عوامل موثر در تضعیف ریشه مو

همه ما دوست داریم موهایی سالم، قوی، درخشان، جذاب و البته خوش حالت داشته‌ باشیم. رسیدن به این هدف ممکن است در ابتدا دشوار به نظر برسد، چرا که افراد زیادی با مشکلات مختلفی در رابطه با موهایشان مواجه هستند. ژنتیک بر نوع مو، استحکام و حجم آن نقش دارد ولی این به آن معنی نیست که شما کنترلی روی موهای خود ندارید. در این مقاله 19 اقدام اساسی برای تقویت ریشه موی سر، افزایش رشد، سلامت و زیبایی آن را باهم بررسی می کنیم.

همه چیز به نحوه مراقبت، سبک و نگهداری از آن بستگی دارد. اما، تقریباً هیچ کس از آسیب دیدن مصون نیست، به خصوص وقتی صحبت از ریشه ها باشد. اگر ریشه ها ضعیف شوند، می تواند به مرور زمان منجر به نازک شدن مو یا حتی ریزش مو شود. در برخی موارد، موهای ضعیف حتی می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد. بنابراین مهم است که به ظاهر و احساس موهای خود توجه کنید.

خوشبختانه، کارهایی وجود دارد که می توانید برای تقویت ریشه مو انجام دهید. همه چیز با شناسایی عوامل احتمالی که ممکن است آن را تضعیف کنند شروع می شود. هنگامی که علت اصلی را شناختید، می توانید گام های مناسب را برای یک راه حل موثر بردارید. بیایید با دقت بیشتری بررسی کنیم.

چه چیزی باعث ضعیف شدن ریشه مو می شود؟

وقتی صحبت از ضعیف شدن ریشه مو (یا هر بخشی از مو) به میان می آید، عوامل متعددی می توانند نقش داشته باشند. علائم هشداردهنده ای که باید به دنبال آن باشید شامل مواردی مانند موهای صاف و شل است، یا خشکی شدید، چربی بیش از حد، و حتی شکستگی و شکافتگی موها. اگر ریشه های مو شما برای مدت طولانی بیش از حد ضعیف باشد، احتمالاً حتی متوجه نازک شدن خود مو می شوید. برخی از رایج ترین دلایل ضعیف شدن ریشه مو عبارتند از:

  • دماهای سرد
  • تغییرات هورمونی (بارداری)
  • رژیم غذایی ضعیف
  • زمان زیادی در آفتاب بودن
  • داروها
  • برخی از محصولات مو

ریزش مو در طول روز غیر معمول نیست. در واقع، هر فرد به طور متوسط روزانه 150 رشته از بدن خود را از دست می دهد. ما اغلب متوجه نمی شویم زیرا موهای جدید به سرعت در جای خود رشد می کنند. اما، زمانی که ریشه‌های ضعیف به یک مشکل تبدیل می‌شوند، ممکن است شروع به ریزش موی بیشتری نسبت به قبل کنید.

پوست سر تحت تاثیر سه عامل اصلی ژنتیک، هورمون و زمان به تدریج شروع به ساختن موهای ضعیف تر، نازک تر، کوتاه تر و شکننده تر می کند. موهای ضعیف در نهایت بسیار کوچک، باریک و تقریبا ناپیدا شده تا جائیکه فولیکول مو می میرد و دیگر موئی از آن به وجود نمی آید. ریزش های ناشی از عوامل فیزیکی از قبیل سوختگی، غیر قابل درمان هستند.

اما ریزش های ناشی از تاثیر ۵ آلفا ردوکتاز(آندروژنیک)، ریزش های فصلی، ریزش های ناشی از استفاده از برخی داروها، ریزش های ناشی از عوامل تغذیه، تروما و کمبود ویتامین ها قابل درمان بوده و این محلول در این زمینه از قابلیتی استثنائی و منحصر به فرد برخوردار است. این محلول برای خانم ها و آقایان قابل استفاده است. تونیک رویش مجدد مو موجود کاملا گیاهی است و یکی از جالب ترین ویژگی های آن تاثیر گذاری سریع آن میباشد که موجب میشود در مدت زمان کوتاهی نتیجه استفاده از آن را روی موهای خود مشاهده کنید.

اصلی ترین خاصیت این تونیک پیشگیری و کنترل ریزش مو می باشد. مواد فعال ارگانیک ویژه موجود در این محصول گیاهی فولیکول های مو را تقویت و احیا کرده، از ریزش مو پیشگیری و به رشد مجدد آن کمک می کند.

اقدامات اساسی برای تقویت ریشه مو

1- آهن بیشتری بخورید

موهای سالم با یک رژیم غذایی سالم و متعادل شروع می شود. حتی زمانی که غذاهای مناسب می خورید، مهم است که مطمئن شوید که آهن کافی دریافت می کنید. آهن به حمل اکسیژن به فولیکول های مو کمک می کند.

