علمی و پزشکی

یک ادعای جنجالی؛ کشف مقبره مخفی ملکه بزرگ مصر باستان

باستان شناسان سال ها در جستجوی مقبره ملکه نفرتیتی بودند. اما در نهایت به نتیجه ای نرسیدند. اکنون یک مصر شناس معروف به نام زاهی حواس ادعا می کند که موفق به یافتن مومیایی این زن زیبا شده است. او یکی از اعضای تیم باستان شناسی است که در ژانویه سال گذشته اعلام کرد که طلسم های متعلق به فرعون توت عنخ آمون را در اقصر مصر پیدا کرده اند.

این تیم همچنین در همان ماه مومیایی های مرموز را در ساحل غربی اقصر کشف کردند. این دو مومیایی KV21a و b نام دارند. با توجه به در دسترس بودن DNA مومیایی‌های سلسله هجدهم در مصر از آخناتون تا آمنهوتپ دوم یا سوم، تیم مربوطه می‌تواند کشف مومیایی ملکه نفرتیتی و دخترش آنخیسیمن (همسر و خواهر ناتنی توت عنخ آمون) را پس از بازی نهایی اعلام کند. معاینه در پاییز

مومیایی یک پسر 10 ساله نیز در مقبره KV35 پیدا شد. اگر این پسر برادر توت عنخ آمون و پسر آخناتون بود، می توان معمای یافتن مقبره ملکه نفرتیتی را حل شده دانست. نفرتیتی از سال 1370 تا 1330 قبل از میلاد زندگی می کرد. او همسر پدر فرعون توت عنخ آمون بود و با همسرش فرعون آخناتون توانست در مصر به رفاه برسد.

ادعای بزرگ کشف مقبره مخفی ملکه مصر باستان

آخناتون پایتخت مصر را به شهر جدیدی به نام آختاتن که به معنای افق خدای آتنا است، منتقل کرد. اگرچه جانشینان او تمام تلاش خود را کردند تا نام و میراث او را از تاریخ پاک کنند.

آنها پایتخت جدید را رها کردند و تمام آثار هنری که تصویر و نام او و همچنین اعضای خانواده او (از جمله ملکه نفرتیتی) را در خود داشتند، تخریب کردند. این موضوع همچنین باعث شد که باستان شناسان موفق به یافتن مقبره ملکه نفرتیتی نشوند. البته در مورد نقش ملکه نفرتیتی در حکومت مصر و تغییرات آن بین باستان شناسان اختلاف نظر وجود دارد.

دره پادشاهان در نزدیکی اقصر قرار دارد و مومیایی های زیادی مربوط به فراعنه مصر در اینجا کشف شده است.

زاهی حواس که هنوز می خواهد مقبره و جسد نفرتیتی را پیدا کند، معتقد است که نفرتیتی پس از مرگ آخناتون به مدت سه سال با نام سمنخکاره بر مصر حکومت کرد.

البته برخی از افراد در کشف جدید حواس تردید دارند. یکی از این افراد حسین عبدالبصیر، مدیر موزه آثار باستانی در New Bibliotheca Alexandrina است. به گفته وی، تیم مربوطه به دلایل مذهبی و سیاسی نتوانسته مومیایی و مقبره اصلی ملکه نفرتیتی را در اقصر پیدا کند. یافتن مقبره نفرتیتی در ساحل غربی اقصر تنها در صورتی امکان‌پذیر است که فردی آخناتن و همسرش را در سال‌های بعد از آمارنا نقل مکان کند.

5858

دکمه بازگشت به بالا