لیست آموزش طرز تهیه غذاهای اصیل ایرانی برای شام و ناهار

حتما شما هم با این سوالات که ناهار چی بپزم؟ برای شام غذا چی درست کنم؟ مواجه هستید! اگر از غذاهای تکراری خسته شدید و به دنبال لیست غذاهای ایرانی هستین، این مقاله مخصوص شماست. ما یک لیست غذای ایرانی از محبوب‌ترین غذاهای خانگی ایجاد کردیم. برای آشنایی بیشتر با جدول لیست غذای هفتگی با ما تا انتهای متن همراه باشید.

۵۱ غذای محبوب ایرانی لیست |جدول لیست غذا

بهترین لیست غذای ایرانی

جدول لیست غذای زیر، ترکیبی از پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، کربوهیدرات و مواد معدنی می‌باشد که با برنامه ریزی مناسب می‌توان در طول هفته تمام آن را مصرف کرد. از گزینه‌های جدول غذای هفته اول برای ناهار یا شام استفاده کنید. در جدول زیر انواع مختلفی از غذاهای با پلو و بدون پلو برای هفته اول قرار دارد.

نهار چی بپزم؟ شام چی بپزم؟

 

اقامت می شما را به خواندن ادامه این مطلب دعوت می کند.

انواع خوراک‌های ایرانی

خوراک به دلیل حجم کم و کالری پایین برای شام بسیار مناسب است. از طرفی اکثر ورزشکاران به دنبال حذف برنج و نان هستند و انتخاب از بین خوراک‌های ایرانی برای آن‌ها مناسب است. در زیر انواع خوراک را لیست کرده‌ایم.

  1. یتیمچه
  2. کله جوش
  3. تاس کباب یزدی
  4. اشکنه
  5. خوراک کنگر
  6. خوارک کدو
  7. خوراک فصل
  8. کوفته تبریزی
  9. چی کوفته
  10. خوراک جگر گوسفندی
  11. خوراک میگو
  12. خوراک بادمجان
  13. نخود آب
  14. خوراک لوبیا
  15. بریانی
  16. میرزا قاسمی
  17. واویشکا

انواع خوراک ماهی

  1. ماهی شکم پر
  2. ماهی کیلکا
  3. سور با هر نوع ماهی شهر کنگان
  4. ماهی شکم پر کنگانی
  5. ودام ماهی کنگانی
  6. ماهی صُبور شکم پاره
  7. ماهی خار و حشو خوزستانی
  8. ماهی دودی

انواع خوراک مرغ

  1. خوراک جگر مرغ
  2. خوراک مرغ شکم پاره شیرازی
  3. خوراک مرغ شکم پاره با سبزیجات
  4. خوراک سوفله بال مرغ
  5. خوراک قطاب مرغ
  6. خوراک مرغ مجلسی
  7. مرغ شکم پر مجلسی
  8. خوراک فیله مرغ پفکی
  9.  خوراک مرغ آب پز
  10. خوراک مرغ سرخ کرده
  11.  خوراک مرغ

جدول لیست غذا برای ناهار و شام

علم تغذیه نشان می‌دهد که بدن برای متابولیسم و دفع مواد زاید نیاز به مصرف غذا دارد. پس از مصرف غذا، دستگاه گوارش فرآیند هضم و تامین انرژی را آغاز می‌کند. با توجه به اینکه بدن برای حفظ سلامتی و تامین انرژی، نیازمند گروه‌های غذایی مختلف است، سعی کنید برنامه آشپزی خود را بر اساس لیست غذا انجام دهید.

برنامه زیر به شما کمک می‌کند که دیگر ذهنتان درگیر تهیه وعده‌های غذایی برای ناهار و شام نشود علاوه بر آن انواع غذاهای خوشمزه و خوش پخت را در طول روز مصرف کنید.

لیست غذای ایرانی، انواع پلو و غذای بدون برنج در هفته دوم ماه

از خورشت‌های ترکیه‌ای پرطرفدار است. غذایی سرشار از امگا3 است که توصیه می‌شود به عنوان ناهار سرو شود. بجای آن می‌توان را در کنار ماهی قرار داد.

انواع آش ایرانی

از خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی که به عنوان میان وعده هم سرو می‌شود، آش است. در لیست زیر با انواع آش ایرانی آشنا شوید.

  1. آش رشته
  2. آش کشک
  3. آش ماست
  4. آش غوره
  5. آش گندم
  6. آش بلغور
  7. آش گوجه
  8. آش آلوچه
  9. آش اسفناج
  10. آش بادمجان
  11. آش دندانی
  12. آش کارده
  13. آش ترخینه یا سیرابی
  14. آش دوغ آذربایجانی ( و آش دوغ لری)
  15. آش شله قلمکار
  16. آش ترش
  17. آش جو
  18. آش آلو
  19. آش لخشک
  20. آش بلغور شیر
  21. آش شه له مین
  22. آش عباسعلی
  23. آش اوماج
  24. آش انار
  25. آش خیار چنبر
  26. آش ترش ترشو
  27. آش گزنه

لیست غذاهای سالم خانگی و ایرانی

اگر در خانواده شما فردی به مصرف غذاهای گیاهی علاقه بیشتری دارد، وعده‌هایی که شامل سبزیجات است را بیشتر کنید. برای مصرف سبزیجات روش‌های مختلفی مانند گریل یا بخارپز کردن وجود دارد که تمام مواد مغذی آن را حفظ می‌کند. برای گریل کردن انواع سبزیجات می‌توانید آن را با انواع ادویه و و طعم دهنده‌ها ترکیب کنید. سبزیجات بخارپز علاوه بر اینکه سالم و مغذی می‌باشد گزینه خوبی برای رژیم غذایی افراد ورزشکار است.

لیست کامل غذا مناسب برای هفته سوم ماه

برای پخت بدون بو و دود و از دستگاه‌های برقی مانند فربرقی، توستر یا آون سولار کمک بگیرید.

انواع آبگوشت سنتی ایرانی

آبگوشت از زمان قدیم تا به امروز بر سر سفره‌های ایرانی بوده است. یک غذای سنتی و خوشمزه که دستور پخت آن در شهرهای مختلف، متفاوت است.

  1.  آبگوشت رسمی
  2. آبگوشت باغی
  3. آبگوشت بزقرمه
  4. آبگوشت قنبید
  5. آبگوشت بزباش
  6. آبگوشت غوره
  7. آبگوشت کرمانی
  8. آبگوشت دیزی
  9. آبگوشت ماش و قمری
  10. آبگوشت گوشت و نخود
  11. آبگوشت یخنی بادمجان
  12. آبگوشت زابلی
  13. آبگوشت ماهی لنجو
  14. آبگوشت متنجنه
  15. آبگوشت زیره
  16. آبگوشت دوغ دار
  17. آبگوشت فلفل
  18. آبگوشت بادمجان و کشک
  19. آبگوشت قرمه
  20. آبگوشت کلم
  21. یخنی لوبیا
  22. آبگوشت دیزی سنگی
  23. آبگوشت لوبیا سفید
  24. قورما شورباسی

در لیست بالا معروف‌ترین آبگوشت‌های ایرانی معرفی شدند.

برای شام چی بپزم؟ برای ناهار چی بپزم؟

سوال اکثر خانم های خانه‌دار این است که برای شام یا ناهار چی بپزم؟ با داشتن لیست غذای کامل و مرور از روی آن، از این سوال همیشگی خلاص خواهید شد!

نکته: برای تهیه مرغ و ماهی شکم پر یا مرغ سوخاری از فر برقی، توستر یا کمک بگیرید. زیرا این‌ها با داشتن سیخ جوجه گردان، تمام قسمت‌های غذا را به خوبی می‌پزند.

مصرف سبزیجات گریل یا بخارپز را در برنامه غذایی خود قرار دهید

مردم مناطق مختلف در ایران دارای آداب و رسوم و تنوع غذایی خاص خود هستند و هر کدام لیست غذای محلی دارند. در برخی از شهرهای شمالی استفاده از سبزیجات کوهی در غذا بسیار مرسوم است که این نوع سبزیجات عطر و طعم بی‌نظیری به غذا می‌بخشد. همچنین در شهرهای جنوب ایران استفاده از مواد دریایی مانند ماهی و میگو مرسوم است. این مواد دارای خواص فراوان از جمله پروتئین و مواد معدنی می‌باشند که قرار دادن آن در لیست غذا توسط پزشکان بسیار توصیه شده است.

