چگونه ضبط دوربین مداربسته را فعال کنیم؟

تنظیمات ضبط دوربین مدار بسته یکی از مباحث و دروس دوره نصب دوربین مداربسته می باشد، تا بتوان به راحتی فیلم های ضبط شده را مشاهده کرد. یا از طریق آن متوجه می شوید که آیا دوربین مدار بسته فیلم ضبط می کند یا خیر. در این مطلب قصد داریم شما را طریقه ضبط فیلم دوربین مدار بسته و تنظیمات مربوط به آن آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

تغذیه |خودرو

تنظیمات ضبط دوربین مدار بسته

در این مرحله آموزش تنظیمات دستگاه DVR برای ضبط ارائه می‌شود.

1-به صفحه ضبط (منوی اصلی> پیشرفته> ضبط) بروید. در این صفحه همه نقاط در کنار هم باید تنظیم شوند تا به کانال‌هایی که دوربین دارید، وصل گردد. هر کانالی که دوربینی نداشته باشد باید متوقف شود. پس از انجام تنظیمات، بر روی دکمه OK کلیک کنید تا تغییر تایید شود.

  1. به صفحه برنامه (منوی اصلی> تنظیم> برنامه) بروید. در گوشه سمت چپ بالای صفحه ابتدا باید همه موارد را برای کانال و سپس باید همه روزهای هفته را انتخاب کنید. در این مرحله باید اطمینان حاصل کنید که فقط کادر بالای MD سفید است. هیچکدام از جعبه‌های دیگر نباید در هر چهار ستون سفید باشد. برای تایید این تغییرات بر روی دکمه OK کلیک کنید.

. 3به صفحه شناسایی (منوی اصلی> تنظیمات>detect) بروید. برای پیکربندی صحیح این صفحه، تنها کاری که شما باید انجام دهید، کلیک روی صفحه پیش فرض است. اطمینان حاصل کنید که کادر فعال سفید باشد و سپس  ذخیره کنید.

تنظیمات ضبط پیوسته دستگاه DVR

در این مرحله آموزش تنظیمات دستگاه DVR برای ضبط پیوسته ارائه می‌شود.

  1. 1. به صفحه ضبط (منوی اصلی> پیشرفته> ضبط) بروید. در این صفحه همه نقاط در کنار هم باید تنظیم شوند تا به کانال‌هایی که دوربین دارید، وصل گردد. هر کانالی که دوربینی نداشته باشد باید متوقف شود. پس از انجام تنظیمات، بر روی دکمه OK کلیک کنید تا تغییر تایید شود.
  2. به صفحه برنامه (منوی اصلی> تنظیم> برنامه) بروید. در گوشه سمت چپ بالای صفحه ابتدا باید همه موارد را برای کانال و سپس باید همه روزهای هفته را انتخاب کنید. در این مرحله باید اطمینان حاصل کنید که فقط کادر بالای MD سفید است. هیچکدام از جعبه‌های دیگر نباید در هر چهار ستون سفید باشد. برای تایید این تغییرات بر روی دکمه OK کلیک کنید.

دکل دوربین مدار بسته چیست ؟

دکل دوربین مداربسته معمولا یک مدل از دکل منوپل یک پایه می باشد و در انواع متنوعی چون چندوجهی ، ماژولار، لوله ای و مکعبی تولید می شود. نصب این مدل دکل متفاوت از نصب دکل مهاری است و دارای تفاوت هایی است. همواره جهت این پایه محافظت کننده دوربین به یک دستک نیاز خواهد بود. تا با راه اندازی و قرار دادن دوربین روی آن، دکل به ویژه جاده های و نواحی کور را بهتر پوشش دهی نماید. دکل دوربین تقریبا از ارتفاع ۲ متر تولید شده و با توجه به محل راه اندازی دکل تا ارتفاع ۳۰ متر هم ساخته می شوند.

در حال حاضر با ملاحظه به پیشرفت و رشد جمعیت ، همچنین گسترش شهر ها ، برای کنترل و بررسی اقدامات ساکنین، نهاد های مرتبط اقدام به راه اندازی دوربین های پلاک خوان و نظارتی و… نموده اند. دکل مخابراتی دوربین مداربسته همانگونه از اسمش مشخص است به قصد بالا بردن برد دید و حتی عدم دستیابی به دوربین ها بکار برده می شود.

