تفاوت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی چیست؟
تفاوت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی
دیجیتال مارکتینگ (Digital marketing) یا بازاریابی اینترنتی (Internet marketing) دو اصطلاح پرکاربرد این روزها در کسب و کارهای مجازی می باشند. این دو عبارت بسیاری از افراد را گیج میکند. واقعا تفاوت واژه های دیجیتال (digital) و آنلاین (online) در بازاریابی و تبلیغات چیست؟ در مقالات و تبلیغات از کدام یک باید استفاده کنیم؟
دانستن تفاوت این دو عبارت فوق به شما در شکل دادن به استراتژی کل بازاریابی و تبلیغات کمک کند. همچنین میتواند در تجزیه و تحلیل استراتژی فعلی به شما کمک کند تا با دسته بندی کردن فعالیت هایتان در زمینه بازاریابی و تبلیغات نتیجه بهتری بدست آورید.
A- دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) چیست؟
بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) یک اصطلاح گسترده است که مجموعه ای از فرآیندهای بازاریابی را توصیف می کند. ظرفیت های دیجیتالی موجود را برای ارتقاء یک محصول یا خدمات، یا ایجاد یک برند دیجیتال در برمی گیرد.
در دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing)، شما خود را محدود به استفاده از اینترنت نمی کنید. به این ترتیب ، بازاریابی دیجیتال می تواند مانند یک چتر بسیاری از تکنیک های بازاریابی را در زیر مجموعه خود پوشش دهد.
در واقع بازاریابی دیجیتال برای موفقیت در بازاریابی سنتی و انتقال از تبلیغات کاغذی و روزنامه ای به کمپین های فیس بوک و تبلیغات کلیکی (PPC) بدست آمده است.
تا زمانی که فناوری در حال پیشرفت است ، بازاریابی دیجیتال نیز توسعه و ادامه خواهد یافت. همچنین می توان گفت: هر چیزی که پایه و اساس دیجیتال دارد، می تواند بازاریابی دیجیتالی محسوب شود.
کانال هایی که بازاریابی دیجیتالی را تشکیل میدهند عبارتند از:
وب سایت ها
رسانه های اجتماعی و شبکه های اجتماعی
تبلیغات بنری (Banner)
بازاریابی ایمیلی
بازاریابی موبایل
موتورهای جستجو
پرداخت هزینه های تبلیغات کلیکی
تلویزیون اینترنتی
پیام کوتاه (sms)
تلویزیون های تبلیغاتی شهری
و هر چیز دیگری با پایه و اساس دیجیتال.
B- بازاریابی اینترنتی (Internet marketing) چیست؟
بازاریابی آنلاین یا بازاریابی اینترنتی در واقع زیر مجموعه ای از بازاریابی دیجیتال است. زیرا اکثر فعالیتهای بازاریابی دیجیتال در مرزهای بازاریابی اینترنتی قرار دارند.
مشخصه اصلی بازاریابی آنلاین این است که برای کار به یک اتصال اینترنتی زنده نیاز دارد. بنابراین استفاده از تبلیغات کلیکی (PPC) یک نوع بازاریابی آنلاین یا اینترنتی است.
به عنوان مثال: اگر در سایت خود برای تبلیغ خدمات و محصولات خود، پاپ آپ (pop-up) را اجرا میکنید. چه بصورت تصویر یا متن، از بازاریابی آنلاین استفاده کرده اید.
همانند بازاریابی دیجیتال، بازاریابی آنلاین نیز با ارتقا فناوری تکامل می یابد. با گذشت زمان به صورت تصاعدی بهتر شده و رقابت در آن نیز سخت تر از قبل خواهد بود. به گونه ای که برای یک شخص تازه وارد، اصطلاحات و واژگان استفاده شده اندکی پیچیده و نامفهوم خواهدبود و قبل از ورود به این حوزه می بایست، مهارت و دانش لازم را کسب کند.
بازاریابی آنلاین تمام استراتژی های بازاریابی موجود در بازاریابی دیجیتال را شامل می شود. یکی از بهترین روش های بازاریابی اینترنتی که رقابت بسیاری در آن وجود دارد بهینه سازی سایت (سئو) است.
