی و سوریه به وقوع پیوسته است ، عجیب است که چنین توافقی رخ نمی دهد ، اما من نمی دانم چه زمانی یا چقدر نزدیک خواهد بود.

انتهای پیام / پ

دکمه بازگشت به بالا