برترین های کسب و کارعمومی

تفاوت فن کویل و اسپلیت

تفاوت فن کویل با اسپلیت در چیست؟ سیستم های تهویه مطبوع بر مبنای سیکل تبرید تراکمی و از طریق یا سیال، فرآیند سرماسازی و توزیع هوای خنک را انجام می دهند. کارایی و راندمان بالا، در کنار بهینه سازی مصرف انرژی و قابلیت دوگانه و ، استفاده از این دستگاه ها را مورد توجه مصرف کنندگان قرار داده است. اسپلیت و فن کویل از جمله تجهیزات سرمایشی پرکاربرد و پر استفاده برای توزیع هوای خنک و مطبوع در سازه ها و فضاهای مختلف و گوناگون محسوب می شوند.

سیستم های تهویه مطبوع نظیر اسپلیت و فن کویل، در ایجاد فضایی ایده آل و بهینه برای آرامش و آسایش افراد نقش بسزایی ایفا می نمایند. هر کدام از این دستگاه ها متناسب با نوع و مدل، از ویژگی ها و مشخصات مختص به خود برخوردار می باشند.

همچنین، شیوه و روش خنک کردن و برخورداری از امکانات و قابلیت های متمایز، تفاوت فن کویل با اسپلیت را رقم می زند. با مقایسه این دستگاه ها از ابعاد مختلف، تفاوت های شاخص میان و به خوبی مشخص می شود.

مهم ترین تفاوت فن کویل با اسپلیت

1- مکانیزم عملکرد

نوع عملکرد و کارکرد را می توان از تمایزها و تفاوت فن کویل با اسپلیت به حساب آورد. دستگاه های اسپلیت از دو یونیت داخلی و یونیت خارجی، به صورت مجزا و مستقل تشکیل می شوند. ارتباط و تعامل این یونیت ها با یکدیگر به وسیله کابل اتصال و لوله های مسی صورت می گیرد.

یونیت خارجی یا بخش کندانسور دستگاه در فضای آزاد و معمولا بیرون از ساختمان نصب می گردد. پنل داخلی اسپلیت در محیط داخلی و بر روی سطح دیوار پیاده‌سازی می شود. برای آشنایی بیشتر با نحوه عملکرد و طرز کار فن کویل مقاله ” ” را مطالعه نمایید تا صفر تا صد آنچه باید در این خصوص بدانید را کسب نمایید.

در این زمینه باید خاطر نشان نمود که عملکرد سرمایشی و برودتی اسپلیت ها از طریق متراکم سازی مبرد و سیکل تبرید عملیاتی می شود. بر این اساس، هوای موردنیاز در محیط داخلی، توسط گاز خنک کننده موجود در محفظه داخلی کمپرسور تامین می گردد.

سیستم های ایر کاندیشن مانند فن کویل، از ساختار ساده و نه چندان پیچیده ای برخوردار می باشند. ساختمان اصلی این دستگاه ها از یک یونیت هواساز متشکل شده که در فضای داخلی آن یک کویل آب و یک فن دمنده به چشم می خورد. آب مورد نیاز مدار فن کویل از طریق تجهیزات سرمایشی و گرمایشی نظیر موتورخانه، پکیج و چیلر تامین می شود.

تولید هوای خنک در سیستم فن کویل مستلزم جریان و گردش آب در لوله های کویل حرارتی می باشد. آب جریان یافته در لوله ها متناسب با شرایط دمایی محیط، به صورت گرم یا سرد و از طریق فن دمنده دستگاه به محیط داخلی انتقال پیدا می کند. یک تکه و یکپارچه بودن دستگاه های فن کویل، قابلیت پوشش یک فضای مشخص را امکان پذیر می سازد.

داکت اسپلیت |دیجی کالا فن کویل

2- موقعیت نصب دستگاه

یکی دیگر از تمایزها و تفاوت های فن کویل با اسپلیت به موقعیت و شرایط نصب این دستگاه ها مربوط می شود. به طور معمول، فن کویل ها متناسب با نحوه نصب، در مدل های مختلف کانالی، کاستی، سقفی، زمینی و دیواری طراحی و تولید می شوند. بر همین اساس، قابلیت نصب و اجرای این دستگاه ها بدون محدودیت و بدون اشغال فضای اضافی در ساختمان وجود دارد.