C- تفاوت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی در چیست؟
به زبانی ساده دیجیتال مارکتینگ شامل استفاده از کلیه ظرفیت دستگاه های دیجیتال ( تلویزیون،موبایل،رادیو،بیلبورد و…)، سیستم عامل ها، شبکه های اجتماعی (صرف نظر از اینکه آنها آنلاین هستند یا آفلاین) میشود.
در صورتی که بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی آنلاین منحصر به روش های بازاریابی و تبلیغاتی است که به صورت آنلاین به اینترنت متصل می باشند.
به عنوان مثال: وقتی شما یک برنامه و تبلیغات ویدیویی را از طریق اینترنت بر روی گوشی تلفن همراه خود دانلود می کنید. بخش رسیدن به تبلیغات و دانلود آن را از طریق اینترنت انجام میدهید. با این حال ، هنگامی که شما آن ویدیو را از طریق تلفن همراه مشاهده می کنید یا به اطرافیان خود نشان میدهید، برنامه بصورت مستقل از اینترنت کار می کند . بنابراین نوعی از بازاریابی دیجیتال محسوب می شود.
در مثالی دیگر: هنگامی که شما میخواهید یک کمپین پیامکی ایجاد کنید و از طریق آن برای مشتریان و مخاطبان، پیام های تبلیغاتی ارسال کنید. برای اینکار که در واقع بازاریابی محسوب می شود از دستگاه های دیجیتال (سرویس های ارسال پیامک انبوه و دستگاه تلفن همراه مشتری) استفاده کرده اید. بدون اینکه مشتریان به اینترنت اتصال داشته باشند، تبلیغات شما را دریافت کرده اند.
D- روش های بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ
۱- بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (Search Engine Optimization)
2- بازاریابی محتوا (Content Marketing)
3- بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی (Social Media Marketing)
4- پرداخت به ازای کلیک (Pay Per Click)
5- بازاریابی ویدئویی (Video Marketing)
6- بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
7- بازاریابی از طریق همکاری در فروش (Affiliate Marketing)
8- بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)
۱- بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO)
با بهینه سازی سایت (Search Engine Optimization) برای موتورهای جستجوگر می توانید هدفمند ترین مشتری و مخاطبین را داشته باشید. سئو را با هیچ روش دیگر تبلیغاتی نمی شود مقایسه کرد. چون مشتری و مخاطبی را به سمت کسب و کار و سایت شما هدایت میکند که دقیقا به دنبال خدمات و محصولات ارائه شده توسط شما میگردد.
وقتی فردی داخل موتورهای جستجو چیزی را سرچ میکند، یعنی به دنبال دانستن درباره آن موضوع یا بدست آوردن آن کالا یا خدمات می باشد. این بهترین فرصت است که شما محصول و خدمات خود را برای کسی که به دنبال آن میگردد ارائه کنید.
فروش کالا و خدمات به شخصی که به دنبال چیزی میگردد و به آن نیاز دارد، خیلی راحت تر از زمانی است که شما بخواهید بی هدف تبلیغ کنید تا شاید شخصی آن تبلیغ را ببیند و از شما خرید کند.
در این روش با بهینه سازی داخلی و خارجی سایت که شامل بهینه سازی قالب سایت، سرعت سایت، مسائل تکنیکی و تولید محتوای سئو شده و توزیع آن می شود، سایت خود را برای موتورهای جست و جو بهینه می کنید تا وب سایت شما زودتر از رقبایتان در معرض دید مخاطبانتان قرار بگیرد.
سئو داخلی (On page SEO)
در این نوع سئو تمرکز اصلی بر روی محتوای موجود در صفحه است. در واقع به تمام بهینه سازی های که در داخل سایت به منظور کسب رتبه بالاتر در نتایج موتورهای جستجو انجام می شود، سئو داخلی یا On-Page SEO گویند.
سئو خارجی (Off page SEO)
در این سئو تمرکز اصلی بر دریافت سیگنال های مثبت از سایت های دیگر می باشد. مهمترین فعالیت در سئو خارجی لینک سازی و دریافت لینک از سایر سایتها (back link) می باشد.
سئو فنی (Technical SEO)
این سئو بیشتر بر پشت وبسایت شما و نحوه کد گذاری صفحات شما متمرکز است. فشرده سازی تصویر، استفاده از داده های ساختار یافته و بهینه سازی پرونده های CSS ، همه از شکل های مختلف SEO فنی هستند که می توانند سرعت بارگذاری وب سایت شما را افزایش دهند. سرعت بارگذاری سایت یک عامل مهم رتبه بندی در موتورهای جستجوگر مانند گوگل می باشد.
