علمی و پزشکی

کمبود پزشک داریم؛ اما نه در تهران و شهرهای بزرگ/علل مهاجرت پزشکان ریشه یابی شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران از طرح هایی مانند افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی و همچنین بازگرداندن رشته های پزشکی به وزارت علوم انتقاد کرد و آن را نسنجیده خواند.

دکتر حسین کنعانی در گفت وگو با دیباروز، با اشاره به موضوعات مطرح شده در خصوص کمبود پزشک در کشور و لزوم افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی، گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران پیش از این اعلام کرده بود امکان افزایش وجود ندارد. توانایی پذیرش دانشجو: افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو مانند تلاش برای اسکان 60 نفر در اتوبوس 40 نفره است. این امر باعث می شود که آموزش پزشکی کیفیت خود را از دست بدهد.

درخواست وزیر علوم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: به جرأت می‌توانم بگویم رشته پزشکی در ایران در بالاترین قله‌های علمی کشور قرار دارد و آموزش در این زمینه به صورت عملی انجام می‌شود؛ فارغ‌التحصیلان پزشکی و شرکت‌های زیرمجموعه آنها به‌طور مستقیم مشغول به کار هستند. اگر در حوزه فنی این اتفاق نیفتد، از وزیر علوم می خواهم به جای اینکه به دنبال بازگرداندن رشته های پزشکی و مرتبط به دانشگاه های خود باشند، برای رفع مشکل دانشگاه های وزارت علوم تلاش کنند. فارغ التحصیلان فنی را می توان به صورت عملی و با توجه به موضوعات اجتماعی آموزش دید. به دنبال شغل باشید، نه فقط مکانی که به خوبی انجام می دهد.

وی با اشاره به برخی طرح ها از جمله افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی در کشور ادامه داد: متأسفانه هرکسی درخواست می کند طرحی را بیان می کند و به دنبال اجرای آن است؛ اینکه نماینده بگوید این ایده، روش برنامه ریزی درستی نیست. به ذهنش رسید و می خواهد بدون مطالعه و آزمایش آن را فوراً اجرا کند.”

دود افزایش ظرفیت در سال های آینده ظاهر خواهد شد

دکتر گفت. کانال من که بعدا دچار این افزایش بیش از حد ظرفیت خواهیم شد، گفت: این حرف من را به عنوان یک سند تاریخی ثبت کنید. یک روز متوجه خواهیم شد که کاری که انجام دادیم اشتباه و بدون برنامه ریزی درست بوده است. بدون برنامه ریزی صحیح، ناگهان باری را به سیستمی اضافه می کنیم که آن را تحمل نمی کند و منجر به تنزل کیفیت می شود. همچنین از نمایندگان دعوت می کنم تا نتایج اجتماعی و عملیاتی را برای ارائه برنامه های خود ارزیابی کنند. امکان استرداد رشته های پزشکی به دانشگاه های وابسته به وزارت علوم وجود ندارد. برای این کار باید یک مطالعه علمی و یک مدل تجربی کوچک آزمایش شود تا ببینیم آیا این طرح جواب می دهد یا خیر.

کمبود پزشک داریم اما نه در تهران و شهرهای بزرگ

در توزیع پزشکان در کشور مشکلاتی وجود دارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به اینکه افزایش توانایی پذیرش دانشجوی پزشکی منوط به افزایش سن جمعیت و کاهش سرانه پزشکان است؟ وی گفت: بله، کمبود پزشک داریم، اما نه در تهران یا شهرهای بزرگ، بلکه نشریه و پزشک ما مشکل توزیع دارد. از آنجایی که ما در پزشکی برتر هستیم، اما انصافاً در سلامت و توانایی مردم برای بهره مندی از خدمات بهداشتی ناکام و ناتوان است، کمبود پزشک ما به دلیل رشته آموزش پزشکی نیست، بلکه به دلیل برنامه های مدیریتی است.

با دلایل مهاجرت پزشکان آشنا شوید

کانال من با اشاره به آمار رسمی مهاجرت 3000 پزشک در سال گذشته و 1000 پزشک در تابستان امسال افزود: به جای اتخاذ سیاست هایی مانند افزایش پذیرش دانشجوی پزشکی، بهتر است ریشه های مهاجرت را پیدا کنند.عملیات و دانشگاهیان زمانی که می خواهند. تصمیم می گیرند، اما با دانشگاهیان، آکادمی ها یا وزارت بهداشت مشورت کافی نداشته اند.

دلیل اصلی مهاجرت پزشکان عدم هماهنگی در برنامه هاست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران دلیل اصلی مهاجرت پزشکان را بی ثباتی برنامه ها دانست و گفت: در سال های مختلف برنامه های خود را مرتب تغییر می دادیم. با این تغییرات، هیچکس نمی تواند مطمئن باشد که فردا می تواند کار خود را انجام دهد یا خیر. این امر ورود سرمایه گذاران خارجی به ایران را غیرممکن می کند. تا زمانی که در برنامه های ما ثبات وجود نداشته باشد، سرمایه گذاری خارجی محقق نخواهد شد.

کانال من گفت: “من مطمئن هستم که 90 درصد مهاجران مشکل دارند.” من از طریق تجربه سفر به خارج از کشور، زندگی مهاجران را از نزدیک دیده ام و می دانم که آنها به خوشی زندگی نمی کنند. ما باید تلاش کنیم تا ریشه ناامیدی را در آنها از بین ببریم. یکی از این ریشه ها این است که فرد معتقد است شغلش آینده ای ندارد و درآمدی برابر با درآمد یک فرد معمولی وجود ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: پزشکی رشته بسیار سختی است که تلاش و مسئولیت زیادی دارد. پزشکان در سراسر جهان از احترام و درآمد متفاوتی برخوردارند. این تفاوت به معنای بی عدالتی نیست. مفاهیم عدالت و برابری متفاوت است و نباید آنها را اشتباه گرفت. مسلماً هرکسی که سخت‌تر کار می‌کند و کارهای پرمخاطره‌تر انجام می‌دهد، باید درآمد بیشتری نسبت به دیگران داشته باشد. آیا یک مهندس ارشد باید به اندازه یک کارگر ساده حقوق بگیرد؟

وی افزود: متاسفانه در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها به این مسائل توجه نمی شود و در نهایت تصمیماتی گرفته می شود که همه چیز را از ریشه نابود می کند. به استثنای معدودی از پزشکان، اکثریت آنها سخت کوش ترین، سخت کوش ترین و خطرناک ترین کادر پزشکی هستند. وقتی دکتر فارغ التحصیل می شود تمام جوانی اش در فقر و بدبختی و تحصیل گم می شود. یعنی وقتی چشم باز می کند می بیند 35 ساله است و جوانی اش را از دست داده است. آیا می توان برای این زندگی قیمتی تعیین کرد؟

کانال من در خاتمه با اشاره به اظهارات برخی سلبریتی ها و افراد علیه جامعه پزشکی گفت: اشرف و خدمتگزاران کشور نباید طوری معرفی شوند که مردم نسبت به آنها احساس دشمنی کنند. اما متاسفانه این اتفاق می افتد. برخی از احمق ها و روشنفکران از رسانه ها و فضای عمومی برای اظهار نظر علیه کادر پزشکی استفاده می کنند که واقعاً نامناسب است. در واقع برخی از این اظهارات جرم محسوب می شود، اما این به دلیل صداقت کادر پزشکی است که هنوز هیچ جنایتی علیه این افراد اعلام نکرده اند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا