عمومی

چرا مصرف لبنیات آب رفت؟

مصرف لبنیات در ایران در سال های اخیر کاهش چشمگیری داشته است. طی هشت سال گذشته به دلیل فشارهای شدید اقتصادی بر مردم و کوچک شدن سفره آنها، هیچ یک از دست اندرکاران به ویژه دستگاه های دولتی و سیاست گذاران حوزه سلامت برنامه ای برای حمایت از سفره و سلامت مردم در این امر نداشتند. بخش.

به گزارش دیباروز، ایران لبنیات یکی از با ارزش ترین مواد غذایی است که حاوی تمامی مواد مغذی لازم برای رشد و بقا است، به طوری که این مواد به قدری اهمیت دارند که میزان مصرف روزانه در یک کشور می تواند تا حد زیادی نشان دهنده وضعیت تغذیه و سلامت و تا حدودی سلامت افراد جامعه.

تاثیر سرانه مصرف شیر بر سلامت جامعه به حدی بوده است که سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان خواربار و کشاورزی (FAO)، سازمان جهانی بهداشت و صندوق بین‌المللی کودکان نسبت به مسائل و پیامدهای آن حساس بوده و حتی شیر را به عنوان عرضه شاخص: معرفی حداقل نیازهای تغذیه ای جوامع (به ویژه در بزرگسالی).

اما مصرف این محصول در سال های اخیر به شدت کاهش یافته است. با افزایش شدید قیمت لبنیات در کشور، بسیاری از خانواده های ایرانی قدرت خرید خود را از دست داده اند و لبنیات از سفره هایشان محو شده است که بی شک در آینده نزدیک به افزایش بیماری هایی مانند پوکی استخوان در ایران منجر خواهد شد.

سرانه تولید شیر خام در کشور

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، کل تولید شیر کشور در سال 95 حدود هفت میلیون و 600 هزار تن بوده است. در سال 1377 کل تولید شیر گاو اعم از صنعتی و معمولی 7.8 میلیون تن بوده و با اضافه شدن 10 درصد به سایر تولیدات دامی، حداکثر تولید شیر در کشور حدود 8.6 میلیون تن است.

همچنین میزان تولید شیر در کشور از سال 88 تا 1397 حکایت از افزایش 6.4 میلیون تنی این محصول دارد. حتی در این سال ها تولید همیشه افزایش می یافت. با این حال، در سال 2008 کاهش تولید به دلیل خشکسالی و سرمای شدید بود. به طوری که تولید شیر 568 هزار تن کاهش یافت.

کل تولید شیر گاو اعم از صنعتی و معمولی بیش از 90 درصد شیر تولیدی کشور را تشکیل می دهد. بنابراین با توجه به جمعیت 83 میلیون نفری، سرانه تولید شیر خام حدود 103 کیلوگرم است.

آمارها نشان می دهد که هند با 187 میلیون تن بیشترین تولید شیر را در جهان دارد و پس از آن آمریکا با 100 میلیون تن در رتبه های بعدی قرار دارد.

مصرف سرانه لبنیات در کشور

سرانه مصرف لبنیات یک کشور بر اساس جمعیت آن کشور و به طور خلاصه چهار قلم تولید، صادرات، واردات و ذخیره سازی محاسبه می شود. با این حال، مصرف لبنیات در ایران در سال‌های اخیر کاهش چشمگیری داشته است، بنابراین این میزان تا قانون برنامه ششم توسعه کیلومترها با میانگین سرانه مصرف جهانی لبنیات فاصله دارد.

در این زمینه نظرات مختلفی وجود دارد; به گفته احسان ظفری، مدیرعامل فدراسیون تعاونی های لبنی، سرانه فعلی مصرف کمتر از 50 کیلوگرم لبنیات است.

اما به نظر می رسد میزان واقعی و سرانه مصرف شیر و لبنیات در کشور ما بین 50 تا 70 کیلوگرم باشد. دکتر زهرا عبدالله، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت نیز به ایران گفت: طبق آخرین آمار وزارت بهداشت، هر ایرانی روزانه ۱۹۰ گرم لبنیات مصرف می کند تا ۷۰ گرم. کیلوگرم.

وی افزود: این آمار پایین به دلیل عدم فرهنگ سازی در کشور است: حتی بزرگسالان نیز عادت به نوشیدن شیر ندارند. از سوی دیگر از دهه 90 افزایش قیمت لبنیات در کشور منجر به کاهش مصرف در کشور شد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به کاهش شدید مصرف شیر در سال‌های اخیر، گفت: شیوع بیماری عروق ویروس کرونا قلب و افزایش قیمت شیر ​​در دو سال گذشته باعث کاهش شدید مصرف شیر شده است. 30 درصد کاهش شیر مصرف در کشور اما با توجه به افزایش 50 تا 60 درصدی قیمت شیر ​​در سال جاری، پیش بینی می شود مصرف شیر کاهش بیشتری پیدا کند.

دکتر گفت. عبداللهی: به طور کلی مصرف شیر، ماست و پنیر از سفره پایین ترین دهک های جامعه حذف شده است که منجر به کوتاهی قد، کمبود کلسیم، کم خونی و سوء تغذیه کودکان در بین مردم خواهد شد. اتحادیه.

در این خصوص دکتر وحید مفید، رئیس مرکز رشد و نوآوری انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی گفت: سرانه مصرف لبنیات در کشور مشخص نیست. امروزه برخی آمار تولید لبنیات را بر جمعیت کشور تقسیم می کنند و این رقم را سرانه مصرف لبنیات در کشور می دانند. اما این آمار از تولید لبنیات در کشور دقیق نیست و از طرفی میزان صادرات و بقایای لبنیات نیز در آن دیده نمی شود.