۲- بازاریابی محتوا (Content Marketing)
بازاریابی از طریق محتوا به معنای تولید و ارتقا محتوای متنی، تصویری، ویدئوی، صوتی، نمودار، اینفوگرافیک و… جهت معرفی برند و افزایش ترافیک ورودی سایت می باشد. محتوای خوب و با کیفیت، پایه و اساس جذب مخاطب و ترافیک به سمت سایت است.
نوشتن پست و انتشار مقالات در بخش وبلاگ شرکت یا فروشگاه، افزودن کتاب های الکترونیکی، اینفوگرافیک و محتوای بصری به شما کمک می کند تا تخصص خود را در صنعت و بازار نشان دهید. همچنین باعث افزایش ترافیک ارگانیک ورودی از موتورهای جستجو به سایت شما می شود. این کار در نهایت به شما فرصت بیشتری می دهد تا بازدید کنندگان وب سایت را به مشتری تبدیل کنید.
۳- بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی (Social Media)
بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی (Social Media Marketing) یکی دیگر از مؤلفه های بازاریابی اینترنتی است. و یکی از مواردی است که طی چند سال اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است.
میلیون ها کاربر میزان قابل توجهی از وقت خود را در رسانه های اجتماعی صرف میکنند. این واقعیت را باید بازاریاب های که در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارند بسیار جدی بگیرند. همچنین تبلیغات در رسانه های اجتماعی را به بخشی از کمپین های بازاریابی دیجیتال خود تبدیل کنند.
استفاده از ظرفیت رسانه های اجتماعی باعث می شود، محصول، خدمات و برند شما بیشتر شناخته شود. با توجه به اینکه اکثر کاربران رسانه ای اجتماعی را قشر جوان تشکیل میدهند. بازاری بسیار گسترده و مناسب برای فروش کالا و خدمات می باشد.
۳-الف) تفاوت شبکه اجتماعی با رسانه های اجتماعی
بسیاری از افراد همچنان دو عبارت شبکه اجتماعی ( Social Network ) و رسانه های اجتماعی (Social Media) را به صورت اشتباه به جای هم استفاده میکنند. اما باید بدانید که شبکه اجتماعی با رسانه های اجتماعی فرق دارد.
شبکه اجتماعی تعریفی کلی تر از رسانه های اجتماعی است. شبکه اجتماعی امروزه به معنای هر ابزار و پلتفرمی برای ارتباط است. به این معنی که پیام رسانهایی مانند واتسآپ، تلگرام، فیسبوک مسنجر و… (که خاصیت ایجاد گروه و تعامل بین بیش از ۲ نفر را دارند) هم در کنار فیسبوک، اینستاگرام و توییتر، یک شبکه اجتماعی (Social Network) نامیده میشوند.
اما رسانه های اجتماعی (Social Media)، پلتفرمهایی هستند که به منظور اطلاع رسانی شکل گرفتهاند. شبکه های اجتماعی مانند: فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، لینکدین، ردیت، پینترست، تامبلر و… رسانه های اجتماعی (Social Media) نامیده میشوند.
۴- پرداخت به ازای کلیک ( Pay Per Click )
پرداخت به ازای کلیک یا PPC روشی برای هدایت ترافیک به وب سایت، از طریق پرداخت هزینه به ناشران ( مانند گوگل) به ازای هر بار کلیک بر روی تبلیغات است. در این مدل از تبلیغات اینترنتی، بازدیدکنندگان به سمت وبسایت، اپلیکیشن موبایل یا رسانهای دیگر هدایت میشوند و تبلیغ دهنده بر اساس تعداد کلیکها و مراجعه به رسانه خود، به نمایش دهنده هزینه تبلیغات را پرداخت میکند.
یکی از متداولترین روش های پرداخت به ازای کلیک، تبلیغات گوگل در نتایج جستجو است. که به شما اجازه میدهد با پرداخت هزینه، لینک سایت شما در نتایج جستجو در بالاترین قسمت نمایش داده شود.
