عمومی

چگونه دیدار با آیت‌الله سیستانی پاپ را متحول کرد؟

اظهارات وی در پایان سفر به عراق و بازگشت به رم با هواپیمایی قابل تأمل. عبارات ، کلمات و توصیفاتی که پاپ به کار برده است بیانگر تأثیر عمیق وی بر آیت الله سیستانی است. او اولین پاپ یسوعی است ، به این معنی که او به یسوعیان یا یسوعیان تعلق داشت. بر اساس تجربه شخصی ، در حین و پس از پیام واتیکان ، معتقدم که آنها مانند “سیستم عصبی” کلیسای کاتولیک هستند. او بسیار صمیمی ، آگاه و به ویژه “مدرن” است. آنها بسیار مذهبی و ناظر هستند. آنها نه تنها به کلیسا و عیسی مسیح بلکه به سلسله مراتب کلیسا اعتقاد راسخ داشتند و در گذشته از آنها به عنوان سربازان پاپ یاد می شد.

کیفیت تحصیلات و نوع معیشت جمعی آنها به درک عمیق آنها از وضعیت و آینده جهان کمک می کند. آنها در مجتمع های بزرگ آپارتمانی با هم زندگی می کنند و با دوستانشان در سراسر جهان دائما در تماس هستند. واقعیت “مدرن” بودن آن عمدتاً به همین واقعیت ها برمی گردد. آنها “بازی فکری” دارند و پاپ نیز همین کار را می کند. یعنی سعی می کنند با دلسوزی طرف مقابل را درک کنند. از آنجا که من پاپ قبلی ، راتزینگر و همچنین جان پل دوم را می شناسم ، بعید است که آنها در جریان سفر به عراق با آیت الله سیستانی ملاقات کنند. طبق پروتکل های واتیکان ، پاپ از مکانی به مکان دیگر برای دیدن یک رهبر مذهبی سفر نمی کند.

بنابراین مسئله ای از این قبیل گشودگی و انعطاف پذیری پاپ فعلی را نشان می دهد. قبل از جلسه و همانطور که اشاره کردیم ، این پذیرش به دلیل صراحت و صراحت وی است. برخلاف گذشته ، به ویژه قبل از جنگ جهانی دوم ، پاپ ها فقط با خودی ها ملاقات می کردند و منزوی بودند. در دوره جدید ، و به ویژه در حال حاضر ، آنها شخصیت هایی از همه طبقات اجتماعی ، اعم از مسیحی و غیر مسیحی دارند. روشنفکر و غیره و همچنین با توده مردم. با داشتن چنین شرایطی ، پاپ فعلی دارای تسلط و جایگاه ویژه ای است ، چیزی که یافتن آن در میان پاپ های قبلی بسیار دشوار است.

از طرف دیگر ، عقاید آیت الله سیستانی در مورد پاپ نسبتاً دقیق بود ، اما عکس آن درست نیست ، به این معنا که پاپ هیچ تصوری از شخصیت و خصوصیات آیت الله سیستانی نداشت. این طبیعی به نظر می رسد زیرا این اولین باری بود که او با دانشمندی در سطح آنها روبرو می شد.

آیت الله سیستانی اصولاً فقیه و اصولگرا است. این مطالعات کلاسیک وی و درسی بود که در چارچوب فقه و قانون استفاده می کرد. البته این به معنای آشنایی آنها فقط با فقه و اصول نیست. آنها از مجموعه ای از علوم اسلامی آگاهی دارند که به آنها کمک می کند تا فقیه و اصول باشند. اگر دروس الهیات و کلاسیک به خوبی درک و دریافت شود ، باعث ایجاد خلاقیتی در فرد می شود که در نحوه تفکر ، بیان و عمل کاملاً مثر است. این کمی شبیه علوم تجربی است. به عنوان مثال کسی که درک خوبی از فیزیک ، شیمی ، زیست شناسی و پزشکی دارد ؛ چنین شخصی عمیقا تحت تأثیر درک عمیق وی از این علوم است. این بدان معنی است که ذهنیت ، تفکر و تحلیل فرد مورد نظر تحت تأثیر دانش تجربی وی است. در واقع فقه و اصول یکسان است و اگر آنها را خوب فهمید و بخوانید تأثیر زیادی خواهد داشت. مخصوصاً اگر این علم در سطح بالایی تدریس شود.

آیت الله سیستانی برای تدریس مبانی فقه و فقه به مطالعه گسترده پرداخت و این واقعیت از سخنرانی های وی ناشی می شود. سخنرانی به معنای کتب درسی است که توسط دانشجویان تألیف شده است. کتب سخنرانی آیت الله سیستانی حاوی اطلاعات زیادی در زمینه های تاریخ اسلام ، ادیان و فقه اسلامی است. وی مطالعات گسترده تر دیگری نیز در رابطه با شناخت جهان امروز دارد. برداشت او از جهان معاصر غیر التقاطی و بحث برانگیز نیست. افراد زیادی هستند که در حال حاضر در تلاشند شرایط موجود را درک کنند ، اما آنها التقاطی هستند و کم و بیش بحث برانگیز هستند. این رویکرد بحث برانگیز می تواند آگاهانه یا ناخودآگاه باشد. برخی نیز اصرار دارند متن ها به زبان اصلی خوانده شوند ، اما اگرچه این موضوع تا حدی مهم است ، اما مهم است که با آن انتخابی برخورد نشود.

این فقط شناخت جهان غرب نیست. این مورد برای کشوری مانند چین نیز صادق است. چین به یک قدرت بزرگ تبدیل شده است و در آینده پیشرفت بیشتری خواهد کرد. در نتیجه ، این به یک قدرت جهانی تبدیل شده است که همه باید با آن تعامل داشته باشند. شناخت این کشور و تمدن آن با دقت و صداقت ضروری است. از جانب سخنرانی های آیت الله سیستانی نشان می دهد که وی در چنین وضعیتی قرار دارد. یعنی سعی می کنند فرهنگ دیگری را به شکلی غیر انتخابی و غیر دیالکتیکی درک کنند. متن را می خواند نه بریده های روزنامه و مجله.

هنگامی که از پاپ هنگام بازگشت به روم در مورد دیدار با آیت الله سیستانی س wasال شد ، او سخنان جالب و تأمل برانگیزی را بیان کرد. وی وی را فردی الهی ، خردمند ، پهن و محتاط توصیف کرد و گفت که دیدار با این شخص محترم باعث افتخار او می شود. تصویر آیت الله سیستانی در پاپ در اهمیت این سفر و دیدار بسیار تأثیرگذار بود. او شخصیتی پیچیده مانند پاپ است که جهان را دیده و دانشمندی بسیار کیهان شناس و آگاه است.

معمولاً افراد مستقل ، صرف نظر از مذهب ، سیاست و جامعه ، نمی توانند به راحتی نظرات خود را بیان کنند زیرا مجبورند ملاحظات مختلف را در نظر بگیرند و در نظر بگیرند. در هر صورت ، پاپ باید مواضع راست مذهبی یا اسلام ستیز را نیز در نظر بگیرد. وقتی پاپ یک مسلمان را به عنوان یک شخصیت مذهبی معرفی می کند ، باید این کار را به گونه ای انجام دهد که باعث تحریک آنها نشود. در یک جامعه باز ، نگرش شخصیت مذهبی شدیداً منوط به در نظر گرفتن ملاحظات مختلفی است که دیگران را از مواجهه با آن باز می دارد. همچنین باید به حساسیت های دانشمندان اهل سنت که قبلاً با آنها در ارتباط بوده احترام بگذارد.

وی ملاقات مکرر با شیخ الازهر ، آقای احمد الطیب داشت و آقای الطیب مهمترین شخصیت مذهبی اهل سنت به حساب می آید. بنابراین ، در توصیف او ، باید آداب یک استاد خوب را نیز در نظر بگیرد. این واقعیت که او علیرغم همه اینها آشکارا و با احترام صحبت می کند ، واقعاً به دلیل تأثیر عمیق وی است.

* محقق ، استاد دانشگاه و سفیر پیشین ایران در واتیکان

310311

دکمه بازگشت به بالا