عمومی

عربستان سعودی از ادامه گفتگو ها با ایران گفت

به گزارش پایگاه دیباروز،

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در گفت‌وگو با فرانس 24 گفت: چهار دور قبلی مذاکرات با ایران مقدماتی‌تر بود، اما دو طرف متعهد به ادامه مذاکرات بودند.

بن فرحان افزود: هنوز به نتیجه ملموسی نرسیده ایم، اما تمایل برای ادامه گفتگو وجود دارد.
وی درباره توافق برجام و فعالیت‌های هسته‌ای ایران، بدون اشاره به زرادخانه‌های مملو از کلاهک‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی به عنوان بزرگترین تهدید برای امنیت خاورمیانه، گفت: ایران به فعالیت‌های هسته‌ای خود که نمی‌تواند ماهیت صلح‌آمیز داشته باشد، سرعت بخشیده است. ” برنامه هسته ای آن این را توجیه کنید، زیرا سطح غنی‌سازی اورانیومی که ایران انجام می‌دهد بسیار بالاتر از آن چیزی است که برای یک برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز لازم است.

ریاض، رئیس دستگاه دیپلماسی عربستان با بیان اینکه ریاض معتقد است در توافق اولیه نقص‌هایی وجود دارد، گفت: امیدواریم که مذاکرات آتی در وین مثبت پیش برود.

وی مدعی شد: امیدواریم ایران با طرف مقابل به توافقی برسد که به ما و همسایگانمان این اطمینان را بدهد که برنامه هسته‌ای ایران فقط برای اهداف صلح‌آمیز است.
فیصل بن فرحان همچنین مدعی شد که فقدان یا محدود بودن دسترسی آژانس به تاسیسات و فعالیت های هسته ای ایران بسیار نگران کننده است، زیرا این محدودیت ها ممکن است منجر به عدم شفافیت در فعالیت های هسته ای ایران شود.

وزیر امور خارجه عربستان درباره اختلافات اخیر دیپلماتیک بین کشورش و لبنان نیز با بیان اینکه ادعاهایی علیه حزب الله لبنان وجود دارد، گفت: بین عربستان و لبنان بحران وجود ندارد، اما در داخل لبنان بحران وجود دارد.
وی افزود: شرایط سیاسی و اقتصادی لبنان دلیلی است که ما در حال حاضر نیازی به حضور سفیر خود در بیروت نمی بینیم.
وزیر خارجه عربستان همچنین مدعی شد که گزارش های منتشر شده درباره خروج نیروهای سعودی از یمن نادرست است. وی افزود: وضعیت یمن به بن بست نظامی و دیپلماتیک رسیده است.

عربستان سعودی که در 26 آوریل 1994 در قالب ائتلافی متشکل از چند کشور عربی با چراغ سبز و حمایت کامل آمریکا به یمن فقیرترین کشور عربی حمله کرد، برخی کشورهای منطقه از جمله کشورهای عربی را تحریک کرد. رژیم صهیونیستی که از ایران هراسی کاذب رنج می برد، ایران به هیچ کشوری حمله نکرد کشوری در دویست سال گذشته طعمه خودخواهی های استعماری غرب و شرق بوده است.

دکمه بازگشت به بالا