علت گرانی عجیب حبوبات چیست؟

حبوبات

در بازار عدس مافیا بازی است به قول خودمان عدس مثل قمار است قیمت یک صبح است و قیمت بعد از ظهر این شایعات ادعای یک غله فروش است. در بازار ابلیسک مشهد در مورد اینکه چرا قیمت لوبیا اینقدر بالاست.

به گزارش دیباروز، روزنامه خراسان نوشت: بازدید میدانی ما از این بازار حاکی از افزایش قیمت حبوبات طی یک ماه گذشته بود در حالی که مسئولان اذعان دارند که این افزایش قیمت ها از سوی دیگر با تورم سالانه مطابقت دارد. هیچ مبنای قیمت مصوبی برای محصولات غلات وجود ندارد.

کمبود آب؛ دلیل گرانی حبوبات ایرانی

وقتی به بازار مصلی می روم از قیمت عدس و لوبیا چشم بلبلی و لوبیا قرمز می پرسم. یکی از فروشندگان می گوید: عدس ایرانی به دلیل بالا بودن قیمتش به 45 هزار تومان در بازار سقوط کرده است، حدود یک ماه و نیم پیش لوبیا چیتی 38000 تومان بود اما الان 43 هزار تومان است، البته 10 روزه. کیلویی بیش از 2000 تا 3000 تومان شد: لوبیا قرمز شیرازی 33 هزار تومان بود در حالی که 10 روز پیش 28 هزار تومان بود.

وی گفت: لوبیا ایرانی به دلیل کمبود آب کشت نمی شود و قیمت آن بالا رفته است.

فروشنده دیگری گفت: یکی از مراکز کشت عدس بجنورد و اردبیل است. وی ادامه داد: سال گذشته به دلیل کمبود بارندگی در بجنورد که نزدیک به 90 درصد آنها بارندگی نداشتند و اردبیل کمتر از برداشت آنها بود و به همین دلیل عدس ما بیشتر از آسیای میانه و کانادا وارد می شود.

افزایش نرخ ارز

فروشنده دیگری درباره قیمت های یک ماه گذشته می گوید: قیمت لوبیا چیتی 38 هزار تومان بود، الان کمتر از 44 هزار تومان نیست، عدس حدود 39 هزار تومان است، اما الان 43 هزار تومان است. لوبیا قرمز 29 هزار تومان است. در حال حاضر 33000 تومان به فروش می رسند 34000 تومان.

وی ادامه می دهد: امسال بازار گرمای اسفند هر سال را ندارد و مردم خرید چندانی نمی کنند، قیمت ارز روی اقلام به ویژه اقلام خارجی تاثیرگذار است، با افزایش قیمت دلار، قیمت حبوبات نیز افزایش می یابد.

فروشنده دیگری گفت: حبوبات را 4200 تومان می دادند اما الان دارند می برند.

فروشنده دیگری درباره قیمت ها می گوید: قیمت لوبیا بنتو برای خرید ما 38 هزار و 500 تومان است و اخیراً 41 هزار و 500 تومان شده است. لوبیا قرمز را ۲۷ هزار تومان می‌خریدیم، اخیراً ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان می‌خریدیم.»

وی گفت: یکی از دلایل گرانی صادرات کالا به افغانستان و پاکستان است. گاهی آنقدر صادر می شود که کمر فروشنده شکسته می شود. اگر دقت کنید دو سال پیش عدس کیلویی 3000 تومان بود اما الان تقریبا 40 هزار تومان شده یعنی بیش از 10 برابر شده است. الان اجناس آنقدر گران شده که همه حبوبات 40 هزار تومان گران شده است. البته قیمتی که مصرف کننده می خواهد به آن برسد 50 تا 60 هزار تومان است.

مافیا در بازار عدس

فروشنده جوانی درباره علت گرانی گفت: در بازار عدس مافیا وجود دارد. به تعبیر خودمان می گوییم عدس مثل قمار است. قیمت صبح یک چیز است، قیمت بعد از ظهر چیز دیگری است. بازار عدس مافیایی است چون وارداتی است. به عنوان مثال برخی با واردکنندگان در تماس هستند و به آنها می گویند که قیمت عدس یک هفته تا 10 روز دیگر کیلویی 5000 تومان افزایش می یابد. سپس طرفی که همیشه 20 تن می خرد، یکباره 100 تن عدس می خرد».

فروشنده دیگری می افزاید: کشاورز چون روند مشخصی ندارد، باران را ذخیره می کند و تجار قیمت را بالا می برند، کالاهای ایرانی همیشه قیمت بیشتری نسبت به محموله های خارجی دارند. هستند 40000 تومان و لوبیا قرمز 28000 تومان الان 31000 تومان قیمت عدس 32000 تومان و الان بیش از 40000 تومان است. “

فروشنده دیگری می گوید: کالاهای مدیریت شده گران می شوند، اما کالاهای مدیریت شده ارزان تر نمی شوند. گاهی لوبیا یک بار در روز 50 درصد گران می شود. صبح از خواب بیدار می شوید، می بینید ظرف یک هفته اقلام از مرکز گرفته شده و هیچکس پاسخگو نیست.

فروشنده دیگری گفت: یک ماه است که قیمت دلار به اصطلاح به دلیل گران شدن ارز افزایش پیدا نکرده است. هیچ نظارتی وجود ندارد و هرکس هر کاری می خواهد انجام می دهد».

