بهترین بیمه شخص ثالث کدام است؟

بهترین بیمه ثالث کدام است؟

خرید بیمه‌ ثالث و بیمه تکمیلی درمان اجباریست و نداشتن عواقب بدی دارد. بسیاری از ما فکر می‌کنیم تفاوتی بین شرکت‌های بیمه وجود ندارد و معمولا هر سال بدون توجه و مقایسه شرکت‌های مختلف، اقدام به خرید بیمه ثالث‌مان می‌کنیم. اما اگر بدانیم شرکت‌های ارائه دهنده بیمه ثالث چقدر متفاوت عمل می‌کنند، شاید نظرمان در مورد شرکت بیمه فعلی‌مان عوض شد! چه کسی بدش می‌آید که شرکت بیمه بهتری را انتخاب کند؟ بالاخره  را چه شرکتی ارائه می‌دهد؟ در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم تا انتخاب هوشمندانه‌تری داشته باشیم.

خودرو

پوشش مالی

در ابتدا باید اشاره کنیم که پوشش مالی، یعنی جبران خسارت‌های مالی که به اشخاص ثالثی که در حادثه زیان‌دیده‌اند، وارد می‌شود.

اگرچه میزان دیه شخص ثالث و سرنشین از طرف قوه قضائیه تعیین می‌شود و بیمه‌گذاران در مورد این موارد حق انتخابی ندارند، اما پوشش مالی ، ملاک مهمی در انتخاب بیمه شخص ثالث شماست. در سال ۹۷، کمترین پوشش مالی برای بیمه‌های ثالث، ۷ میلیون و ۷۰۰هزار تومان ( ۲٫۵ درصد دیه در ماه‌های حرام) تعیین شده. با توجه به افزایش خودروهای لوکس و تصادفات بهتر است پوشش‌های بالاتر را انتخاب کنید. می‌پرسید چرا؟ فکر می‌کنید تفاوت قیمت بیمه‌ با پوشش حداقلی و حداکثری، چقدر هست؟ بسیار ناچیز، تصور کنید فقط ۱۰۰ هزارتومان بیشتر پرداخت می‌کنید؛ اما تا ۲۰ میلیون پوشش‌تان را افزایش می‌دهید و خیال‌تان را بابت تصادف‌ با خودروهای لوکس راحت می‌کنید. خوب است بدانید، می‌توانید از ۷ میلیون و ۷۰۰ تا سقف ۳۰ میلیون تومان را به عنوان پوشش مالی انتخاب کنید. تصمیم با شماست!

قیمت بیمه خودروی‌تان برای سال ۹۷ چقدر است؟ همین حالا به مراجعه کنید و با وارد کردن مشخصات خودروی‌تان قیمت و شرایط معتبرترین شرکت‌های بیمه مانند ، ،‌ ،‌   و … را در یک قاب مشاهده و مقایسه کنید. درست مانند عکس زیر:

تخفیف شرکت های بیمه

بیمه مرکزی اجازه تخفیف تا سقف ۲٫۵ درصد را به تمامی شرکت‌های بیمه داده تا بتوانند از آن استفاده کنند. به جز بیمه ایران که تمایلی به استفاده از این تخفیف ندارد، تقریبا تمامی شرکت‌های بیمه این تخفیف را مشتریان‌شان ارائه می‌دهند. همین باعث شده قیمت بیمه ایران از باقی شرکت‌ها بالاتر است.

رتبه رضایت‌­مندی

تا الان فقط در مورد قیمت و تخفیف صحبت کردیم، اما واقعا بهترین بیمه ثالث فقط به قیمت بستگی دارد؟ قطعا نه! شاخص دیگری که اهمیت زیادی در انتخاب ما دارد رتبه رضایت از مشتریست! چرا؟ اگر شرکتی رتبه رضایت بالایی داشته باشد، یعنی به بهترین نحو توانسته رضایت مشتریانش را جلب کند و طبیعتا می‌تواند قابل اعتماد باشد. شاخص‌های رتبه رضایت‌مندی از طریق میزان رضایت از پاسخ‌گویی، دانش کارکنان، کیفیت ارتباط با مشتری و…. ارزیابی می‌شود.

نرخ شکایت مشتریان

فاکتور بعدی که در انتخاب بهترین بیمه به ما کمک می‌کند، نرخ شکایت از مشتریان است. اگر آمار شکایت از شرکت بیمه‌ای بالا باشد آیا می‌توان به راحتی به این شرکت اعتماد کرد؟  اگر شرکتی را انتخاب کردید که نرخ شکایت از مشتریانش زیاد است، نشان می‌دهد نتوانسته خدمات مناسبی ارائه بدهد و مشتریانش را راضی نگه دارد. خوشبختانه این دو فاکتور سالانه توسط بیمه مرکزی اعلام و در سایت بیمه‌بازار آپدیت می‌شود. شرکت بیمه‌ای که انتخاب کردید، رتبه رضایت و نرخ شکایت مناسبی دارد؟

سهم از بازار

سهم از بازار می‌تواند یکی از فاکتورهای مهم برای خرید بیمه شخص ثالث باشد. برای مثال؛ زمانی که شرکت بیمه‌ای سهم بازار بالایی دارد این اطمینان را در ما ایجاد می‌کند که شرکت با عملکرد بهتر خود توانسته در این بازار رقابتی سهم بیشتری را بدست بیاورد. با ۳۲% درصد بیش‌ترین سهم بازار را دارد و سایر شرکت‌های خصوصی باقی بازار را در اختیار دارند. در سال‌های اخیر بیمه‌های خصوصی با عملکرد مناسب‌شان توانستند سهم بازار خوبی را به دست بیاورند و هم‌چنین رقابت پایداری را به وجود بیاورند. برای کلیک کنید.

توان‌گری مالی

 توان‌گری مالی شرکت بیمه نشان‌دهنده اعتبار و قدرت آن شرکت در پرداخت خسارت‌های بالا و قبول ریسک‌های سنگین است. این شاخص به ما نشان می‌دهد که آیا شرکت بیمه توانایی عمل به تعهدات خود را دارد یا خیر. میزان توان‌گری شرکت‌های بیمه هرسال توسط بیمه مرکزی اعلام می‌شود.  توان‌گری مالی ۵ سطح دارد، که به ترتیب بالاترین توان‌گری مربوط به سطح ۱ و پایین‌ترین آن مربوط به سطح ۵ است.

پرداخت خسارت سیار

مراکز پرداخت خسارت سیار برای سهولت خدمت‌رسانی به مردم به خصوص در کلان شهرهاست. اگر شرکت بیمه‌ای که انتخاب می‌کنید، دارای مرکز پرداخت خسارت سیار باشد؛ می‌توان این اطمینان را داشت که در هنگام وقوع حادثه، بدون اتلاف وقت فقط با ارائه مدارک دو طرف می‌شود خسارت را دریافت کرد که این یک امتیاز مثبت محسوب می‌شود. برخی شرکت‌ها مانند مستقل دارند که می‌تواند در محل، میزان خسارت را تخمین و همان‌جا پرداخت کند.

بیمه شخص ثالث برخی شرکت‌های خصوصی مثل ، البرز، آسماری، سرمد، نوین، رازی، پاسارگاد و حافظ با که شرکت ارزیاب خسارت است؛ قرارداد دارند و این شرکت نیروهایی به صورت سیار در شهرهای مختلف مستقر کرده و در صورت نیاز در محل حاضر شده و با گرفتن مدارکی مانند کارت ماشین، بیمه نامه و گواهینامه میزان خسارت را تخمین زده و به شرکت بیمه طرف قرار داد اعلام می‌کند و سپس شرکت بیمه، مبلغ را به زیان‌دیده پرداخت می‌کند.

بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری برای تمام وسایل نقلیه موتوری است و مالکان این وسایل باید این بیمه را برای خودرو، موتورسیکلت و هرگونه وسیله نقلیه موتوری دیگری که دارند خریداری کنند. با گران شدن این بیمه، انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث با قیمت مناسب تبدیل به یکی از مشکلات مردم شده است. در این مقاله ابتدا عوامل موثر بر قیمت بیمه شخص ثالث را بررسی و سپس روش‌های خرید بهترین و ارزان‌ترین بیمه شخص ثالث را معرفی می‌کنیم.

کدام بیمه شخص ثالث بهتر است؟

داشتن بیمه‌نامه ثالث نه فقط به دلیل اجباری بودن بیمه ثالث بلکه به خاطر امکان جبران خسارت‌های مالی و جانی به افراد دیگر بسیار مهم است. خرید بیمه شخص ثالث برای خودرو از این جهت که هزینه‌‌های خسار‌ت‌های جانی و مالی در تصادف‌ها را پوشش می دهد ضروری است. بهترین بیمه شخص ثالث برای ماشین بیمه‌ای است که برای خریدار خدماتی مانند خرید یا تمدید آنلاین بیمه، بیمه‌ ثالث مدت‌دار و حتی پرداخت خسارت سیار را فراهم کند. همچنین یک بیمه شخص ثالث خوب باید سقف پوشش تعهدات مالی مناسبی نیز داشته باشد. در ادامه مقاله همه این موارد را با هم بررسی می‌کنیم.

در انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث چه مواردی اهمیت دارند؟

عوامل موثر بر قیمت بیمه شخص ثالث در تمام شرکت‌ها یکسان هستند و به همین دلیل قیمت این بیمه در تمام شرکت‌ها برابر است و یا تفاوت بسیار کمی دارد. بنابراین در زمان خرید بهترینبهتر است در کنار قیمت به موارد زیر نیز توجه کنید.

توانگری مالی شرکت بیمه برای بهترین بیمه خودرو

توانگری مالی شرکت‌های بیمه در سال 99 طبق جدول زیر است.

نام شرکت نسبت توانگری سطح توانگری
ما 184 1
ملت 279 1
سرمد 147 1
 پاسارگاد 219 1
ایران 71 2
نوین 114 1
سامان 101 1
کارآفرین 177 1
البرز 138 1
آسیا 120 1
سینا 90 2
تعاون 159 1
معلم 77 2
رازی 102 1
دانا 122 1
پارسیان 129 1
کوثر 127 1
دی 208 1
تجارت نو 150 1
زندگی خاورمیانه 926 1

توانگری سطح یک و دو نشان دهنده‌ی توانمندی شرکت در پرداخت خسارت است. در حالی که توانگری سطح چهار نشان می‌دهد شرکت در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و با چالش‌های مالی بسیاری روبه رو است. بیمه‌ آسیا, دانا, پارسیان و البرز علاوه بر این که تعداد بیمه‌نامه‌ بیشتری فروخته اند از توانگری مالی بالایی در مقایسه با سایر بیمه‌ها برخوردار اند. بر اساس آمار منتشر شده در سالنامه 98 بیمه‌ سامان، پاسارگاد، آسیا، ما، ملت و البرز همچنان توانگری مالی بالای خود را حفظ کرده اند. حفظ ثبات، کاهش زیان انباشته و ضریب خسارت پایین از عواملی است که توانگری مالی این شرکت‌ها را در سطح یک حفظ کرده است.

تعداد مراکز پرداخت خسارت

در جدول زیر می‌توانید تعداد مراکز پرداخت خسارت شرکت‌های مختلف را ببینید. به طبع هرچه تعداد مراکز پرداخت خسارت بیشتر باشد، دسترسی به این مراکز ساده‌تر خواهد بود و می‌توانید در صورت وقوع حادثه راحت‌تر خسارت خود را دریافت کنید.

نام شرکت تعداد شعب
بیمه ملت 211
بیمه ایران 120
بیمه پارسیان 60
بیمه آسیا 46
بیمه دانا 78
بیمه پاسارگاد 62
بیمه رازی 39
بیمه نوین 54
بیمه سامان 58
بیمه البرز 54
بیمه سرمد 19
بیمه معلم 58
بیمه کارآفرین 54
بیمه دی 49

پرداخت خسارت سیار

داشتن پرداخت خسارت سیار یکی از مهم‌ترین مزایا برای شرکت‌های بیمه است. پرداخت خسارت سیار یا همان پرداخت خسارت در محل، فرایند ارزیابی و پرداخت خسارت را برای مردم آسان می‌کند و همین امر می‌تواند در انتخاب بهترین بیمه ماشین تاثیر بسزایی داشته باشد. در جدول زیر وضعیت پرداخت خسارت سیار شرکت‌های بیمه مشخص شده است.

چه عواملی بر قیمت بیمه شخص ثالث تاثیر می‌گذارند؟

قیمت بیمه شخص ثالث معمولا در یک بازه مشخص قرار دارد و توسط بیمه مرکزی تصویب می‌شود. با این وجود برخی عوامل در تغییرات جزیی نرخ بیمه شخص ثالث تاثیر می‌گذارند.

نرخ دیه سال 1401

نرخ دیه یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت بیمه شخص ثالث است. تمامی پوشش‌های بیمه شخص ثالث بر اساس قیمت دیه تعیین می‌شوند. پوشش جانی ثالث 1401 برابر با دیه کامل در ماه حرام یعنی 640 میلیون تومان و پوشش حوادث راننده برابر با دیه کامل در ماه عادی (غیر حرام) یعنی 480 میلیون تومان است. پوشش مالی نیز حداقل مبلغ یک‌چهلم دیه یعنی 16 میلیون تومان و حداکثر 320 میلیون تومان است.

سطح پوشش مالی بیمه شخص ثالث

پوشش مالی بیمه شخص ثالث می‌تواند بین 16 میلیون تا 320 میلیون تومان باشد. هرچه سقف پوشش مالی افزایش پیدا کند مبلغ بیمه شخص ثالث نیز افزایش می‌یابد. نرخ مصوب بیمه مرکزی بر اساس کمترین میزان پوشش مالی یعنی 16 میلیون تومان است. بهتر است سقف پوشش مالی را از حداقل افزایش دهید تا در صورت وقوع حادثه، احتمال زیان مالی را کاهش دهید. توصیه ما این است که برای داشتن بهترین بیمه شخص ثالث با قیمت مناسب، پوشش مالی 50 میلیون تومان را انتخاب کنید تا هم هزینه افزایش زیادی نداشته باشد و هم ریسک خسارت کمتر شود.

تخفیف عدم خسارت

در صورتی که در مدت اعتبار بیمه شخص ثالث خسارت ایجاد نشود و از بیمه شخص ثالث استفاده نکنید به شما تخفیف عدم خسارت تعلق می‌گیرد. تخفیف عدم خسارت به صورت سالیانه به پلاک خودرو تعلق می‌گیرد. در قانون جدید، با هرسال عدم خسارت، 5 درصد به تخفیف عدم خسارت افزوده می‌شود.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
قدیم 10% 15% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 70% 70% 70% 70% 70% 70%
جدید 5% 10% 15% 20% 25% 30% 35% 40% 45% 50% 55% 60% 65% 70%

از طرفی در صورت خسارت، تمام تخفیف‌ها به صورت یکجا از بین نمی‌رود بلکه طبق جدول زیر کاهش می‌یابد.

تعداد خسارت / نوع خسارت یک بار دو بار سه بار و بیشتر
مالی 20 واحد 30 واحد 40 واحد
بدنی 30 واحد 70 واحد 100 واحد

جریمه دیرکرد

در صورتی که بیمه شخص ثالث خود را به موقع تمدید نکنید مشمول جریمه دیرکرد می‌شوید. این جریمه با توجه به نوع خودرو و به صورت روزانه تعیین می‌شود. مبلغ جریمه دیرکرد روزانه 1400 طبق جدول زیر است.

نوع خودرو مبلغ جریمه دیرکرد
سواری -کمتر از چهار سیلندر 5,308
سواری -پیکان، پراید و سپند 6,286
سواری -سایر چهار سیلندرها 7,390
 سواری -بیش از چهار سیلندرها 8,270
موتورسیکلت گازی 1,318
موتورسیکلت دنده‌ای یک سیلندر 1,610
موتورسیکلت دو سیلندر به بالا 1,768
موتورسیکلت سه چرخ 1,902
بارکش تا 1 تن 6,503
بارکش بیش از 1 تن تا 3 تن 7,830
بارکش بیش از 3 تن تا 5 تن 9,911
بارکش بیش از 5 تن تا 10 تن 12,698
بارکش بیش از 10 تن تا 20 تن 14,776
بارکش بیش از 20 تن 15,660

ارزانترین بیمه شخص ثالث را کدام شرکت های بیمه ارائه می‌دهند؟

نرخ بیمه شخص ثالث هر سال توسط بیمه مرکزی اعلام می‌شود و نرخ بیمه شخص ثالث در پوشش‌های پایه بین شرکت‌های مختلف بیمه برابر است. این نرخ با توجه به کاربری خودرو، نوع خودرو، تعداد سرنشین و … تعیین می‌شود. جدول زیر مصوب بیمه مرکزی است.

بهترین بیمه شخص ثالث از نظر مردم

شرکت‌های بیمه هرسال توسط بیمه مرکزی بررسی می‌شوند و عواملی مانند تعداد بیمه فروخته شده، تعداد خسارت پرداختی، مبلغ خسارت پرداختی و … در این شرکت‌ها بررسی می‌شود. تمامی این اطلاعات در سالنامه بیمه مرکزی موجود هستند. به طور کلی میزان رضایت از پرداخت خسارت کمترین امتیاز را در بین شاخص‌های ارزیابی شرکت‌ها دارد چراکه در اکثر موارد، مردم از مبلغی که به عنوان خسارت تعیین شده است رضایت ندارند. این امر می‌تواند به دلیل شناخت کم مردم از این صنعت باشد. با این وجود برخی از شرکت‌ها مانند بیمه ایران، بیمه آسیا، بیمه سرمد، بیمه رازی و … بیشترین تعداد فروش را در زمینه بیمه شخص ثالث دارند.

دکمه بازگشت به بالا