علمی و پزشکی

۳۶.۵ میلیون کودک در جهان آواره هستند

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در بیانیه ای در آستانه روز جهانی پناهندگان در 20 ژوئن اعلام کرد: درگیری ها، خشونت ها و سایر بحران ها در جهان 36 نفر را آواره کرده است. تا پایان 5 میلیون کودک آواره شدند. 2021، بالاترین رقم از زمان جنگ جهانی دوم.

بر اساس آمار، 13.7 میلیون کودک پناهنده و پناهجو هستند و حدود 22.8 میلیون کودک به دلیل درگیری و خشونت از خانه های خود آواره شده اند.

بر اساس این بیانیه، این آمار شامل کودکان آواره به دلیل بحران های زیست محیطی و کسانی که اخیراً در سال 2022 از جمله به دلیل جنگ اوکراین آواره شده اند، نمی شود.

یونیسف تاکید کرد که افزایش تعداد کودکان آواره به دلیل بحران های پی در پی از جمله درگیری های شدید مانند افغانستان و موقعیت های شکننده مانند کنگو یا یمن و بحران های مرتبط با اثرات تغییرات آب و هوایی است که این تعداد را افزایش می دهد. از میان کودکان آواره، 2.2 میلیون کودک در سال گذشته به وجود آمد.

در این بیانیه آمده است که یک سوم کودکان آواره در آفریقا در جنوب صحرای آفریقا، یک چهارم در اروپا و آسیای مرکزی و 13 درصد در خاورمیانه و شمال آفریقا هستند. یونیسف در بیانیه خود از دولت ها خواسته است تا به تعهدات خود در قبال حقوق کودکان آواره پایبند باشند، از آنها در برابر تبعیض محافظت کنند و از همه کودکان در هر کشوری حمایت کنند.

دکمه بازگشت به بالا