یکی دیگر از فروشندگان می گوید: با وجود اینکه داده های کشاورزان مانند دستمزد کارگران افزایش یافته است، هیچ نظارتی وجود ندارد.

بازرسان جهاد کشاورزی بی توجیه هستند

یکی از فروشندگان درباره قیمت ها می گوید: قیمت لوبیا چیتی یک ماه پیش 39 هزار تومان بود، الان 44 هزار تومان است، لوبیا قرمز 27 هزار تومان بود و الان 33 هزار تومان.

او گفت: “تجار جرات ندارند بیاورند.” تجار تهران می گویند همیشه 100 تن در روز خواهد بود، اما اکنون 20 تا 30 تن است. همیشه صد واردکننده بود اما الان دو شرکت خصوصی وارد می کنند. می گویند تا دیروز در دست صنعت و معدن بود اما الان در دست جهاد کشاورزی است. ما رابطه جنسی را برای توجیه این موضوع نمی آوریم. چون چیزهای غیر آموزشی از ما می خواهند».

ثبت نام مالیاتی کارتخوان ها

فروشنده دیگری گفت: مالیاتی که می خواهند روی کارتخوان ها بگذارند در نهایت به ضرر مصرف کننده خواهد بود. از هفته اول، برخی از همکاران ما بدون اطلاع قبلی به دلیل مالیات، دستگاه کارتخوان خود را قطع کردند. می گویند مالیات باید ثبت شود. در نتیجه باید سود خود را افزایش دهیم و قیمت ها را افزایش دهیم تا هزینه مالیات را پوشش دهیم.

محصولات حبوبات دارای لیست قیمت مصوب نیستند

نصیر شرپاویان، مدیر نظارت و بازرسی محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: آنچه نظارت می کنیم بر اساس قوانین و مقرراتی است که فروشندگان باید رعایت کنند و نظارت ما بر اساس درصد سود است. این نرخ سود برای خرده فروشان غلات 12 درصد و برای خرده فروشان غلات کامل 3 درصد است. بنابراین ممکن است شاهد گرانی در بازار باشید که با نظارت ما قابل حل نیست، زیرا نظارت ما بعد از خرید واحدهای عمده فروشی و بنکداران است. آنها از تولیدکنندگان خرید می کنند زیرا تولیدکنندگان ممکن است به دلایل مختلف قیمت یک محصول را افزایش دهند، زیرا محصولات باغی و کشاورزی آنها کد قیمت مصوب ندارد. بنابراین در صورتی که از سوی مردم گزارشی مبنی بر گرانی فروش وجود داشته باشد، با ارسال پیامک به سامانه 3000765555 یا تلفن 124 بررسی می کنیم.

هماهنگی تنظیم بازار حبوبات

وی در پاسخ به این سوال که چرا قیمت مصوبی برای محصولات باغی و کشاورزی وجود ندارد، گفت: این سیاست کلی کشور است؟

شرپاویان می افزاید: تاکنون چندین واحد را به عنوان عرضه مستقیم هماهنگ کرده ایم که کالاهای خود را با معاملات سود کمتری عرضه می کنند، در واقع این مشکل با عرضه مستقیم کالا در فروشگاه ها حل می شود.

وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی توجیهی ندارد و آموزش های لازم را به بازرگانان نمی دهد، گفت: به نظر من چنین استدلالی معتبر نیست. چون واردکنندگان راه خود را می دانند، باید برای واردات اقدام کنند. تاکنون اگر مجوز از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت صادر شده، اکنون نماینده جهاد کشاورزی است. اکنون تفاوت زیادی وجود ندارد که نیاز به آموزش داشته باشد. به نظر من این استدلال درست نیست و اصلاً با آن موافق نیستم. وی افزود: به دلیل این قانون هیچ وقفه یا تغییری در سیستم ایجاد نشده است.

باقلا در کشور کم نداریم

مدیر نظارت و بازرسی محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی منطقه ای گفت: احتکار موضوع خاصی است که باید در کشور کمبود داشته باشد. ما در کشور کمبود غلات نداریم. مسائل مافیایی هم وجود ندارد. همچنین افزایش قیمت متناسب با تورم حاکم در هر سال در کشور است. بنابراین ما نمی‌توانیم این افزایش قیمت را به جایی برسانیم که مافیایی شود.»

وی درباره قیمت برخی از انواع حبوبات افزود: قیمت لوبیا چیتی ایرانی و درجه یک بین 44 تا 48 هزار تومان، عدس ایرانی یا کانادایی بین 43 تا 47 هزار تومان و لوبیا قرمز ایرانی درجه یک بین 32 و 36 هزار تومان.»

پاسخ عجیب روابط عمومی جهاد کشاورزی

برای تکمیل گزارش سعی کردیم با جنتی، مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی ملاقات کنیم، اما وی پاسخگو نبود، بنابراین از روابط عمومی این سازمان خواستیم هماهنگی لازم را انجام دهند، می‌توانم با شما تماس بگیرم. آنها زن، فرزند و خانواده دارند. اگر بخواهم در این تعطیلات وصل شوم، باید پیاده به آنجا بروم. مصاحبه شما باید یک روز قبل و بعد انجام شود. “پخش زنده نیست، گزارش است” و ارتباط قطع می شود ….

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا