کدام کالای ایرانی بیشترین مشتری اروپایی را دارد؟
اتاق بازرگانی تهران در تازه ترین گزارش خود به بررسی وضعیت تجارت ایران با اتحادیه اروپا در سه ماهه اول سال 2022 می پردازد.
به گزارش دیباروز، بر اساس آمار ارائه شده، اتحادیه اروپا در سه ماهه نخست سال جاری، حجم تجارت خارجی جهانی را به ۱۲۶۶ میلیارد یورو رساند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۱ درصد افزایش داشته است. صادرات منطقه در این مدت 592 میلیارد یورو و واردات 674 میلیارد یورو بوده است. صادرات اتحادیه اروپا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 16 درصد و واردات 46 درصد افزایش یافته است.
پس از حمله روسیه به اوکراین، صادرات و واردات اتحادیه اروپا افزایش یافت و تنها در ماه مارس سال جاری، واردات 19 درصد و صادرات 15 درصد رشد کرد.
از سال 2019 با تشدید تحریم ها، حجم تجارت مشترک ایران و اتحادیه اروپا به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. در سال 2019، مبادلات تجاری ایران با اروپا در مجموع 4.87 میلیارد یورو معادل یک چهارم سال قبل از آن بود.
تجارت ایران با اروپا در سه ماهه اول سال 2022 بالغ بر 1.33 میلیارد یورو بوده که حدود 20 درصد آن مربوط به صادرات و حدود 80 درصد مربوط به واردات بوده است. در این دوره تجارت مشترک ترکیه و اتحادیه اروپا تقریباً دو برابر شد. ترکیه در حال حاضر حدود 23 میلیارد یورو به اتحادیه اروپا صادر می کند.
پس از حمله روسیه به اوکراین، تجارت آن با اتحادیه اروپا نیز تغییر کرد. بر اساس آمارهای رسمی در اسفند ماه سال جاری واردات اروپا از روسیه 12 درصد افزایش یافت اما صادرات به این کشور حدود 49 درصد کاهش یافت. بخش قابل توجهی از تجارت دوجانبه به صادرات فرآورده های نفتی روسیه به اتحادیه اروپا اختصاص دارد.
در این سال ها تراز تجاری ایران در برخورد با اتحادیه اروپا همواره منفی بوده است. در سه ماهه اول سال 2022، این کشور به 779 میلیون یورو رسید.
بیشترین کالاهایی که از اروپا به ایران صادر می شود ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل، مواد غذایی، محصولات شیمیایی، محصولات صنعتی، نوشیدنی و تنباکو بوده و برخلاف مواد غذایی و حیوانات زنده، محصولات شیمیایی، مواد اولیه غیرخوراکی، روغن های گیاهی و حیوانی مهم ترین صادرات هستند. کالا از ایران به اروپا
انتهای پیام