رئیس مرکز رشد و نوآوری پژوهشکده تغذیه و صنایع غذایی کشور تصریح کرد: افزایش قیمت شیر ​​طی سال‌های گذشته و عدم فرهنگ‌سازی در کشور منجر به کاهش شدید مصرف شیر در کشور شده است. کشور.

چرا مصرف لبنیات در کشور کاهش یافته است؟

مصرف لبنیات در ایران در سال های اخیر کاهش چشمگیری داشته است. طی هشت سال گذشته به دلیل فشارهای شدید اقتصادی بر مردم و کوچک شدن سفره آنها، هیچ یک از دست اندرکاران به ویژه دستگاه های دولتی و سیاست گذاران حوزه سلامت برنامه ای برای حمایت از سفره و سلامت مردم در این امر نداشتند. بخش.

شیر مدرسه را کنار بگذارید

دولت برای چندین سال توزیع شیر برای کودکان مدرسه ای را متوقف کرد، در حالی که شیر یکی از با ارزش ترین محصولات برای تقویت حافظه و قد افراد است. با این حال، برخی از دانش‌آموزان در مناطق محروم و طبقه فقیر و متوسط ​​توانایی خرید محصولات لبنی را در هشت سال گذشته از دست داده‌اند. به همین دلیل دانش آموزان این گروه ها چشم به راه توزیع و مصرف این محصولات در مدارس بودند.

پوکی استخوان و بیماری های غیر مرتبط با لبنیات

آنچه مسئولان وزارت بهداشت بارها بر آن تاکید کرده اند این است که کاهش مصرف شیر و شیر در کشور سلامت افراد را به خطر می اندازد. بنابراین آنها بیماری هایی مانند پوکی استخوان را در افرادی که لبنیات کمتری مصرف می کنند بیشتر می دانند.

اما واضح است که هرگونه افزایش قیمت شیرخام مانند سال های گذشته باعث کاهش مصرف این محصول ارزشمند می شود.

مصرف لبنیات در کشورهای دیگر و میانگین جهانی

آمارها میانگین مصرف سرانه را نشان می دهد [سالانه] 150 کیلوگرم شیر جهانی و حتی در برخی کشورهای اروپایی این مصرف بیش از 300 کیلوگرم به ازای هر نفر است. به طوری که جمعیت هلند سالانه 520 کیلوگرم شیر و فرآورده های لبنی مصرف می کنند. این در حالی است که طبق اعلام سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، استاندارد جهانی مصرف سرانه شیر و لبنیات باید 300 کیلوگرم در سال باشد که ایران با این استاندارد فاصله زیادی دارد.

قیمت بالای شیر و کمبود نهاده های دامی، قیمت فعلی شیر در بازار است

در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم شیرخام در دام بین ۶۴۰۰ تا ۶۶۰۰ تومان است که شامل ۲۵۰ تا ۳۰۰ تومان هزینه حمل بار تحویل کارخانه با نرخ هر کیلوگرم شیر ۶۷۰۰ تا ۶۸۰۰ تومان می شود. این در حالی است که اگر نحوه تخصیص ارز تغییر می کرد، قیمت هر کیلوگرم شیرخام از 10 هزار تومان فراتر می رفت که باعث کاهش مصرف سرانه می شد. به همین دلیل لازم است تمامی جوانب موضوع بررسی شود و راهکارهای جبرانی مناسبی برای آنها در نظر گرفته شود تا سرانه مصرف این محصول ارزشمند کاهش نیابد.

راهکارهای افزایش سرانه مصرف لبنیات در کشور

تولیدکنندگان و بازرگانان عمده صنایع لبنی تلاش خود را بر تولید لبنیات متمرکز کرده‌اند و نگرانی از افزایش سرانه مصرف لبنیات در کشور وجود ندارد. بنابراین طی یک سال گذشته میزان تولید شیر در کشور افزایش چشمگیری داشته است اما ایران هر سال با کاهش مصرف مواجه بوده است.

کارشناسان برجسته لبنیات معتقدند دخالت دولت در یارانه ها تنها راه افزایش سرانه مصرف است.

در همین رابطه محمدرضا بنی طبا سخنگوی انجمن لبنیات ایران گفت: چهار راه برای افزایش سرانه مصرف شیر در کشور وجود دارد که اولین راهکار اجرای طرح کارت الکترونیک برای خانواده هاست. همچنین نباید اجازه دهیم مصرف سرانه در رده نوجوانان و کودکان به ویژه در استان های محروم کاهش یابد. بنابراین اجرای طرح شیر رایگان مدارس دومین راهکار پیشنهادی است.

بنی طبا خواستار راه حل سوم برای تسهیل عرضه مستقیم لبنیات به تولیدکنندگان شد و گفت: دولت تدبیری بیندیشد تا تولیدکنندگان بتوانند محصولات لبنی را مستقیماً به مردم عرضه کنند. زیرا 30 درصد قیمت لبنیات به شبکه توزیع و خرده فروشی مرتبط است و در صورت عرضه مستقیم، این درصد از قیمت لبنیات کاهش می یابد. به عنوان مثال، دولت می تواند مکانی را در میادین میوه و تره بار در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد تا محصولات خود را به مردم بفروشند. وی راه حل نهایی برای افزایش سرانه مصرف لبنیات در کشور را فرهنگ سازی دانست.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا