آشنایی با دریچه فن کویل و معرفی انواع دریچه زیر فن کویل

یکی از پرکابردترین نوع فن کویل، فن کویل سقفی می‌باشد. با توجه به نحوه خاص نصب شدن فن کویل سقفی، به منظور دسترسی آسان به قطعات داخلی آن در هنگام تعمیرات و سرویس از دیچه‌های خاصی به نام دریچه بازدید فن کویل استفاده می‌شود. در این مقاله قصد داریم با دریچه بازدید فن کویل و انواع آن بیشتر آشنا شویم.

فن کویل

فن کویل یکی از تجهیزات مورد استفاده در سیستم‌های تهویه مطبوع است، که وظیفه آن ایجاد جریان هوا با دما و کیفیت مناسب می‌باشد. از فن کویل در سیستم‌های تهویه مطبوع آپارتمان‌ها، مجتمع‌های مسکونی، مجتمع‌های تجاری، هتل‌ها، رستوران‌ها، سالن‌های همایش، محیط‌های صنعتی و … بهره برده می‌شود.

هر فن کویل دارای یک فن است که وظیفه آن ایجاد جریان هوا می‌باشد. یک یا چند فیلتر نیز در مسیر جریان هوا، آن را از آلودگی‌ها پاک‌سازی می‌کنند. برای تنظیم دما از کویل استفاده می‌شود. جریان آب با دمای مناسب، یعنی آب گرم در زمستان برای گرمایش و آب سرد در تابستان برای سرمایش، وارد کویل شده و با تبادل حرارت با هوا دمای آب را به نقطه مطبوع می‌رساند. سپس جریان هوا به فضای مد نظر هدایت می‌شود. فن کویل‌ها دارای مدل‌های مختلفی است، از جمله فن کویل سقفی، فن کویل زمینی، فن کویل کانالی و …. در آرشیو مقالات گروه تهویه مارکت در مورد اجزاء فن کویل، نحو کار آن و … مقالاتی وجود دارند که می‌تواند به آن‌ها مراجعه نمایید.

فن کویل سقفی

فن کویل سقفی نوعی فن کویل است که در داخل سقف (یا سقف کاذب) نصب می‌شود. مزیت این نوع فن کویل آن است که در دید نبوده و فضای محیط را اشغال نمی‌کند. اما یکی از مشکلاتی که فن کویل‌های سقفی با آن مواجه‌اند، دسترسی سخت به تجهیزات داخلی هنگام سرویس و تعمیرات می‌باشد. برای حل این مشکل به منظور ایجاد دسترسی به داخل فن کویل از دریچه بازدید فن کویل استفاده می‌شود.

آشنایی

دریچه بازدید فن کویل

برای دسترسی به اجزاء داخلی فن کویل به منظور سرویس، تعمیارت و بازدیدهای دوره‌ای از دریچه‌ای واقع بر بدنه فن کویل استفاده می‌شود. این دریچه که با نام دریچه بازدید فن کویل، دریچه فن کویل یا دریچه زیر فن کویل نیز شناخته می‌شود دارای طراحی‌های مختلفی است که به شرایط و نوع بدنه استفاده می‌شود.

به طور کل دریچه فن کویل بر حسب جنس به پنج دسته تقسیم می‌شود:

  1. دریچه فن کویل آلومینیومی
  2. دریچه فن کویل آهنی
  3. دریچه فن کویل ام دی افی
  4. دریچه فن کویل استیلی
  5. دریچه فن کویل پلاستیکی
  6. دریچه فن کویل آلومینیومی

فلز آلومینیوم قابلیت شکل‌پذیری بالایی داشته و در مقایسه با قسمت، مزایای زیادی از جمله مقاومت بالا در برابر خوردگی و وزن کم دارد. به همین جهت دریچه فن کویل آلومینیومی دارای کاربرد زیاد با مدل‌های مختلفی است.

  • دریچه فن کویل آلومینومی ساده، که در فن کویل‌هایی با هوای برگشتی از طریق داکت هوا کاربرد دارد.
  • دریچه فن کویل آلومینیومی گریل‌دار، که قابلیت تامین هوا از طریق شیارهای دریچه وجود دارد.
  • دریچه فن کویل آلومینیومی خطی، که متشکل است از یک ورق آلومینیومی که در بدنه خود یک دریچه نیز دارد. معمولاً از یک توری نیز در پشت آن به منظور فیلتر کردن حشرات و اجسام ریز بهره برده می‌شود.
  • دریچه فن کویل آلومینیومی مشبک، که یک ورق آلومینیومی است که دارای دریچه مشبک صفر یا 45 درجه می‌باشد.
  • دریچه فن کویل آلومینیومی گل سقفی، که دارای طراحی زیبا بوده و مناسب منازل و ادارات می‌باشد.
  • دریچه فن کویل آلومینیومی کله قندی
  • دریچه فن کویل آلومینیومی طرح اسلوت
  • دریچه فن کویل آلومینیومی Z
  • دریچه فن کویل آلومینیومی ترکیبی