انواع خورشت ایرانی

با تمام اعضای خانواده را خوشحال کنید! زیرا خورشت‌های ایرانی برای تمام افراد غذایی خوش طعم و دلنشین هستند.

  1. خورشت بادمجان
  2.  خورشت کرفس
  3. خورشت آلو
  4. خورشت کنگر
  5. خورشت به
  6. خورشت سیب ترش شیرازی
  7. خورشت بامیه
  8. خورشت اسفناج
  9. خورشت ریواس
  10. خورشت گیلانی
  11. خورشت کدو
  12. خورشت آجیلی
  13. خورشت بریان
  14. جغول بغول
  15. خورشت چاقالا بادام
  16.  کدو تنبل با ماش
  17. خورشت کاری با مرغ
  18. خورشت مسما بادمجان
  19. خورشت قارچ
  20. خورشت قیمه ریزه با رب انار
  21. قلیه کدو
  22. خورشت ریواس
  23. خالو آبه
  24. خورشت پامادور
  25. خورشت آلو مسما
  26. خورشت باقلا قاتق
  27. خورشت ترش سماق
  28. خورشت باقلا وابیج
  29. خورشت قلیه ماهی
  30. خورشت قلیه میگو
  31. خورشت تره فرنگی
  32. خورشت مرغ
  33. خورشت لوبیا سبز
  34. خورشت بامیه
  35. خورشت قیمه بادمجان

اهمیت لیست غذاهای ایرانی در سبک زندگی

استفاده از انواع مواد غذایی در  تاثیر زیادی دارد. داشتن لیست غذا به شما کمک می‌کند که در طول هفته، تمام مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن را تامین کنید. زیرا با توجه به گزینه‌های آن، شما از کاهش و افزایش مواد مغذی در برنامه غذایی خود با خبر می‌شوید و در صورت لزوم غذای دیگری را جایگزین آن می‌کنید. در این مقاله، لیست غذا را با توجه به مواد مغذی و انواع ویتامین‌ها را در اختیار شما قرار دادیم.

غذاهای فوری در لیست غذا

همانطور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم، وجود لیست غذا به شما امکان تهیه انواع غذا برای وعده‌های ناهار و شام را می‌دهد. علاوه بر این به کمک جدول لیست غذا، تمام مواد مغذی لازم برای بدن تامین و متابولیسم و سوخت و ساز آن را تنظیم می‌کند. از میان لیست غذاهای ایرانی و بین المللی گزینه‌های مورد علاقه خانواده را در جدولی نوشته و از برای یادآوری استفاده کنید.

منبع: به دلیل اینکه ما ایرانی ها به غذا اهمیت ویژه ای می دهیم، غذاهای ایرانی شامل دسته بندی های بسیار متنوعی می باشند. البته همانطور که مطمئنا می دانید اکثر غذاهای اصیل ایرانی نیاز به زمان زیادی برای آماده شدن دارند. در این مطلب سعی می کنیم لیستی کامل از غذاهای ایرانی را برای شما عزیزان جمع آوری کنیم. برای مشاهده آموزش هر دستور غذا، کافیست روی عکس آن کلیک کنید.

لیست کامل از غذاهای ایرانی

شماره ۱

برای شماره یک این لیست یکی از معروف ترین غذاهای ایرانی را انتخاب کرده ایم. زرشک پلو با مرغ از اصیل ترین غذاهای ایرانی است که معمولا برای مهمانی ها و پذیرایی در مجالس تهیه می شود.

شماره ۲

لوبیا پلو هم یکی از صدر نشین های دسته بندی غذاهای پلویی در میان ایرانیان می باشد. این غذای خوشمزه را به سلیقه خود می توانید به صورت گیاهی یا با گوشت درست کنید.

شماره ۳

عدس پلو علاوه بر اینکه از پلوهای محبوب در میان ایرانیان است، به عنوان یک غذای مناسبتی نیز محسوب می شود که به در مناسبت های خاص به عنوان نذری پخش می شود.