کانالهای دیگری که می توانید از PPC استفاده کنید عبارتند از:
تبلیغات پرداخت شده در فیس بوک – Facebook : در فیس بوک کاربران می توانند با پرداخت هزینه، نمایش تبلیغات و پست های خود را سفارشی کنند. با این کار فسبوک محتوای انتخابی شما را برای مخاطبینی که با تجارت شما مرتبط هستند به نمایش میگذارد.
کمپین تبلیغات توییتر- Twitter: در توییتر کاربران می توانند مبلغی را بابت نمایش پست ها و نشان های پروفایل خود در فیدهای خبری مخاطبان خاص ، پرداخت کنند. اینکار برای دستیابی به هدفی خاص برای تجارت شما میباشد.
این هدف می تواند شامل: افزایش ترافیک وب سایت، افزایش تعداد دنبال کنندگان در توییتر، افزایش میزان تعامل مخاطب با یک توییت یا حتی بارگیری یک برنامه باشد.
پیام های حمایت شده در لینکدین – LinkedIn: در لینکدین کاربران می توانند با پرداخت هزینه، پیغام خود را به صورت مستقیم به سمت کاربرانی که با صنعت و کسب و کار آنان مرتبط است هدایت کنند. با این کار شانس خود را برای معرفی صنعت و حرفه خود و همچنین بدست آوردن شغل بیشتر می کنند.
۵- بازاریابی ویدئویی (Video Marketing)
بازاریابی ویدئویی یا ویدئو مارکتینگ (Video Marketing) در واقع استفاده از فیلم جهت تبلیغ و معرفی محصول یا خدمات می باشد. با استفاده از فیلم میتوان در رسانه های اجتماعی، میزان تعامل مشتری با خدمات و محصولات ارائه شده را افزایش داد.
امروزه بازاریابی ویدئویی، یکی از محبوبترین و پربازدهترین روش های بازاریابی است که بیش از هر کمپین دیگری، نرخ تعامل کاربر با برند و کسب کار شما را افزایش میدهد.
با توجه به اینکه سرعت انتقال مطلب و پیام از طریق ویدئو بسیار بیشتر از هر روش دیگر تبلیغات است. در مدت زمانی بسیار کوتاه میتوان حجم زیادی از تبلیغات و اطلاعات را به ذهن مخاطب انتقال داد.
در ویدئو مارکتینگ ، رسانه های اجتماعی از قبیل یوتیوب، آپارات، اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین و… بستری بسیار مناسب جهت اشتراک گذاری و نمایش فیلم های تبلیغاتی می باشند.
۶- بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) به ارسال ایمیل جهت گسترش رابطه با مشتری بالقوه یا مشتری فعلی، گفته میشود. شرکت ها از بازاریابی ایمیلی به عنوان روشی برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود استفاده می کنند.
این ایمیل ها اغلب برای تبلیغ محتوا، تخفیف ها ، رویدادها و همچنین به منظور کمک به ایجاد وفاداری، اعتماد یا آگاهی از برند و هدایت عموم مردم به سمت وب سایت مشاغل استفاده می شود.
انواع ایمیل هایی که ممکن است در یک کمپین بازاریابی ایمیلی برای مخاطبین و مشتری ها ارسال شود عبارتند از:
۱- خبرنامه اشتراک وبلاگ.
۲- ایمیل های پیگیری بازدید کنندگان وب سایت که چیزی بارگیری کرده اند.
۳- ایمیل های استقبال از مشتری.
۴- ارسال ایمیل در مناسبت ها و اعطای تخفیف به مشتریان وفادار.
۷- بازاریابی از طریق همکاری در فروش (Affiliate Marketing)
بازاریابی از طریق همکاری در فروش یا بازاریابی پورسانتی نوعی از بازاریابی است که توسط افراد خارج از کسب و کار انجام می شود.
در این روش، پیشنهاد خرید یا معرفی محصول بر روی وبسایت و یا وبلاگ ناشر قرار داده میشود و اگر این تبلیغات منجر به فروش محصول شود، مبلغی از طرف صاحب محصول به ناشر که بازاریابی محصول را انجام داده، پرداخت میشود.
در این روش افراد و صاحبان وبسایت ها، با تبلیغات و جذب مشتری و هدایت آن به سمت سایت ارائه دهنده خدمات، کسب سود می نمایند. در واقع برای دیگران تبلیغ نموده و پورسانتی از سود فروش را دریافت میکنند.