مزایای استفاده از دریچه فن کویل

از مهم‌ترین دلایل استفاده از دریچه فن کویل می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  1. قیمت مناسب
  2. نصب آسان
  3. تنوع رنگ و طرح
  4. دارای دو حالت پره ثابت و تیغه متحرک
  5. استفاده از رنگ کوره‌ای استاتیک جهت تثبیت رنگ دریچه فن کویل در طول مدت استفاده
  6. دکوراتیو بودن دریچه زیر فن کویل
  7. افزایش هوای بازگشتی به سیستم فن کویل
  8. کمک به پخش مطبوع هوا
  9. جانمایی محل قرارگیری فن کویل
  10. امکان تعمیر و سرویس تجهیزات از طریق دریچه بازدید فن کویل
  11. نصب فیلتر و صافی جهت کاهش آلودگی
  12. درب وزنه‌ای و لولایی
  13. ضد زنگ
  14. وزن کم
  15. امکان جداسازی درب از قاب اصلی
  16. تولید در آلیاژ و متریال مختلف
  17. متناسب با شرایط آب و هوایی محل نصب
  18. ساخت در ابعاد و ضخامت سفارشی
  19. قابل استفاده در ساختمان مسکونی، اداری و تجاری

سوالات متداول

در این بخش از مقاله آشنایی به سوالات احتمالی شما در رابطه با دریچه فن کویل و انواع دریچه زیر فن کویل پاسخ خواهیم داد. در صورت ایجاد پرسش متفاوت با استفاده از بخش نظرات همین مقاله در سریع‌ترین زمان ممکن، جواب خود را دریافت نمایید.

فرق بین فن کویل و داکت اسپلیت چیه؟

هر دو دستگاه جهت سرمایش و گرمایش محیط استفاده شده اما داکت اسپلیت از گاز برای این کار استفاده کرده ولی فن کویل از آب جهت افزایش حرارت و برودت محیط بهره خواهد برد. با توجه خواص فن کویل جهت مدیریت دمای محیط بهتر است از سیستم فن کویل برای آپارتمان‌ها و ادارات بزرگ استفاده شود.

از دریچه داکت زیر فن کویل برای دریچه بازدید داکت اسپلیت میشه استفاده کرد؟

از لحاظ ساختاری تفاوت چندانی با یکدیگر نداشته و در صورت صلاح‌دید شخص نصاب و هارمونی عملکرد امکان استفاده از دریچه بازدید فن کویل برای دریچه داکت اسپلیت وجود دارد.

بهترین نوع دریچه زیر فن کویل برای مناطق مرطوب چیه؟

استفاده دریچه زیر فن کویل پلاستیکی و آلومینیومی در طرح، رنگ و مدل‌های مختلف برای مناطق شمالی و جنوبی کشور که دارای رطوبت بالا هستند، پیشنهاد خواهد شد.

ارزان ترین دریچه فن کویل در کشور کدومه؟

هر یک از دریچه‌های فن کویل با توجه به ابعاد، ضخامت بدنه، طرح و نوع متریال به‌کار رفته از قیمت متفاوتی برخوردار هستند. اما با خرید مستقیم از مجموعه تهویه سان تمامی واسطه‌های بین تولیدکننده و مصرف‌کننده از بین رفته و قطعاً قیمت تمام شده کمتری جهت خرید دریچه فن کویل پرداخت خواهد نمود.

فن کویل سقفی چیست؟

فن کویل در سه حالت سقفی، کانالی و دیواری بوده و قرارگیری تجهیزات اصلی سیستم فن کویل در سقف ساختمان نوع سقفی فن کویل نام دارد. از دریچه زیر فن کویل نیز جهت جانمایی دقیق محل قرارگیری آن در سقف استفاده خواهد شد.

دریچه بازدید فن کویل چیه؟

جهت انجام سرویس دوره‌ای و تعمیر تجهیزات فن کویل نیازمند مشخص بوده محل نصب فن کویل خواهید بود. این جانمایی توسط دریچه بازدید فن کویل انجام شده و از طرفی با خاصیت دکوراتیو بودن خود موجب بهبود ظاهر فضای محیط داخلی خواهد شد.

چرا از دریچه زیر فن کویل استفاده می شود؟

جهت افزایش هوای بازگشتی به فن کویل و دسترسی به قطعات فن کویل در زمان تعمیر آن نیازمند استفاده از دریچه فن کویل خواهید بود.

دریچه زیر فن کویل آلومینیومی بهتره یا پلاستیکی؟

هر دو دریچه فن کویل پلاستیکی و آلومینیومی دارای تنوع طرح، رنگ، مدل و ابعاد بوده و شرایط سازگاری با محیط با رطوبت بالا درکنار نشت احتمالی آب از دستگاه فن کویل را خواهند داشت.

 

دکمه بازگشت به بالا