همواره این نوع دکل ها را در نواحی عمومی چون پارک و خیابان اصلی به هدف بالا بردن امنیت و ثبت پیشامد های مهم و روزانه، راه اندازی می کنند. هرچند ، مواقعی این دکل ها می توانند کاربرد کافی را داشته باشند که دوربین های راه اندازی شده در آن ها از سطح کیفی زیادی برخوردار باشند. روی دکل مخابراتی اینترنت نمیتوان نصب دوربین انجام داد و باید دکل مجزایی برای آن تعبیه شود. زیرا که ارتفاع بعضی از این سیستم ها به ۶ متر یا بیشتر هم می رسد که این مسئله در ثبت تصاویر اثر بخش است.

محل ذخیره دوربین مدار بسته

نیاز است تا تصاویری که توسط دوربین مدار بسته دریافت می شوند ضبط شده و در مکانی ذخیره گردند. دلیل این امر این است که همیشه یک اپراتور در جلوی مانیتور حضور ندارد تا تصاویر را به دقت بررسی نماید. در بسیاری از مواقع سرقت ها در شب هنگام اتفاق افتاده و در این ساعات از شبانه روز ممکن است فردی تصاویر دوربین را مشاهده نکند.

به همین دلیل است که شرکت های سازنده دوربین مدار بسته دستگاه ها ضبط کننده ای را برای این دوربین ها ساخته اند که قابلیت ضبط تصاویر و درج ساعت و تاریخ و مکان دقیق را بر روی تصاویر ثبت نموده و به این ترتیب امکان پیگیری تصاویر دریافتی وجود خواهد داشت. با توجه به نوع دستگاه ضبط کننده، کیفیت و رزولوشن تصاویر دریافتی متفاوت بوده و بسته به حافظه ای که دارند قادر به ضبط حجم خاصی از تصاویر می باشند. دستگاه های ضبط در انواع مختلفی وجود داشته و می توان به دستگاه ضبط کننده XVR، DVR و NVR اشاره نمود. در ادامه به معرفی این ضبط کننده می پردازیم.

انواع دستگاه ضبط دوربین مدار بسته

دوربین های مدار بسته نیاز به دستگاه های ضبط کننده ای دارند که بتوان در مواقعی که فرد در محل حضور ندارد، تصاویر را به صورت ضبط شده مشاهده نماید. با توجه به نوع دوربین مدار بسته به کار رفته در ساختمان انواع دستگاه های ضبط برای آن وجود دارد. در صورتی که دوربین مدار بسته مورد استفاده، آنالوگ باشد نیاز به استفاده از دستگاه DVR بوده و دوربین های تحت شبکه از دستگاه ضبط NVR استفاده می کنند.

دستگاه های ضبط NVR کیفیت تصویر بهتری را به کاربر ارائه داده اما از قیمت بالاتری برخوردار می باشند. در مواقعی که نیاز به بررسی جزئیات تصاویر می باشد باید از دستگاه های NVR استفاده نمود در هنگام انتخاب دستگاه ضبط باید دقت کافی را به عمل آورده و دستگاهی را انتخاب نمود که از طول عمر بالایی برخوردار بوده و قادر به ضبط تصاویر با کیفیت و رزولوشن بالا باشد. هر دستگاه ضبط آپشن ها و امکانات مختلفی را در اختیار کاربر قرار می دهد که با توجه به بودجه در نظر گرفته شده و نوع نیازی که داریم، اقدام به انتخاب دستگاه مورد نظر نماییم.

دستگاه ضبط DVR

DVR یا Digital Video Recorder دستگاهی است که فیلم را تا حداکثر شانزده دوربین نظارتی بر روی دیسک سخت ضبط می کند. نرخ فریم را می توان از زمان واقعی به مرور زمان تغییر داد تا فضای ذخیره سازی صرفه جویی شود. دوربین های مدار بسته از طریق یک کابل به دستگاه DVR متصل شده و تصاویر دریافتی را به آن منتقل می کنند.

تصاویر دریافت شده در این دستگاه ضبط کننده کدگذاری و پردازش شده و در نهایت امکان مشاهده تصاویر ضبط شده با کیفیت مناسب امکان پذیر خواهد بود. از کاربردهای DVR می توان به ضبط تصاویر دوربین مدار بسته، مشاهده تصاویر دوربین های مداربسته به صورت یکپارچه، تنظیم تصاویر و ضبط، امکان اتصال به شبکه یا انتقال تصویر و کنترل دوربین های گردان اشاره کرد.