۸- بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)
بازاریابی درونگرا شکلی از بازاریابی است که شما با تولید محتوای مفید و باکیفیت، مخاطب را جذب و درگیر سایت خودتان می کند. در واقع اولین برخورد و مراجعه مخاطب با کسب و کار یا برند شما، از طرف مخاطب آغاز میشود و هیچ گونه اجباری در کار نبوده است.
به عنوان مثال: مخاطب در موتورهای جستجو یا شبکه های اجتماعی مطلب و موضوعی را سرچ میکند و به سایت و کسب کار شما می رسد.
از آنجایی که مخاطب در پی رسیدن به سوال و نیاز خود، به کسب و کار شما رسیده و سپس با محصول و خدمات شما آشنا شده است. به این شیوه بازاریابی، بازاریابی درونگرا یا ورودی گفته میشود. در این شیوه از بازاریابی مشتری با رضایت خاطر جذب شما می شود.
چند نمونه از بازاریابی داخلی در مقابل بازاریابی سنتی:
۱- وبلاگ نویسی و تولید محتوای با کیفیت در مقابل تبلیغات مزاحم پاپ آپ
۲- بازاریابی ویدیویی از طریق ساخت کلیپ های آموزشی،سرگرمی،علمی و… در مقابل تبلیغات ویدیویی تجاری
۳- ارسال ایمیل برای اعضا و مخاطبین در مقابل ارسال ایمیل بصورت هرزنامه و بی هدف
تفاوت دیجیتال مارکتینگ با بازاریابی آنلاین چیست؟
در مقاله چرا دیجیتال مارکتینگ اهمیت دارد به تعریف دقیقی از دیجیتال مارکتینگ و بیان اهمیت استفاده از آن برای کسب و کارها پرداختیم و بیان کردیم که یکی از اهداف مهم بکارگیری دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارها ایجاد برند در دنیای دیجیتال است.
مفهوم برند دیجیتال، یک تکنیک مدیریتی در ایجاد برند است که از ترکیب نام تجاری اینترنتی و همچنین بازاریابی دیجیتالی برای گسترش فناوری های دیجیتالی مانند ارتباطات آنلاین، برنامه های نصب شده بر روی دستگاه ها و یا محتوای رسانه ای استفاده می کند.
بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ از تمام کانال های موجود در رسانه های دیجیتال برای دریافت اطلاعات به مشتریان استفاده می کند و تنها به اینترنت و فضای مجازی محدود نمی باشد. نمونه هایی از کانال های رسانه ای در بازاریابی دیجیتال شامل وب سایت، پی پی سی یا پرداخت به ازای هر کلیک، بازاریابی از طریق پیامک، پادکست های صوتی، سئو (بهینه سازی برای موتورهای جستجو ) و برنامه های تلفن همراه می باشد.
برخی از کانال های دیجیتال مارکتینگ مانند اپلیکیشن های موبایل می توانند بدون نیاز به اتصال همیشگی به اینترنت به کار خود ادامه دهند که چنین کانال هایی در حیطه بازاریابی اینترنتی به شمار می روند. بازاریابی اینترنتی که زیر مجموعه ای از بازاریابی دیجیتال می باشد به بازاریابی با استفاده از کانالها یا رسانه هایی گفته می شود که به صورت همیشگی به اینترنت اتصال دارند.
بازاریابی یا مارکتینگ در نگاه کلان، مطالعه، تحقیق و مدیریت ارتباطات تعاملی است. هدف نهایی از بازاریابی ایجاد، نگهداری و کسب رضایت مشتریان است. به بیان دیگر بازاریابی فرآیند جلب رضایت مشتریان وفادار و مشتریان جدید برای محصولات یا خدماتی است که شرکت ارائه می کند. در این تعریف بازاریابی یک فرایند است که شامل تحقیق، تبلیغ، فروش و توزیع محصولات یا خدمات کسب و کار شماست.
تفاوت دیجیتال مارکتینگ و آنلاین مارکتینگ در چیست؟
از آنجایی که این روزها اصطلاح بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) و بازاریابی آنلاین (Online Marketing) بسیار شنیده میشود، ممکن است این سوال به ذهن شما هم خطور کرده باشد که آیا این دو یکی هستند؟ اگر با هم فرق دارند، تفاوت دیجیتال مارکتینگ و آنلاین مارکتینگ در چیست؟ آیا محدوده مشترک دارند؟ در کجا با هم یکی هستند؟
“بازاریابی آنلاین” و “بازاریابی دیجیتال” هر دو از اصطلاحاتی گیج کننده هستند. حتی افرادی که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند با این سوال مواجه هستند که باید از اصطلاح آنلاین مارکتینگ استفاده کنیم یا اصطلاح دیجیتال مارکتینگ؟
با اینحال دانستن تفاوت دیجیتال مارکتینگ و آنلاین مارکتینگ می تواند به شما در ایجاد استراتژی کلی بازاریابی و تجزیه و تحلیل استراتژی فعلی بازاریابی کمک کند.
تفاوت دیجیتال مارکتینگ و آنلاین مارکتینگ چیست؟
بازاریابی دیجیتال مانند یک چتر است که بسیاری از تکنیکهای بازاریابی را که با استفاده از کانالها و ابزارهای دیجیتال (صرف نظر از اینکه نیاز به اینترنت دارند یا خیر) انجام میشود، را در بر میگیرد. در واقع اولین بار بعد از اختراع رادیو در سال 1896، سازندگان متوجه شدند که میتوانند از آن برای فروش کالاها استفاده کنند و به دنبال آن تبلیغاتی برای یک نمایش اپرا انجام شد. بعد از این تبلیغ افراد زیادی بلیطهای آن نمایش را خریدند و استراتژی بازاریابی دیجیتال متولد شد.
در نتیجه بازاریابی دیجیتال ارتباطی با اینترنت ندارد. به عبارتی بازاریابی دیجیتال شامل تبلیغات آفلاین و آنلاین در دستگاههای دیجیتال میشود. به بیان دیگر بازاریابی دیجیتال انواع بازاریابی که شامل رسانه های الکترونیکی است را در بر می گیرد. یا به زبان ساده تر بازاریابی دیجیتال به هر شکلی از محصولات یا خدمات بازاریابی است که شامل دستگاه های الکترونیکی می شود.
به همین دلیل است که بازاریابی دیجیتال استراتژی جدیدی نیست زیرا دهها سال است که وجود دارد و در ابعاد وسیعی مورد استفاده قرار میگیرد، از آنجایی که بازاریابی دیجیتال هم به صورت آنلاین و هم به صورت آفلاین قابل انجام است استفاده از هر دو نوع آنلاین و آفلاین برای یک استراتژی بازاریابی دیجیتالی اهمیت فراوانی دارند.
بنابراین به بر اساس این طبقهبندی، بازاریابی آنلاین یکی از زیرمجموعههای بازاریابی دیجیتال محسوب میشود.
برای اینکه تفاوت این دو را بهتر متوجه شوید مثال زیر را در نظر بگیرید:
یک بازی را بر روی گوشی خودتان نصب میکنید و این بازی برای اجرا نیاز به اینترنت ندارد، در این صورت تبلیغاتی که در بازی مشاهده میکنید یک نوع بازاریابی دیجیتال به حساب میآید.
مثال بعدی که میشود برای بازاریابی دیجیتال بیان کرد، در رابطه با تبلیغات پیامکی است. این نوع تبلیغات برای ایجاد و اجرا به فناوری نیاز دارند، اما برای ارسال SMSهای تبلیغاتی نیازی به اینترنت ندارند، بنابراین تبلیغات پیامکی جز بازاریابی دیجیتال محسوب میشود.
انجام تبلیغات تلویزیونی (تبلیغات آنلاینی که با ابزار تلویزیون انجام میشود) هم جز بازاریابی دیجیتال محسوب میگردد.
بازاریابی دیجیتال به لطف پیشرفت روزافزون فناوری، روز به روز در حال گستردهتر شدن است و استراتژیهای زیادی برای بازاریابی دیجیتال وجود دارد که همگام با پیشرفت فناوری روز به روز به آن افزوده خواهد شد.
برخی استراتژیهای بازاریابی دیجیتال عبارتند از:
- پادکستها و رادیو
- تبلیغات تلویزیونی
- تبلیغات تلفنی
- بازاریابی آنلاین
- بازی ها
- بازاریابی محتوا
- بازاریابی ویدیویی
- بازاریابی تلفن همراه
- بیلبوردهای الکترونیکی
- و غیره
بازاریابی آنلاین
بازاریابی آنلاین، که معمولاً به عنوان “بازاریابی اینترنتی” یا “تبلیغات اینترنتی” (Online Advertising) نیز شناخته می شود، زیرمجموعهای از بازاریابی دیجیتال است. بازاریابی آنلاین همانطور که از نامش مشخص است برای کار به اتصال اینترنتی نیاز دارد.
به عنوان مثال، تبلیغات کلیکی در وبسایتها نوعی بازاریابی آنلاین هستند.
همچنین در مثال بالا اگر برای اجرای بازی نصب شده بر روی تلفن همراه، نیاز به اینترنت باشد و تبلیغات نمایش داده شوند این خود نوعی از بازاریابی آنلاین محسوب میشود.
بازاریابی آنلاین مانند بازاریابی دیجیتال، همگام با پیشرفت تکنولوژی و فناوری تکامل می یابد و تمام استراتژی های بازاریابی موجود در بازاریابی دیجیتال، برای بازاریابی آنلاین هم به کار برده میشود.
برخی از انواع بازاریابی آنلاین شامل موارد زیر است:
- بازاریابی تلفن همراه
- بازاریابی محتوا
- تبلیغات آنلاین ویدئویی (یوتیوب، آپارات، نماشا و غیره)
- سئو یا بهینه سازی موتور جستجو (SEO)
- بازاریابی موتور جستجو (SEM)
- تبلیغات کلیکی (PPC، CPC)
- نمایش تبلیغات در وب سایتها اعم از تبلیغات متنی، تصویری، ویدئویی و غیره
- بازاریابی شبکههای اجتماعی (SMM) (فیس بوک ، لینکدین، اینستاگرام، توییتر و غیره)
- بازاریابی وابسته یا افیلیت مارکتینگ
- تلویزیونهای اینترنتی
- ایمیل مارکتینگ
- و غیره
در ادامه برخی از انواع شیوههای بازاریابی آفلاین را بیان میکنیم:
- بیلبوردهای الکترونیکی
- بازاریابی رادیویی
- نمایش حمایت مالی
- بازاریابی تلویزیونی
- بازاریابی تلفنی
- بازاریابی پیام متنی (هدیه ، کوپن ، برنامه های وفاداری)
- کدهای QR
- و غیره
برخی از استراتژیهای بازاریابی دیجیتال عبارتند از:
بازاریابی رادیویی
بیش از صد سال هست که رادیو و تبلیغات رادیویی در کنار ما هستند. شاید عجیب باشد اما همچنان رادیو علاقمندان خود را در سراسر جهان دارد و برخی از شبکهها رادیویی در دنیا سود زیادی را به دست میآورند. به خصوص که همگام با رشد تکنولوژی و ظهور اینترنت، رادیوهای اینترنتی ظهور کردند.
استفاده از رادیو برای تبلیغات محلی بسیار کاربردی است. همچنین میتوانید کانالهای رادیویی اینترنتی و پادکستهایی که شنوندگان فراوانی دارند را بیابید و از آنها بخواهید در ابتدا یا انتهای نمایش خود تبلیغات شما را پخش کنند.
بازاریابی تلویزیونی
همچنان افراد زیادی مخاطب تلویزیون هستند، طبق آمارها آ»ریکاییها چهار ساعت از وقت خود را در روز به تماشای تلویزیون میپردازند. بنابراین از این ابزار برای تبلیغات استفاده فراوانی میشود. نکته مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که تبلیغاتی که از تلویزیون پخش میشوند باید هدفمند و هوشمندانه باشند تا هزینهای که برای تبلیغات در تلویزیون میپردازید به ازای دیده شده توسط هر نفر نرخ پایینی داشته باشد.
به عنوان مثال برای تبلیغ لوازم آرایشی بهتر است تبلیغات زمانی پخش شوند که تعداد بالایی از مخاطبان خانم در حال تماشای تلویزیون هستند. در این صورت تبلیغات تلویزیونی اثربخشی بالایی داشته و هزینهای که میپردازید به ازای هر فردی که تبلیغات شما را میبیند نرخ پایینی خواهد داشت.
بازاریابی تلفنی
بازاریابی تلفنی شامل تماس، MMS و SMS است. تحقیقات نشان داده که بازاریاب میتواند با روزانه 52 تماس تلفنی سه مشتری برای سازمان به دست آورد. گرچه این میزان نسبت به شبکههای اجتماعی یا ایمیل مارکتینگ قابل مقایسه نیست اما در بازاریابی رویکرد معتبر و معقولی است و در اگر در کنار سایر شیوههای بازاریابی به کار برود اثربخشی بیشتری خواهد داشت. پس بازاریابی تلفنی را دستکم نگیرید.
بازاریابی تلفنی به خصوص برای اطلاع رسانی کاربرد فراوانی دارد، به عنوان مثال برای اطلاع رسانی جهت برگزاری همایشها، رویدادها، جشنوارههای فروش، کدهای تخفیف میتوانید از شیوه ارسال SMS استفاده کنید.
نمونهای از کاربرد این روش، کدهای تخفیفی است که اسنپ برای مشتریان خود ارسال میکند.
انتخاب استراتژیهای بازاریابی دیجیتال برای کسب وکار
مهمترین مزیت بازاریابی دیجیتال، انعطافپذیری آن است. شما مجبور نیستید دقیقا شبیه رقبایتان در بازار عمل کنید. به جای این کار میتوانید بر روی پیدا کردن اینکه مخاطبان هدف کسب و کارتان بیشتر در کجا حضور دارند، تمرکز کنید و با آنها در ارتباط موثر برقرار کنید.
بهتر است با توجه به بازار هدف خودتان که در گام دوم برنامه دیجیتال مارکتینگ، یعنی تحلیل بازار، آن را شناسایی کردید، استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ خود را اجرا کنید.
به عنوان مثال اگر درصد بالایی از مشتریان شما در اینستاگرام فعال هستند، بهتر است بر روی بازاریابی شبکههای اجتماعی در اینستاگرام توجه ویژه داشته باشید.
نکات مهم در انتخاب استراتژیهای بازاریابی دیجیتال برای کسبوکار چیست؟
مهمترین نکته در تدوین و اجرای استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ این است که فعالیتهای بازاریابی خود را پیگیری و رصد کنید، نتایج را مورد بررسی قرار دهید تا در صورتی که نیاز به اصلاح و بازنگری در استراتژی بازاریابی است، بتوانید سریعا روشهای خود را اصلاح کنید.
به خصوص که با سرعتی که در پیشرفت و تکامل تکنولوژی وجود دارد، تکنیکها و روشهای بازاریابی دیجیتال با سرعت زیادی تکامل پیدا میکند. بنابراین شناسایی نقاط تماس با مشتری یا touch point ها برای کسب و کارها بسیار ضروری است و در صورتی که بتوانید به سرعت تغییرات در بازاریابی دیجیتال را شناسایی کنید، میتوانید مشتریان فعلی خود را حفظ و در جذب مشتریان جدید بسیار موفق عمل کنید.
در نهایت با توجه به تفاوت بازاریابی دیجیتال و بازاریابی آنلاین، نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که این تعاریف، صرفا تعریف لغوی هستند. مهم این است که باید در انتخاب استراتژی بازاریابی خود هوشمندانه عمل کنید. از نتایجی که قرار است بعد از اجرای این برنامهها به دست بیاورید، آگاه باشید. صرف نظر از روشی که برای بازاریابی انتخاب کردید، برنامه اجرایی داشته باشید.
و بدانید با اجرایی کردن برنامه خودتان می خواهید چه نتیجه ای بگیرید؟ چگونه برای دستیابی به این هدف برنامه ریزی می کنید؟ آیا می خواهید محصولات خودتان را معرفی کنید یا میخواهید مخاطبان خود را بشناسید؟ و چگونه قرار است پولی را که برای اجرای برنامههای بازاریابی خود سرمایه گذاری کرده اید را پیگیری کنید؟
پاسخ دادن به این سوالات، به خصوص زمانی که لازم است برای کسب و کارتان استراتژی بازاریابی آنلاین یا بازاریابی دیجیتال یا هر دو را به صورت همزمان داشته باشید، در تعیین استراتژی بازاریابی کمک فراوانی میکند.
منبع:تسمینو پلتفرم رپورتاژ آگهی