شماره ۴

چلو گوشت هم که از غذاهایی است که نیازی به تعریف و تمجید ندارد و تمام کسانی که غذاهای حاوی گوشت را می پسندند، عاشق این غذای خوشمزه و گران قیمت می باشند.

شماره ۵

این شماره هم شباهت زیادی به چلو گوشت دارد. باقالی پلو با ماهیچه هم از غذاهای قدیمی و بسیار خوشمزه ایرانی است که محبوبیت بسیار زیادی در میان طرفداران غذاهای پلویی دارد.

شماره ۶

ته چین مرغ هم در دسته بندی غذاهای پلویی قرار می گرد. این غذای خوشمزه هم از پر طرفدارترین غذاهای این دسته بندی محسوب می شود و معمولا در مهمانی ها سرو می شود.

شماره ۷

برای این شماره یکی از خورشت های محبوب و بسیار خوشمزه ایرانی را آماده کرده ایم. خورش قیمه که مانند عدس پلو از غذاهای مناسبتی و نذری نیز محسوب می شود.

شماره ۸

خب نوبتی هم که باشد، دیگر نوبت غذاهای آبکی است و همه ما می دانیم که معروف ترین و محبوب ترین غذای آبکی در میان ایرانیان دیزی یا همان آبگوشت است.

شماره ۹

هویج پلو هم از غذاهای فوری و خوشمزه ای است که در دسته بندی غذاهای پلویی و چلویی قرار می گیرد. این غذای خوشمزه، با کمی تغییر تقریبا ورژن محدود شده همان زرشک پلو با مرغ است.

شماره ۱۰

خورشت بسیار محبوب و دوست داشتنی قورمه سبزی که هم نیازی به معرفی ندارد و تقریبا کمتر ایرانی را می توانیم پیدا کنیم که این خورشت خوشمزه را دوست نداشته باشد.

شماره ۱۱

خورش بامیه یکی دیگر از غذاهای سنتی و خوشمزه ایرانی است که محبوبیت این خورش هم مانند خورش کرفس می باشد. یعنی حد وسط ندارد، یا خورش بامیه را دوست داریم یا از آن متنفریم!

شماره ۱۲

شاید خیلی از ما فکر کنیم که کباب تابه ای غذایی جدید است. اما باید بدانید این کباب در گذشته با کمی تغییر و نام کباب دیگی مهمان سفره های ما ایرانیان بوده است.

شماره ۱۳

کتلت گوشت که با نام شامی کباب هم شناخته می شود یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و پر طرفدار ایرانی است که مطمئنا در میان غذاهای ایرانی از جایگاه خاصی برخوردار است.

شماره ۱۴

اکبر جوجه هم یکی از معروف ترین غذاهای شمال کشور است، دارای قدمت زیادی می باشد و مطمئنا می تواند در لیست غذاهای اصیل ایرانی قرار بگیرد.

شماره ۱۵

خب نوبتی هم که باشد نوبت دسته بندی آش هاست که از محبوب ترین غذاها در میان مردم کشورمان هستند. سر لیست این دست بندی هم کسی نیست، جز محبوب!

شماره ۱۶

کوکوی مرغ رشتی هم یکی از خوشمزه ترین غذاهای کشورمان است که دارای محبوبیت زیاد در میان ایرانیان می باشد. این کوکو خوشمزه را با سبزیجات یا بدون سبزیجات می توانید درست کنید.

شماره ۱۷

خورش بادمجان یکی از انواع خورش های قدیمی و خوشمزه ایرانی است که شباهت زیادی به خورش قیمه دارد و از محبوب ترین غذاهای ایرانی محسوب می شود.

شماره ۱۸

خورش لوبیا سبز از خورش های قدیمی و بسیار خوشمزه ایرانی است که با رسپی های متنوعی طبخ می شود، این خورش معمولا با گوشت قرمز یا گوشت مرغ درست می شود.

شماره ۱۹

آبگوشت بامیه از غذاهای قدیمی و بسیار خوشمزه ایرانی است که امروزه شاید برای خیلی از ایرانیان ناشناخته باشد. این غذای خوشمزه بیشتر در جنوب کشورمان طبخ می شود.