دستگاه های ضبط DVR خود در دو نوع مختلف وجود دارند که یکی از آنها Standalone Digital Video Recorder است که می تواند تصاویر را با استفاده از نمایشگر ضبط و پخش نماید و دیگری  PC-Based Digital Video Recorder می باشد که بر اساس سیستم عامل عمل کرده و بر روی کامپیوتر نصب می گردد و می تواند تصاویر را بر روی هارد کامپیوتر ذخیره نماید.

دستگاه ضبط  NVR

دستگاه NVR را می توان یکی از دستگاه های ضبط قدرتمند شبکه ای به شمار آورد که در دوربین های مدار بسته تحت شبکه مورد استفاده قرار می گیرد. NVR کوتاه شده عبارت Network Video Recorder می باشد و با استفاده از آن می توان جزئیات تصاویر مانند مشاهده پلاک خودروها، تشخیص چهره، شمارش افراد و … را مشاهده کرد. با استفاده از دستگاه ضبط NVR امکان پخش زنده و یا بازپخش تصاویر، تنظیم ویژگی های تصویر اعم از روشنایی، رنگ و غیره، برق رسانی به دوربین ها، پردازش تصاویر و ذخیره سازی تصاویر با استفاده از انواع حالت های ضبط وجود دارد.

NVRهایی که در بازار وجود دارند می توانند از تعداد دوربین های مختلفی پشتیبانی کنند. به طور معمول این دستگاه های ضبط دارای  4، 8، 16، 32، 64 و … کانال می باشند و بسته به تعداد دوربین هایی که در ساختمان نصب می گردد می توان از nvrها با تعداد کانال های مختلف استفاده نمود.

این دستگاه های ضبط این قابلیت را دارند که تصاویر با رزولوشن های مختلف را ضبط نمایند و بر اساس مدل دستگاه، رزولوشن و وضوح تصاویر دریافتی متفاوت می باشد. علاوه بر آن هر دستگاه دی وی آر از هارد با ظرفیت معین پشتیبانی می کند و بسته به این که تمایل به استفاده از هارد با چه ظرفیتی می باشید می توانید dvr مورد نظر خود را انتخاب نمایید. با توجه به این که حجم تصاویر و ویدئوهای دریافتی توسط دستگاه NVR زیاد است این تصاویر با استفاده از کدهای مخصوصی در دستگاه ذخیره می شوند و به عبارتی این سیستم ها قابلیت فشرده سازی تصاویر را دارند.

برای تنظیم ضبط دوربین مداربسته کیت دوربین مداربسته یا قطعات جداگانه بخریم؟

کیت دوربین مداربسته همه چیزهایی را که برای تنظیم ضبط دوربین مداربسته نیاز دارید، ارائه می‌کند و بلافاصله آماده استفاده است، با این حال، کیت‌های دوربین مدار بسته دارای معایبی هستند. معمولا از کابل‌های آماده حداکثر 18 متر استفاده می‌کنند. این محدودیت وجود دارد که DVR (ضبط‌کننده ویدیوی دیجیتال) یا NVR (ضبط‌کننده ویدیوی شبکه) حداکثر می‌تواند حداکثر 18 متر از دوربین‌ها فاصله داشته باشد و این اغلب ایده‌آل نیست.

کابل‌های از پیش ساخته شده یک نقطه ضعف دارند، زیرا باید سوراخ بزرگ‌تری در دیوار ایجاد کنید، زیرا کابل‌ها از قبل اتصالاتی روی خود دارند. ما به کابل 75 اهم نیاز داریم و کابل‌های از پیش ساخته معمولاً قادر به این کار نیستند. در شب، زمانی که دید در شب فعال می‌شود، جریان (آمپیج) بالاتری برای تغذیه LED های دوربین مورد نیاز است و کابل‌های آماده نمی‌‌توانند جریان مورد نیاز را برای تنظیم ضبط دوربین مداربسته تامین کنند و در نتیجه LED های کم نور و فیلم‌های دوربین مداربسته تیره‌تر می‌شوند که شما می‌توانید تصاویر ضبط شده توسط آن را در اینستاگرام مشاهده کنید.

دکمه بازگشت به بالا