چگونه با شناخت الگوریتم اکسپلور، به‌طور هوشمندانه محتواهای مشابه را تولید کنیم؟

اینستاگرام شبکه اجتماعی محبوب و پرمخاطب این روزهاست که بیش از 1 میلیارد کاربر داشته و لحظه به لحظه به تعداد کاربران آن افزوده می شود. البته سر راه این شبکه اجتماعی رقبایی هم وجود دارند اما بعید به نظر می رسد که بتوانند با شتابی که اینستاگرام در یکی دو سال اخیر پیدا کرده است با آن رقابت کنند.نه تنها بیش از یک میلیون کاربر در اینستاگرام ثبت نام کرده اند، بلکه بیش از 60 درصد از آنها کاربر فعال هستند و روزانه بیش از 80 میلیون محتوا را در صفحات شخصی یا پیج بیزینس خود به اشتراک می گذارند.

How to intelligently produce similar content by knowing the explorer algorithm?

با توجه به نفوذ غیر قابل انکار اینستاگرام در زندگی روزمره افراد، نه فقط کاربرهای عادی، بلکه اکثر کسب و کارهای کوچک و بزرگ نیز برای بازاریابی، فروش و یا کسب درآمد مستقیم و غیر مستقیم در این شبکه اجتماعی مشغول فعالیت هستند.بدون شک صفحاتی را در اینستاگرام دیده اید که فالوورهای زیادی دارند و پست های تصویری و ویدیویی آنها، بازدیدها و لایک های پر تعدادی را به خود اختصاص می دهد. چه کاربر عادی بوده و یا قصد دارید کسب و کارتان را از طریق اینستاگرام به شناخت بیشتری برسانید، قطعا پیدا کردن فالوورهای واقعی را اولین قدم در این راه می بینید.

یکی از ترفند های تبلیغات در اینستاگرام که به شما کمک می کند تا به طیف گسترده تری از کاربرانی که فالوور شما نیستند نمایش داده شوید، راه یافتن به اکسپلور اینستاگرام و نمایش داده شدن به میلیون ها کاربر تازه می باشد. اما واقعیت این است که پست های انتشار یافته در اینستاگرام، برطبق الگوریتم خاصی که توسط خود این شبکه اجتماعی طراحی شده اند، وارد اکسپلور شده و شانس نمایش داده شدن به کاربرانی که فالوور شما نیستند را پیدا می کنند. اما پیش از اینکه در مورد نحوه کارکرد الگوریتم اینستاگرام بیشتر توضیح دهیم، ابتدا در مورد علت بوجود الگوریتم اینستاگرام و تاریخچه آن صحبت می کنیم.

الگوریتم اینستاگرام چیست ؟

اگر از کاربرانی باشید که تجربه کار کردن با اینستاگرام را برای مدتی داشته است، حتما متوجه شده اید که جذب فالوورهای واقعی برای یک صفحه چه مقدار کار دشواری بوده و احتمالا بعد از گذشت مدتی از انجام کار دست کشیده و دلسرد شده اید. روزها و ماه هایی بوده که حتی یک فالوور هم پیدا نکرده اید و پست های شما بیشتر از تعداد انگشتان دست لایک نخورده است. به نظر شما اشکال کار کجاست؟

البته نباید منکر تاثیر محتوایی که پست می کنید بشوید، ولی با این حال ممکن است محتوای شما از نظر خود یا اطرافیانتان به اندازه کافی جذاب می باشد، اما بازخوردی که شایسته آن بوده را دریافت نکرده است. در اینجاست که باید با مفهومی به نام الگوریتم اینستاگرام و قوانینی که این شبکه اجتماعی برای ترویج بیشتر پست ها در نظر گرفته آشنا شوید.

الگوریتم اینستاگرام به مجموعه قوانین تعیین شده از سوی اینستاگرام گفته می شود که مشخص کننده نمایش محتواهای تصویری یا ویدیویی بوده و عاملی برای تعیین این است که کدامیک از پست ها در بخش اکسپلور اینستاگرام نمایش داده شده و یا کدام پست ها می بایست به چه ترتیبی در IGTV یا Reels نمایش داده شوند.

