عمومی

چه چیزی عربستان را مجبور به گفتگو با ایران کرد ؟

در نگاه اول ، با توجه به سیاستهای خصمانه ریاض در سالهای اخیر ، ممکن است سوالی در مورد احتمال وقوع چنین اتفاقی ایجاد شود ، زیرا دولت سعودی در سالهای اخیر توانسته اقدامات خصمانه ای برای ایران در منطقه و در سطح بین المللی ، کارشناسان این اقدامات را توجیه می کنند و اعتقاد بر این است که این رویکرد به دلیل روابط عربستان با ترامپ تا حدود زیادی شکل گرفته و تقویت شده است.

رقابت شدید پادشاهی سعودی با ایران بر سر موضوعات منطقه ای مانند تحولات یمن ، سوریه ، لبنان و عراق ، سیاست های خصمانه در بازار نفت و انرژی و حتی برای تشدید تحریم ها و از همه مهمتر هماهنگی با ضد انقلاب زیر گروهها و در بسیاری از عملیاتهای تروریستی و ریاض در سالهای اخیر خصمانه بوده اند.

با تغییر دولت در ایالات متحده ، آمدن بایدن و رویکرد دولت جدید در واشنگتن ، به نظر می رسد رابطه عاشقانه سعودی ها با واشنگتن قطع شده است و بنابراین کارشناسان منطقه ای هرگونه تغییر در سیاست خارجی عربستان را تحلیل می کنند رویکرد تغییر. وضعیت و نگاه به آینده.

سعودی ها می دانند که در زمینه تحولات مهم در خاورمیانه ، سیاست های گذشته خود ، مانند:

ادامه تجاوزات به یمن / سیاست برانداز در سوریه و عراق / دخالت مستقیم در تغییرات در ساختار سیاسی لبنان / کشاندن اسرائیل به منطقه و روند عادی سازی روابط با کشورهای عربی / بحران در خاورمیانه ، به ویژه موارد مرتبط با ایران / دامن زدن به اختلافات مذهبی و فرقه ای e / ایجاد بحران در یک مراسم حج و تخلفات سیاسی آن / دخالت مداوم در بازار نفت با هدف کاهش قدرت اقتصادی محافل / مخالفت با تفکر و اهداف جنبش مقاومت …. …… در سالهای اخیر ، خاندان آل سعود بوده و دیگر مانند گذشته نیست.

اما احتمال تحولات آینده و تغییر اساسی در برخی امور ، رهبران ریاض را مجبور به تغییر عقاید و اقدامات سیاسی خود کرد و به نظر می رسد که موارد زیر مهمترین موضوعاتی هستند که سیاست خارجی دولت بایدن در آنها نقش مهمی دارد:

1. جنگ یمن در شرایط فعلی نمی تواند ادامه داشته باشد ، و دموکرات ها بر این باورند که علی رغم مقاومت نیروهای مردم یمن که معادلات جنگ را به نفع خود تبدیل کرده اند ، این درگیری باید پایان یابد.

2- جنگ داخلی ، رقابت های درون پادشاهی و شاهزادگان سعودی ، که در سالهای اخیر با کودتای مسالمت آمیز محمد بن سلمان حل و فصل شد ، هنوز یک مسئله مهم در واشنگتن است ، تا جایی که برخی از احتمال سرنگونی صحبت می کنند ولیعهد. .

3. مسائل حقوق بشر مانند سرکوب مخالفان و اقلیت ها ، درگیری های داخلی در داخل دولت ، زندانی شدن بسیاری از شاهزادگان و مخالفان ، همچنین شرایط نامناسب زندان و همچنین اعدام های زیاد ، همه از مشکلات ساختار قدرت در این کشور است کشور. ساختار افزایش یافت و از این نظر ، پرونده خاشکی بر اهمیت پرونده افزود.

4- سیاست های تهاجمی و سرزده سعودی ها در تمام کشورهای منطقه عربی توسط دولت جدید آمریکا مورد توجه قرار نگرفته و در شرایط فعلی از آن راضی نیستند و بنابراین این مسئله مانع ابتکار عمل عربستان و بازی های سیاسی آن شده است. .

5-تغییر در فضای دیپلماتیک بین دولت آمریکا و عربستان سعودی ، برخلاف دوران ترامپ ، سعودی ها را در انزوای سیاسی قرار داده است و برای این امر سعی در یافتن راه حل و برون رفت از این وضعیت دارند.

6- توانایی ها و قدرت ابتکار عمل در کشورهای مهم منطقه مانند ایران و ترکیه در حل برخی بحران ها بر نقش و نقش مثبت آنها افزوده و این عامل علاقه و تمایل برخی کشورها را برانگیخته است.

7- بحران های مختلفی از جمله بحران مالی و اقتصادی جهانی یا تأثیرات ویروس کرونا در جهان به عوامل ثانویه در تغییر اوضاع و نقش برخی کشورها مانند عربستان تبدیل شده است که منجر به کاهش قدرت آن شده است. .

8- در دهه های اخیر ، پادشاهی عربستان سعودی مرکزی برای پرورش و انتشار افکار افراط گرایانه و تروریستی بوده است و همچنین منبع فشار روانی بر ریاض است که گاهی توسط قدرت های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

9- تسریع جدی سایر قدرتهای بزرگ مانند روسیه و چین به تحولات منطقه ما عامل دیگری در کاهش نفوذ مانور رهبران ریاض است و بنابراین این رقابت در آینده تشدید خواهد شد و در میان برخی از آنها بر ریاض تسلط خواهد یافت. قاب

10- از منظر مدرن ، رژیم حاکم در عربستان سعودی همگام با تحولات جهانی نبوده و بسیار پرهزینه است ، و در عین حال وضعیت اقتصادی جهانی و ویروس کرونا باعث افزایش هزینه های این کشور شده است ، که منجر به توقف برخی تفکرات انبساطی در ریاض شد.

در این شرایط به نظر می رسد تشدید فشارها بر عربستان توسط قدرتهای بزرگ و منطقه ای ، نوع سیاستهای مداخله جویانه ، بن بست در بحرانهای کشورهای خودساخته و دهها موضوع دیگر ، حاکمان سعودی را به فکر انداخت حفظ دولت آنها تاج و تخت برای روزها و سالهای آینده و بنابراین حتی مذاکرات مخفیانه با تهران در این فضا معنای واقعی می دهد.

دکمه بازگشت به بالا