می توانید آهن را از غذاهایی مانند گوشت گاو بدون چربی، صدف، مرغ و بوقلمون دریافت کنید. به خاطر داشته باشید که اگر از قبل کمبود آهن دارید، نمی‌توانید آن را با غذا برطرف کنید و باید مکمل‌های آهن مصرف کنید. بدون انجام آزمایش خون ابتدا مکمل آهن مصرف نکنید – آهن بیش از حد سمی است.

2- استفاده از مواد شیمیایی را محدود کنید

پردازش بیش از حد موهای شما می تواند به طرق مختلف آسیب برساند. اگر مرتب موهای خود را رنگ یا می کنید، ممکن است از ریشه آنها را ضعیف کند. سعی کنید جایگزین‌هایی پیدا کنید که از مواد یا روش‌هایی استفاده کنند که مواد مغذی ضروری موهای شما را از بین نبرند.

3- افزایش مصرف روی

روی دو فایده برای تقویت موهای قوی و سالم دارد: ابتدا پروتئین هایی را به هم متصل می کند که استحکام هر تار مو را افزایش می دهد. دوم، به تولید روغن خاصی که برای محافظت از موهای موجود لازم است کمک می کند. به طور همزمان به صورت تدافعی و تهاجمی کار می کند. برای اطمینان از دریافت روی کافی، غذاهای دریایی و گوشت بدون چربی زیاد مصرف کنید.

همچنین می توانید مکمل های ریزش مو را با روی مصرف کنید. برخی از مکمل ها نه تنها به ریشه مو کمک می کنند بلکه موهای شما را پرپشت تر و سالم تر می کنند.

4- دما را پایین بیاورید

ابزارهای حالت دهنده گرم شده می توانند موهای شما را از ریشه تا انتها خراب کنند. با کاهش دمای  (تخت و فر) و سشوار می توانید آسیب وارده را کاهش دهید. همچنین همیشه ایده خوبی است که قبل از استفاده از این ابزار از نوعی اسپری محافظ حرارت استفاده کنید. آسیب حرارتی می تواند باعث شکاف، شکستن و نازک شدن موها در طول زمان شود.

5- موهای کاملا خیس را خشک نکنید

این ممکن است گیج کننده به نظر برسد، اما هرگز موهای خود را در حالی که خیس هستند خشک نکنید. در عوض، اگر تصمیم به استفاده از سشوار گرم شده دارید، حدود 40 تا 50 دقیقه صبر کنید تا نیمه خشک شود. حتی در این صورت هم بهتر است درجه حرارت سشوار را کم کنید اما به موهای نیمه خشک آسیب چندانی وارد نمی کند.

هنگامی که موها تازه خیس هستند، آبی که در تارها باقی می ماند می تواند گرم شده و در صورت استفاده از ، منبسط شود. باعث می شود موهای شما رطوبت اضافی را جذب کرده و وز شود.

6- ویتامین های خود را دریافت کنید

انواع غذاهای مختلف حاوی این مواد مغذی هستند. از یک رژیم غذایی غنی از میوه ها و سبزیجات استفاده کنید یا یک مکمل مولتی ویتامین مصرف کنید تا مطمئن شوید که دوز مورد نیاز بدن خود را در روز دریافت می کنید.

نکته مهمی که باید به آن در درمان ریزش موهایتان توجه کنید این است که هر ریزش مویی علتی به همراه دارد که عمده علت آن می تواند استرس ،بهم خوردن رژیم غذایی یا بیماری هایی نظیر: کیست، فیبروم در بانوان ،تیرویید ، کبدچرب ،کرونا ،بهم ریختن هورمون ها و … میباشد.

پس بهتر است از علت ریزش موهای خود با خبر شوید و همزمان با استفاده از تونیک هیر فرند ،مشکل ریزش موهایتان را ریشه ای درمان کنید تا هیچموقع بر نگردد.

7- از یک درمان پروتئینی عمیق استفاده کنید

اگر موهای شما در حال حاضر ضعیف یا آسیب دیده به نظر می رسد، آن را با درمان های پروتئینی منظم احیا کنید. پروتئین به افزایش رطوبت مو کمک می کند. این رطوبت سلامت موهای شما را بازیابی می کند و به تقویت ریشه مو کمک می کند. اگر به طور منظم از درمان های شیمیایی استفاده می کنید یا موهای خشک دارید، یک محلول حالت دهنده عمیق می تواند پروتئینی را که هر تار موی شما را تشکیل می دهد، تقویت کند.

غذاهای پر پروتئین شامل مواردی مانند تخم مرغ، گوشت بدون چربی، مرغ و لبنیات کم چرب است. اگر در دریافت مقدار کافی پروتئین در رژیم غذایی خود مشکل دارید، می توانید مکمل های غذایی را امتحان کنید. شیک ها، میله ها و غیره از پیش ساخته شده وجود دارند که حاوی مقادیر بالایی پروتئین سالم هستند که به راحتی هضم می شوند.