انتشار پست ها با کپشن و هشتگ های جذاب در بازه های زمانی مشخص نمی تواند تضمین کننده جذب بیشترین میزان از مخاطب باشد. در حقیقت این الگوریتم اینستاگرام است که حرف اول و آخر را زده و مشخص می کند که کاربرها به هنگام هدایت کردن صفحه به پایین، با چه پست هایی و با چه ترتیبی مواجه شوند. الگوریتم اینستاگرام براساس علامت هایی که بر روی پست های منتشر شده قرار می دهد، مشخص می کند که کدام پست ها از کیفیت بالاتری برخوردار بوده و می بایست در جایگاه های بالاتری به کاربران نمایش داده شوند.

الگوریتم اینستاگرام به طور مداوم در حال تغییر و بروزرسانی است و از این رو، هر چند وقت یکبار شاهد تغییر در روند نمایش داده شدن پست ها هستیم. ممکن است عملکرد صفحه و پست های شما برای مدتی، بسیار راضی کننده بوده ولی بعد از مدتی متوجه شوید که کارکرد و بازدیدهای قبل را از دست داده اید. تمامی این تغییرات به لطف هوش مصنوعی الگوریتم اینستاگرام بوجود می آیند.

اطلاع از نحوه کارکرد الگوریتم اینستاگرام برای افرادی که قصد دارند در این شبکه اجتماعی بیشتر از بقیه دیده شوند یک نیاز مهم است. اگر می خواهید در بخش هایی مثل فید، استوری و اکسپلور اینستاگرام حضور پر رنگ داشته باشید، این مطلب را حتما تا انتها مطالعه کنید.

نکته:خیلی از افراد با خرید بازدید استوری اینستاگرام ویو های صفحه خود را بالا میبرند تا از طریق این موضوع به درامد های بالایی برسند.

تغییرات الگوریتم اینستاگرام

اینستاگرام از اواخر سال 2010 جهت مدیریت نظم پست ها به فکر طراحی و استفاده از الگوریتم افتاد. در آن ابتدا که صفحه خانگی یا Feed اینستاگرام به راه افتاد بود، اینستاگرام الگوریتم های ساده ای را برای آن در نظر گرفته بود. در حقیقت پست ها براساس زمان انتشار و آپلود شدن در اینستاگرام به کاربر نمایش داده می شدند و ترتیب بندی هوشمندی برای نمایش داده شدن نداشتند.

به عنوان مثال پست جذابی که ساعت 9 صبح منتشر می شد، شانس کم تری از پستی که ساعت 8 شب انتشار داده می شد داشت و کاربرانی که معمولا عصر و شب برای سر زندن به اینستاگرام مراجعه می کردند، پست های صبح را، هر چند هم که جذاب بودند از دست می دادن و به سراغ پست های تازه تر می رفتند.

پشتیبانی اینستاگرام از محتواهای ویدیویی

پس از آنکه امکان انتشار پست های ویدیویی به این شبکه اجتماعی افزوده شد، کمی بعد تر با استوری Story آشنا شدیم و سپس نوبت به راه اندازی صفحه اکسپلور رسید.اکسپلور که جایی برای نمایش پست ها به کاربران بیشتر است، الگوریتم خاص خودش را پیدا کرد و فرصت نمایش پست ها به کاربرانی که فالوور ناشر پست نبودند را ایجاد کرد. کم کم iGTV که ویدیوهای بلندتر و Reels که ویدیوهای کوتاه را نگه داری می کردند راه اندازی شدند و همینطور پست های چند بخشی که ویدیو و تصاویر را در 10 اسلاید جای می دادند طراحی شدند.

تمامی بروزرسانی های جدید باعث شد که شکل و شمایل جدیدی به اینستاگرام بدهند و محبوبیت آن افزایش پیدا کرد. اینستاگرام برای نظم دادن به نحوه نمایش این حجم از پست ها و قابلیت های تازه خودش، نیاز داشت که الگوریتم جدیدی را طراحی کند.با این وجود الگوریتم ترتیب زمانی به طور کامل کنار نرفت، اما هوش مصنوعی الگوریتم اینستاگرام سعی کرد تا پست هایی را به کاربر نشان دهد که می داند بیشتر مورد استقال او قرار می گیرد. هوش مصنوعی اینستاگرام جهت انجام این کار تلاش می کند تا رفتار، علایق و چیزهایی که کاربر به دنبال آن می گردد را تحلیل کرده و مرتبط ترین پست ها را در بخش فید به او نشان دهد.