علاوه بر این، کاربر می تواند متناسب با نوع نیاز خود نسبت به انتخاب مدل مناسب اقدام نماید. این در حالی است که اسپلیت ها در مدل دیواری موجود بوده و با قرار گرفتن بر روی سطح دیوار نصب و مورد بهره برداری قرار می گیرند.

3- منبع انرژی دستگاه

منبع تامین انرژی را می توان از دیگر تفاوت ها و وجه تمایز فن کویل با اسپلیت برشمرد. فن کویل ها برای توزیع هوای گرم در فصل زمستان نیاز به آبگرم دارند. آبگرم دریافتی این دستگاه ها از طریق سیستم حرارت مرکزی نظیر موتورخانه و پکیج تامین می شود. همچنین، در فصل تابستان آب سرد سیستم توسط تهیه می گردد. در سوی مقابل، اسپلیت ها فرآیند سرمایش را به وسیله فشرده سازی گاز مبرد داخل محفظه انجام می‌دهند.

4- توان و قدرت گرمایشی

یکی دیگر از تفاوت فن کویل با اسپلیت به توان و قدرت برودتی این دستگاه ها اختصاص پیدا می کند. بسیاری از مدل های اسپلیت علی رغم برخورداری از عملکرد سرد و گرم، غالبا به عنوان سیستم سرمایشی شناخته می‌شوند. چرا که استفاده از حالت گرمایشی این دستگاه ها با افزایش هزینه های مصرفی، به ویژه برق و انرژی همراه است.

در سوی مقابل، فرآیند گرمایش فن کویل ها به وسیله جریان آبگرم اجرایی می گردد. بر همین اساس، علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها، فن کویل ها در مقایسه با اسپلیت ها از قدرت گرمایشی بالاتری بهره مند می باشند. بنابراین، در فصل زمستان به راحتی می توان از هوای گرم و دلنشین تولید شده به وسیله این دستگاه بهره برد.

5- مصرف برق و انرژی

میزان مصرف انرژی و برق دیگر تفاوت فن کویل با اسپلیت را رقم می زند. به طور معمول، کارایی و عملکرد بهینه اسپلیت با استفاده از جریان برق انجام می گیرد. عدم وجود جریان الکتریکی، راه اندازی و کارکرد این مدل از سیستم های تهویه مطبوع را عملا میسر نمی سازد. مضاف براین، مصرف برق اسپلیت ها، به ویژه در هنگام استفاده از حالت گرمایش بسیار بالا و زیاد می باشد.

ناگفته نماند که فن کویل های کانالی با قابلیت متصل شدن به هوای تازه، موجب افزایش و ارتقای سطح کیفی هوای توزیع شده در محیط داخلی می شوند. در صورتی که اسپلیت ها تنها هوای خنک و مطبوع را در فضا انتشار داده و قادر به توزیع هوای تازه در محیط نمی باشند.

کارکرد و راه اندازی دستگاه های فن کویل، از طریق انرژی های مختلف مانند برق و گاز شهری صورت می گیرد. تامین انرژی مورد نیاز پنل داخلی فن کویل ها با استفاده از انرژی برق انجام می شود. اما پنل خارجی این دستگاه قابلیت کارکرد با انرژی های مختلف را دارد.

همچنین، میزان مصرف برق دستگاه های فن کویل به نسبت اسپلیت‌ها، بسیار مناسب و بهینه می باشد. این امر ضمن صرفه جویی و بهینه سازی مصرف برق و انرژی، کاهش چشمگیر هزینه های اقتصادی و جانبی مصرف کننده را به دنبال دارد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره و راهنمایی برای بهترین خرید با شماره های زیر تماس بگیرید

جهت مشاهده انواع دایرکت اینداستری به همراه مشخصات و قیمت اینجا کلیک کنید

بهترین فن کویل سقفی توکار با توجه به مدل و ظرفیت دستگاه متفاوت است. جهت قیمت فن کویل سقفی توکار می‌توانید در وب سایت ما اقدام کنید.

دکمه بازگشت به بالا