8- سبک خود را تغییر دهید

آیا موهایتان را هر روز به یک شکل شانه می کنید؟ اگر چنین است، ممکن است آن را ضعیف کنید.
با آویزان ماندن دائمی موهای بلند، می‌توانید گره‌ خوردگی موهای بلند را تجربه کنید. اگر سنگین باشد، ممکن است فقط با آویزان کردن آن، ریشه ها را بکشد. از طرف دیگر، کشیدن موهایتان به سمت دم اسبی هر روز نیز می تواند خطرناک باشد.

هر نوع حالتی که موهای شما را به عقب بکشد می تواند باعث ایجاد تنش در ریشه شود. تا جایی که ممکن است مدل مو خود را تغییر دهید تا از فشار اضافی روی موهای خود جلوگیری کنید. و از قرار دادن موهایتان در دم اسبی سفت خودداری کنید.

9- موهای خود را به روش صحیح برس بزنید

کلیشه قدیمی 1000 ضربه برس زدن موهایتان در روز اشتباه تر از این نیست. در واقع می تواند آسیب زیادی به موهای شما وارد کند و آن را شکننده کند. شانه زدن بیش از حد باعث اصطکاک زیاد می شود. برخی از نکاتی که باید در نظر داشته باشید عبارتند از:

  • هرگز موها را زمانی که خیس هستند برس نزنید.
  • یک با موهای نرم انتخاب کنید.
  • قبل از برس زدن از یک اسپری بازکننده برای محافظت از رشته های ضعیف شده استفاده کنید.

10- از شامپو کراتینه استفاده کنید

کراتین یک پروتئین ضروری است که به ایجاد یکپارچگی ساختاری موهای شما کمک می کند. همچنین به تقویت ریشه مو و سلامت موهای شما کمک می کند. موهای آسیب دیده و ضعیف می توانند از استفاده منظم از شامپو کراتینه سود ببرند. به مرور زمان موهای شما را به حالت سالم باز می گرداند.

مهم است که این را در نظر داشته باشید استفاده از چنین درمانی یک شبه تفاوت زیادی ایجاد نمی کند. مدتی طول می کشد تا آسیب بیش از حد به موهای شما وارد شود و مدتی طول می کشد تا به طور کامل ترمیم شوند.

11- با مس تقویت کنید

یکی دیگر از مواد مغذی کلیدی برای سلامت مو مس است. این به تقویت ساقه موهای شما و جلوگیری از شکستگی کمک می کند. کمبود مس باعث می شود موهای شما زودتر از موعد مقرر خاکستری شود.

مس همچنین راهی عالی برای التیام هر گونه زخمی است که ممکن است در اثر خراشیدگی روی پوست سر ایجاد شود. می تواند به رشد مو مجدد موهایی که از دست داده اید کمک کند. استفاده از مس اغلب برای رشد مو مجدد موهای بیماران شیمی درمانی که موهای خود را از دست داده اند، پیشنهاد می شود.

غذاهای غنی از مس عبارتند از آجیل، گوشت بدون چربی، مرغ و سبزیجات تیره. شما همچنین می توانید محصولات مختلف مراقبت از مو یا پوست را پیدا کنید که حاوی این ماده معدنی به عنوان یک عنصر کلیدی است.

12- هیدراته بمانید

اکثر مردم اهمیت دریافت آب کافی در روز برای سلامتی بهتر را می دانند . آبرسانی مناسب به سلامت مو و پوست سر کمک می کند. نوشیدن حداقل هشت لیوان آب در روز به هیدراته نگه داشتن بدن شما کمک می کند. این هیدراتاسیون به طرق مختلف به موهای شما کمک می کند.

اول اینکه باعث رشد موی سالم می شود. همچنین از ضعیف، خشک شدن و شکننده شدن موهای شما جلوگیری می کند. اگر کارهای دیگری برای آسیب رساندن به موهایتان انجام نمی دهید و همچنان احساس می کنید شل و شکننده است، ممکن است به این دلیل باشد که هر روز آب کافی نمی نوشید.

13- از ماسک مو استفاده کنید

کمی متفاوت از درمان های حالت دهنده عمیق هستند. نرم کننده ها روی سطح مو تمرکز می کنند. حتی درمان های حالت دهنده عمیق ممکن است به اندازه ای که می خواهید به ریشه ها نفوذ نکنند. ماسک های مو می توانند به انواع شرایط مختلف کمک کنند. این شامل همه چیز است؛ از خشکی پوست سر گرفته تا انتهای دوشاخه و موخوره.

ماسک‌های موی مختلف می‌توانند به موارد مختلفی کمک کنند. حتی می توانید با استفاده از چیزهایی که احتمالاً از قبل در خانه دارید، ماسک های موی خود را درست کنید. بسته به ترکیبات موجود در تونیک ضد ریزش مو بیز ، می توانید به تقویت موهای خود کمک کنید و میزان آسیبی که توسط سایر محصولات و عوامل خارجی ایجاد شده است را کاهش دهید.

 

دکمه بازگشت به بالا