الگوریتم اینستاگرام در سال 2021 چگونه کار می کند ؟

هر کدام از شبکه های اجتماعی فعال، الگوریتم مخصوص به خودشان را دارند و این الگوریتم است که مشخص می کند که پست ها با چه ترتیب به کاربر نمایش داده شده و یا اصلا نمایش داده نشوند. همانطورکه در بالا گفتیم، الگوریتم ها به مرور زمان دچار تغییر و بروزرسانی می شوند. اینستاگرام هم برای سال 2021 ترتیب نمایش استوری ها، پست های بخش فید و اکسپلور را دستکاری کرده است.

اگر می خواهید همگام با اینستاگرام باشید و نهایت استفاده را از تغییرات جدید ببرید، باید به مانند یک بازاریاب موفق عمل کرده و سوار بر تغییرات تازه به مشتریان بیشتری دست پیدا کنید. بخش بازاریابی دیجیتال شرکت طراحی وب سایت ، ضمن ارائه خدمات اینستاگرام، برای ایمن سازی اینستاگرام و بازاریابی اینترنتی موفق در آن، تا پایان راه همراه شما بوده و راه کارهای سازنده ای را برای افزایش فالوورهای پیج کاری یا شخصی شما در اختیارتان قرار می دهد.

تغییرات الگوریتم فید اینستاگرام

هنگامی که اپ اینستاگرام را باز می کنیم، در پایین صفحه گزینه ای که آیکون خانه می باشد در حقیقت بخش نمایش پست ها و استوری های افرادی است که شما آنها را فالو کرده اید. اینستاگرام در سال 2021 از سه فاکتور جدید برای ترتیب بندی نمایش پست ها در این بخش استفاده می کند. در ادامه این سه فاکتور را بررسی می کنیم

فاکتور ارتباط کاربر با پیج مورد نظر

رفتار و نحوه برخورد کاربر با پیجی که آن را دنبال کرده از سوی اینستاگرام بررسی می شود. اگر کاربر با پست های پیشین ارتباط خوبی برقرار کرده باشد و به عنوان مثال آنها را لایک کرده، برای آن کامنت گذاشته و یا حتی برای دیگران ارسال کرده یا سیو کرده باشد، احتمال اینکه پست های بعدی این پیج با اولویت بالاتری نسبت به سایرین به کاربر نمایش داده شود بیشتر است.اینستاگرام در الگوریتم جدید خود نسبت به رفتار کاربر حساس تر بوده و سعی می کند تا بیشتر از قبل پست های مورد علاقه اش را به او نشان دهد.

علاقه کاربر به محتواهای مشابه

اینستاگرام هم درست مانند گوگل به خواسته های کاربرانش توجه زیادی می کند. بر همین اساس اینستاگرام دقت می کند که آیا کاربر در هنگام بازدید از پست هایی که در اکسپلور پیدا می کند، به پیج ها و اکانت هایی که از لحاظ محتوایی به چنین محتوایی شباهت دارد اصطلاحا سرک می کشد یا نه.اینستاگرام پست هایی که در آنها کامنت گذاشته، لایک کرده یا سیو کرده اید را شناسایی کرده و سعی می کند تا پست هایی که از لحاظ محتوایی به آنها نزدیک هستند را به شما پیشنهاد کند.

ثابت قدم بودن در محتواهای منتشر شده

اینستاگرام با بررسی رفتار کاربر و فعالیت های او، پی می برد که به چه محتواها و پیج هایی علاقه دارد. از طرف دیگر این شبکه اجتماعی برای هر پیج یا اکانت، یک شاخه یا دسته بندی مشخص را در نظر می گیرد. این بدان معناست که نسبت به موضوع پیج شما آگاهی داشته و سعی می کند تا شما را به کاربرانی که پیگیر محتواهای مشابه هستند معرفی کند.

بنابراین یکی از توصیه های مهمی که به افراد فعال در زمینه بازاریابی شبکه های اجتماعی می شود این است که موضوع پیح خود را مشخص کرد و در چهارچوب همان موضوع فعالیت کنند. هر چه پست های مرتبط تری با موضوع پیج خود منتشر کنید، رتبه بالاتری در آن موضوع به شما تعلق خواهد گرفت.

تغییرات الگوریتم استوری اینستاگرام

هنگامی که کاربر وارد صفحه فید اینستاگرام می شود، در بخش بالایی صفحه یک ردیف از تمامی استوری هایی که مربوط به اکانت های فالو کننده وی است را به او نمایش داده می شود. اینستاگرام جهت نمایش استوری هایی که در این بخش به کاربر توصیه می شود هم الگوریتم مشخصی در نظر گرفته است. این الگوریتم شامل سه عامل زیر می شوند.

دکمه بازگشت به بالا