شماره ۲۰

قیمه لاپلو از غذاهای قدیمی و سنتی ایرانی است که با نام های متنوعی در میان ایرانیان شناخته می شود، این غذا ترکیبی از پلو و خورش قیمه کم آب است که با هم ترکیب شده و دم گذاشته می شوند.

شماره ۲۱

کله جوش که با نام کال جوش هم شناخته می شود یکی از غذاهای اصیل و خوشمزه کشورمان است که در شهرهای مختلف با ترکیبات و رسپی های متنوعی پخته می شود.

شماره ۲۲

آش شله قلمکار یکی از قدیمی ترین آش های ایرانی است که در شهرهای مختلف کشورمان با نام های متنوعی شناخته می شود، اگر عاشق آش های غلیظ و کشدار هستید، حتما این غذا را امتحان کنید.

شماره ۲۳

سیب پلو از غذاهای اصلی و خوشمزه کشورمان است که اصالتی کرمانشاهی دارد و می توانید به دلخواه آنرا به همراه مرغ یا گوشت سرو کنید.

شماره ۲۴

بزقرمه از غذاهای اصلی و قدیمی ایرانی است که خیلی خوشمزه است و به نوعی یکی از آبگوشت های شهر کرمان محسوب می شود.

شماره ۲۵

برای این شماره از لیست، یکی از خورش های بسیار خوشمزه و محبوب ایرانی را انتخاب کرده ایم که خیلی راحت می توانید آنرا درست کنید. اگر به خورش های ترش مزه علاقمند هستید، حتما خورش غوره مسما را امتحان کنید.

شماره ۲۶

برای این شماره یکی از سنتی ترین غذاهای ایرانی را انتخاب در این مطلب لیست کاملی از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین غذاهای ایرانی را خواهید دید. این لیست به شما کمک می کند تا با توجه به مواد اولیه در دسترس، بتوانید منوی روزانه یا هفتگی متنوعی تهیه کنید.

لیست انواع غذای ایرانی 

غذاهای سنتی و محلی ایران از ساده ترین آنها گرفته تا پرکارترین شان، جزو لذیذترین و خوش طعم ترین غذاهای جهان محسوب می شوند و سرشار از انوع ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن هستند. لیست غذاها را دسته بندی کرده ایم تا غذای مورد علاقه خود را راحت تر انتخاب کرده و دغدغه نداشته باشید.

برای مشاهده طرز تهیه هر غذا کافیست روی نام آن کلیک کرده یا انگشت بزنید.

انواع کباب

کباب ها از پرطرفدارترین غذاهای ایرانی هستند که در اکثر مجالس رسمی و خانوادگی سرو می شوند. کباب ها در دسته قرا می گیرند

سایر کباب های ایرانی

کباب بختیاری، کباب وزیری، کباب سلطانی، کباب ترش، کباب قفقازی، کباب شیشلیک، کباب ماهی صبور، کباب فیله کبابی ماهی، میگو کبابی، کباب ماهی قزل آلا، کباب ماهی اوزون برون، کباب جگرورز لری، کباب دل و قلوه کبابی، بریانی اصفهانی و … اگر اهل خوردن کباب نیستید پست رو ببینید

لیست غذاهای ایرانی ساده – انواع پلو و چلو 

یکی از غذاهای اصلی ایرانی ها در مهمانی ها انواع پلو و چلو است. برنج پخته شده با انواع خورش، کباب یا بصورت پلو مخلوط سرو می شود.

زرشک پلو با مرغ یکی از رایج ترین غذاها در تمامی مجالس است.

در لیست غذاهای ایرانی، جایگاه ویژه ای در تهیه و توزیع غذاهای نذری دارد.

سایر پلوها و چلوهای ایرانی 

پلو کنگر، پلو گوشت ترکی، خرما پلو، شیرین پلو، میگو پلو، پلو استانبولی، پلو همدانی، سیب زمینی پلو شیرازی، ته چین اسفناج، دمپختک شیراز، مرصع پلو، دمپختک ماهی کازرونی، خلال پلو کرمانشاهی، قمری پلوی شیرازی، پلو بندری، قیسی پلو

پرطرفدارترین غذاهای ایرانی – انواع خورش 

خورش ها هم جزو متنوع ترین غذاهای ایرانی هستند.

