اجتماعی

چگونه از بروز مسمومیت دارویی پیشگیری کنیم؟

مسمومیت های دارویی شایع ترین علت مسمومیت در جهان است. این نوع مسمومیت به خصوص در کودکان بسیار خطرناک است و به همین دلیل باید به خانواده ها نحوه پیشگیری از آن آموزش داده شود.

به گزارش دیباروز، داروها از خطرناک ترین عوامل مسمومیت در منازل هستند و شایع ترین علت مسمومیت در دنیا مصرف بیش از حد داروها است. عدم توجه به مقدار دارو، مصرف داروها همراه با خواب آلودگی و مصرف خودسرانه آنها می تواند منجر به مسمومیت دارویی شود.

لازم به ذکر است که مسمومیت دارویی در کودکان اغلب به صورت تصادفی و در نتیجه کنجکاوی کودک یا اشتباهات والدین اتفاق می افتد.

برای جلوگیری از بروز مسمومیت دارویی در کودکان باید نکات زیر رعایت شود:

– اگر کودک زیر پنج سال در خانه دارید، مطمئن شوید که داروها در کابینت های بلند، دور از دسترس و مجهز به قفل قرار می گیرند.

– مواظب باشید زمانی که کودک بیمار است دوز مکرر یا بیشتر از مقدار تجویز شده به کودک داده نشود.

– برای جلوگیری از مصرف دارو از قرار دادن دارو در چمدان دستی خودداری کنید.

– داروی خود را در حضور کودکان مصرف نکنید، زیرا کودکان رفتار بزرگسالان را تقلید می کنند و ممکن است دارو را در دهان خود مصرف کنند.

اگر به فرزندتان دارو می دهید، به او توضیح دهید که دارو است و از کلماتی مانند آب نبات، شکلات یا غذا استفاده نکنید.

مواد را در بسته بندی اصلی نگهداری کنید تا در صورت مسمومیت بتوانید اطلاعات صحیح دارو را به پزشک بدهید.

– اگر یکی از اعضای خانواده تحت درمان ترک اعتیاد است، از درمان ترک اعتیاد کودکان جلوگیری کنید.

– بسیاری از کودکان و حتی بزرگسالان به دلیل نگهداری متادون در یخچال به خصوص تعویض شیشه دارو با شیشه نوشیدنی و مصرف اشتباه آن جان خود را از دست دادند.

در عین حال سایر نکات توصیه شده در خصوص پیشگیری از مسمومیت دارویی و مواجهه با فرد مسموم به شرح زیر است:

بهتر است داروهای بیماران افسرده، بیماران دارای عدم تعادل رفتاری یا افرادی که سابقه خودکشی دارند را از دسترس آنها دور نگه دارید و به میزان دارویی که مصرف می کنند توجه کنید.

مسمومیت دارویی در افراد مسن بسیار شایع و البته خطرناک است. ظاهر داروهای مشابه، فراموشی، ناآشنایی با نام داروها، بی سوادی یا بی سوادی، یا دستورالعمل های دارویی نامشخص ممکن است باعث شود افراد مسن تر داروهای خود را نادرست یا بیشتر مصرف کنند. برای پیشگیری از مسمومیت دارویی در سالمندان، مصرف داروی سالمندان خانواده باید تحت نظر باشد. بهترین راه برای جلوگیری از دوزهای مکرر دارو، نوشتن تعداد دفعات مصرف دارو است.

در عین حال، باید توجه داشت که مصرف چندین دارو در اقدام به خودکشی ممکن است در ابتدا علائم و نشانه های خاصی نداشته باشد، اما ممکن است وضعیت فرد مسموم به طور ناگهانی بدتر شود یا منجر به آسیب دائمی به کبد و کلیه در ناحیه شود. آينده در برخورد با فرد مسمومي كه بيهوش است آگاهي بسته هاي دارو را در كنار او بخورد، ضمن حفظ آرامش و عدم ايجاد استفراغ در اين فرد، بسته هاي دارو را همراه بيمار به بيمارستان ببريد.

با توجه به اعلام معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران، توجه داشته باشید که ایجاد استفراغ در موارد مسمومیت فقط با نظر پزشک انجام شود. زیرا این روش در برخی موارد مسمومیت دارویی منجر به وخامت حال بیمار خواهد شد.

در اغلب موارد مسمومیت دارویی تصادفی یا عمدی، در اسرع وقت با مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم 190 یا اورژانس 115 تماس بگیرید تا از نحوه انجام اقدامات اولیه مطلع شوید.

انتهای نامه

دکمه بازگشت به بالا