سایر خورش های ایرانی 

قیمه سیب زمینی، خورشت فسنجان با گوشت یا مرغ، خورشت سیب ترش شیرازی، خورشت قیمه آذربایجانی، خورشت کدو، میرزا قاسمی، خورشت آجیلی عشایر بختیاری، خورشت بریان بِهی کُردی، جغول بغول شمالی، خورشت کدو تنبل با ماش شیرازی، خورشت قارچ، خورش غورابه ، خورش گل در چمن، خورش موتن جن‏، خورش جغرتمه و

لیست غذاهای ایرانی بدون برنج – انواع آش

آش ها جزو سالم ترین و مغذی ترین غذاها در لیست غذاهای ایرانی بخصوص در ماه رمضان و مراسم های مذهبی هستند.

سایر آش های ایرانی

آش گندم،  آش شله قلمکار، آش گوجه،  آش آلوچه،  آش انار،  آش اسفناج،  آش ترشی شمالی،  آش بادمجان،  آش اماج،  آش دندانی،  آش کارده،  آش ترخینه یا سیرابی،  آش مصفی،  آش آخورک،  آش جو،  آش شیله عدس،  آش کلم برگ،  آش گوشواره، آش گوجه‌فرنگی، آش گیلدیک، آش یخ،  آش برنج، شولی یزدی، آش ترش با میوه،  آش خیارچنبر،  آش سوماق،  آش شل پتله،  آش غورابه،  آش کاچی،  آش میوه،  آش هویج و جو،  آش سرداشی،  آش کدو ،  آش کلم،  آش ماش، آش آلو، آش بی‌بی سه‌شنبه، آش ترخینه دوغ، آش حلیم، آش جودوغ، آش شیر، آش مصطفی و

لیست انواع غذاهای ایرانی با عکس – انواع آبگوشت 

آبگوشت از غذاهای اصیل و خوشمزه ایرانی است که به روش های مختلف تهیه می شود.

لیست غذاهای ایرانی  – سایر آبگوشت ها

آبگوشت رسمی،  آبگوشت باغی،  آبگوشت بزقرمه،  آبگوشت قنبید،  آبگوشت بزباش،  آبگوشت غوره،  آبگوشت کرمانی،  آبگوشت ماش و قمری، آبگوشت گوشت و نخود اصفهانی، آبگوشت فلفل همدانی،  آبگوشت قورمه سبزی همدانی،  آبگوشت کلم قمری همدانی،  آبگوشت یخنی همدانی و

لیست انواع غذاهای ایرانی با برنج –  انواع کوفته، کوکو و شامی

در لیست غذاهای ایرانی کوفته ها توپک های خوشمزه ای هستند که درست کردنشان کمی تبحر لازم دارد، اما نگران نباشید با تمرین می توانید تجربه کافی در تهیه آنها کسب کنید.

کوکوها، کتلت ها و شامی ها جزو دسته غذاهایی هستند که تنوع بالایی دارند و در تمام وعده های غذایی می توان میل نمود. این غذاها بسیار محبوب و پرطرفدارند و برای پیش غذا، پیک نیک و جشن تولد هم گزینه های مناسبی هستند.

سایر کوفته ها

کوفته نخودی همدانی، کوفته همدانی

اشکنه ها

اشکنه غذایی ساده، سریع و مقوی است که مناسب هر وعده غذایی است.

در مطلب زیر طرز تهیه چند نوع اشکنه خوشمزه را خواهید دید.

سایر اشکنه ها 

اشکنه با دانه انار خشک یا ترشی انار، اشکنه با ماست، اشکنه باقالا عربی، اشکنه قارچ شهرکردی، اشکنه با آرد شهرکردی

لیست غذاهای ایرانی – انواع حلیم

در لیست غذاهای ایرانی ، حلیم ها بیشتر به عنوان صبحانه یا سحری و افطاری در ماه رمضان سرو می شوند.

لیست غذاهای ایرانی – انواع دلمه

دلمه ها غذاهایی سالم و مقوی هستند که بیشتر با نان سرو می شوند.

دکمه بازگشت به بالا